ابطال رای کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر ابطال سند مالکیت

تشخیص عمران و احیاء و تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دائر و تشخیص بائر از موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است که این کار توسط کمیسیون ماده دوازده قانون زمین شهری  انجام می­ گردد. وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است نظریه خود را در تشخیص نوع زمین، اعم از آنچه تاکنون صادر نموده و به آن اعتراض نشده یا نظریه ای که بعداً صادر می­ نماید به مالکین اعلام نماید.

ممکن است شخص دلیلی مبنی بر این که زمین سابقه عمران داشته است و بایر نبوده است و یا دلایلی مبنی بر اینکه وی مالک زمین بوده است ارائه نماید. همچنین ممکن است فردی که خارج از کشور بوده، پس از بازگشت با رأی کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر ابطال سند مالکیت اش مواجه ­شود، در این صورت معترض به رای کمیسیون با تقدیم دادخواست می تواند ابطال آن را از دادگاه تقاضا نماید.

نحوه اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۲

چه کسانی می توانند به رای صادره از کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری اعتراض نمایند

  1. دارندگان اسناد عادی : طبق قانون زمین شهری دارندگان اسناد عادی قبل از اعتراض به رای صادره به خواسته ابطال رای کمیسیون ابتدائاً باید دادخواستی به طرفیت وزارت مسکن و شهرسازی به خواسته تأیید صحت تاریخ تنظیم سند عادی و نیز صحت معامله تقدیم دادگاه عمومی کرده و در این مورد حکم اخذ نمایند.(دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده ۱۲)

  2. دارندگان اسناد رسمی : برخلاف دارندگان اسناد عادی، دارندگان اسناد رسمی به لحاظ رسمیت داشتن مالکیت آنها مستقیماً می توانند به رای کمیسیون در دادگاه عمومی محل وقوع ملک اعتراض نمایند.

مدارك و منضمات مورد نياز جهت طرح دعوای ابطال رای کمیسیون  ماده  ۱۲ مبنی بر ابطال سند مالکیت 

۱- تصویر مصدق رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری (اختیاری)

۲- تصویر مصدق مدارک مبنی بر بطلان رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری

۳- به همراه داشتن كارت ملي جهت احراز هويت و كارت عابر بانك جهت پرداخت هزينه ي دادرسي الزامي است.

*در صورت عدم وجود مدارك اختياري فوق مي توانيد يكي از دلایل ذيل را ارائه نماييد.

۱- استماع شهادت شهود و مطلعين. ۲- شماره پرونده استنادي. ۳- تحقیقات محلی. ۴- معاینه محلی. ۵- ساير دلايل و مستندات

 

نمونه دادخواست ابطال رای کمیسیون ماده ۱۲

 

خواهان ….

خوانده ….. 

خواسته: ابطال رای کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری و ابطال سند مالکیت صادره به انضمام جمیع خسارات قانونی وارده

دلایل و منضمات: کپی مصدق ۱- نظریه کمیسیون ماده ۱۲ ، ۲ – معاینه و تحقیق محلی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری ۳- نقشه های هوایی سنوات ۳۵ لغایت ۵۸

ریاست محترم مجتمع قضایی  شهرستان ……….

باسلام احتراماً به استحضارمی رساند:

به موجب کپی مصدق سند  مالکیت شماره      ، پلاک/ پلاک های ثبتی شماره      /      بخش  ……..  به مساحت ………متر واقع در ……….. در مالکیت قانونی و رسمی اینجانب بوده و املاک مذکور طی سالیان متمادی تحت کشت و زرع بوده و به دلیل واقع شدن در محدوده شهر و بر اثر عوامل جوی عملیات کشاورزی در آن متوقف شده و کمیسیون ماده ۱۲ بدون توجه به سوابق و وجود آثار عمران در آن و بدون رعایت موازین قانونی آن را موات اعلام نموده. از آنجائیکه با توجه به تعریف زمین موات پلاک های مورد ترافع خارج از شمول تعریف مزبور می باشد فلذا عندالاقتضاء با معاینه و تحقیق محلی و جلب نظر کارشناس رسمی رشته مرتبط و با لحاظ نقشه های هوایی سنوات ۳۵ لغایت ۵۸ صدور حکم به فسخ نظریه کمیسیون ماده ۱۲ به شماره ………….. و اعلام بایر بودن پلاک/پلاک های مذکور به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.