گزیده اخبار حقوقی هفته دوم بهمن ۱۳۹۷

اعلام ختم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه، صدور حکم پرونده معاون وقت مدیر شعب بانک تجارت کرمان، برگزاری دادگاه متهمان جاسوسی از مراکز نظامی کشور و … از جمله اخبار حقوقی و قضایی هفته‌ای که گذشت بودند.

به گزارش ایسنا، گزیده اخبار حقوقی و قضائی هفته گذشته به شرح زیر است:

«برگزاری دادگاه غیرعلنی ۸ متهم به جاسوسی از مراکز نظامی کشور»

یکی از مهمترین اخبار حقوقی هفته گذشته جلسه محاکمه ۸ متهم جاسوسی از مراکز نظامی کشور بود که به صورت غیرعلنی در ۱۰ بهمن ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و با حضور مستشار دادگاه برگزار شد.

سیدکاظم حسینی وکیل مدافع یکی از متهمین پرونده فعالان محیط زیستی نیز گفت: جلسه بعدی روز شنبه ۱۳ بهمن برگزار خواهد شد.

برگزاری یک مراسم قسامه در مازندران

عبدالصمد خرمشاهی یکی از وکلای دادگستری در اواخر هفته گذشته از برگزاری مراسم قسامه در پرونده زنی که مظنون به قتل همسر و فرزندش است، خبر داد و گفت: موکلم مظنون به قتل همسر و پسرش است که مسموم شده و فوت کرده‌اند و به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته ولی دلیل به اندازه کافی نیست.

بر اساس ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی، «قسامه» به عنوان یکی از ادله اثبات جرم، عبارت از سوگندهایی است که در صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث، شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی یا خصوصیات آن و متهم برای دفع اتهام از خود اقامه می‌کند.

جنتی: بعید است انقلاب اسلامی مشابهی در آینده داشته باشد

آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر با یادآوری استقبال شکوهمند و بی‌نظیر از بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: این حرکت الهی اسلام را زنده کرد و به سرعت به خارج از مرزها سرایت داد، به صورتیکه اکنون علاوه بر عاشقان آن پیر فرزانه در ایران اسلامی، دلباختگان امام راحل در خارج از مرزها بی‌شمارند.

وی مسئولان را به جلوگیری از حیف و میل بیت‌المال، فساد و گرانی توجه داد و گفت: ما باید قدردان ملت نجیب و شریف ایران باشیم که با همه مشکلات اقتصادی و معیشتی، همچنان در دفاع از انقلاب خود استوارند.

تهدید تلگرام برطرف شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در مراسم رونمایی از بستر اقتصاد دیجیتال ققنوس، با بیان اینکه سونامی نخست در کشور از سال ۱۳۷۵ با ورود اینترنت به ایران بود، اظهار کرد: در ابتدا نگران بودیم که این بستر در برخی شهرهای مذهبی تحریم شود، اما دیدیم که علما این را بیشتر فرصت تلقی کردند تا تهدید؛ البته باید بگویم که امروز تهدید تلگرام برطرف شده و موضوعی که یک روزی تهدید بود و کف خیابان را در اختیار دشمنان قرار می‌داد را امروز از طریق خود تلگرام مدیریت می‌کنیم.

شهریاری همچنین در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران تصریح کرد: سیاست‌مداران و مجریان کشور وظیفه اعمال فیلترینگ در این فضا را برعهده دارند تا این فضا معدن فحشاء، دروغ و ناسزاگویی نشود. این مطالبه خانواده‌های ایرانی است که این فضا مدیریت شود و با استفاده از فناوری اطلاعات این فضا سالم سازی شود.

جواد جاویدنیا دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با بیان اینکه رفع فیلتر تلگرام اساساً منتفی است، گفت: هر گونه فعالیت دستگاه‌های دولتی در تلگرام و نیز هر گونه ارائه خدمات درگاه‌های پرداخت اینترنتی در تلگرام و پوسته‌های فارسی آن اعم از هاتگرام و طلاگرام غیرقانونی است و با آن برخورد قانونی خواهد شد.

اختصاص بودجه ۲ هزار میلیارد ریالی برای زندانیان جرایم غیرعمد

بر اساس این گزارش، روابط عمومی ستاد دیه کشور روز سه شنبه ۹ بهمن ماه اعلام کرد: در بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با هدف کاهش جمعیت کیفری و به حداقل رساندن آمار محبوسان مالی مقرر گردید با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته، اعتباری معادل ۲ هزار میلیارد ریال از محل منابع قرض‌الحسنه بانک‌های عامل در اختیار زندانیان واجد شرایط قرار گیرد. زندانیانی که به طور تقریبی مدت ۳ ماه در حبس بوده و جهت بهره‌مندی از تسهیلات بدون سود معرفی‌نامه این مجموعه حمایتی را دارا باشند.

اعلام ختم رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه

در اولین جلسه رسیدگی به اتهامات سه متهم بانک سرمایه در روز سه شنبه ۲۵ دی ماه که یکی از آنها پرویز کاظمی از وزرای دولت نهم است، کیفرخواست صادره برای متهمان قرائت شد. طبق کیفرخواست صادره برای علی بخشایش به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۶ فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت و محمدرضا توسلی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۰ فقره خیانت قرائت شد.

در دومین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه در روز دوشنبه اول بهمن ماه واریز سه میلیارد تومان به حساب همسر پرویز کاظمی با یک نامه جعلی مطرح شد.

در سومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه عضو سابق هیأت مدیره بانک سرمایه در روز دوشنبه ۸ بهمن ماه قهرمانی نماینده دادستان، گفت که در این پرونده ۹۴ درصد تسهیلاتی که پرداخت شده مشکوک بوده و برنگشته است که این یک فاجعه و اتلاف و نابودی سرمایه‌های مردم است.

چهارمین جلسه دادگاه متهمان بانک سرمایه نیز روز سه شنبه ۹ بهمن ماه برگزار شد. پرویز کاظمی یکی از متهمان این پرونده در توضیح علت واریز ۳ میلیارد به حساب همسرش گفت که این پول حق مشاوره‌ام بود.

 قاضی مسعودی‌مقام، قاضی رسیدگی کننده به پرونده سه عضو پیشین هیأت مدیره بانک سرمایه پس از پایان چهارمین جلسه دادگاه از افزایش میزان وثیقه تعیین شده برای آنها از ۳ به ۱۰ میلیارد تومان خبر داد وختم رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد و گفت: قرارهای کیفری متهمان تشدید می‌شود و در صورت تودیع آزاد و در غیر این صورت امروز بازداشت می‌شوید.

معاون وقت مدیر شعب بانک تجارت کرمان به ۲۵ سال حبس محکوم شد

روز سه شنبه ۹ بهمن ماه علی اکبر عمارت ساز معاون اجرایی وقت مدیریت شعب بانک تجارت استان کرمان از سوی شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی صادر و وی به ۲۵ سال حبس محکوم شد.

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضائی هفته گذشته ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه فجر با اشاره به بروز مشکلاتی در تأمین برخی کالاها از جمله برخی افزایش قیمت‌ها، گفت: واقعاً دولت و سایر دستگاه‌ها باید توجه داشته باشند که این وضع، زیبنده مردم ما نیست. درست است که تحریم هستیم و دشمن فشار بی سابقه‌ای را وارد می‌کند اما مسئولان نیز باید کار جهادی کنند و رفع مشکلات امروز مردم را جهاد فی سبیل الله بدانند.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا نیز در حاشیه این جلسه گفت: در خصوص مسئله گرانی حتماً باید یکسری اقدامات فوق العاده انجام شود؛ از جمله اینکه از وزیر محترم دادگستری که تعزیرات تحت مسئولیت وی است، خواسته شد که تعزیرات را کمک کنند و نیروی بیشتری را برای نظارت و کنترل در اختیارشان قرار دهند که وزیر دادگستری هم قول دادند و اعلام کردند برای این موضوع نیروی بیشتری را در اختیار تعزیرات قرار خواهند داد.

جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در خصوص گران فروشی گفت: مردم از موضوع گران‌فروشی رنج می‌برند؛ چرا که در طول چهل سال پس از انقلاب، گران‌فروشی تا این حد وجود نداشته، اختلاف قیمت اقلام مصرفی برای مردم قابل توجیه نیست و تنوع، تعدد و تکثر قیمت‌ها در اقلام مشابه قابل دفاع نیست.

 

۴۰ سالگی آغازی بر تکامل و بلوغ انقلاب اسلامی است

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در اوایل هفته گذشته گفت: انقلاب اسلامی در طول ۴ دهه به بسیاری از اهداف خود رسیده است و ۴۰ سالگی آغازی بر تکامل و بلوغ انقلاب اسلامی است. اگر هدایت‌ها و راهبری‌های امام (ره) نبود، قطعاً پیروزی انقلاب اسلامی امکان‌پذیر نمی‌شد. از طرفی حضور خودجوش مردم در صحنه عامل مهم دیگری در پیروزی انقلاب بود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص انتخابات سال ۱۳۹۸ گفت: انتخابات مهم و حساسی را در پیش رو داریم، انتخابات سال ۹۸ از سه جهت خیلی مهم است، وجود احزاب سیاسی، شرایط اقتصادی و دشمنی دشمنان ایران از ۳ منظر این انتخابات را حساس می‌کند و باید تلاش کنیم مردم در انتخابات حضور چشمگیری داشته باشند و خدایی نکرده گرفتار سیاست زدگی نشویم.

کدخدایی پیروزی و نجات جامعه را در تداوم راه شهدا دانست.

استعفای وزیر دادگستری تکذیب شد

هفته گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر استعفای سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری منتشر شد که روابط عمومی وزارت دادگستری این خبر را تکذیب کرد.

نظر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات درباره ایلنا و پارس نیوز

براساس این گزارش، در هفته گذشته جلسه رسیدگی به پرونده مدیران مسئولان خبرگزاری ایلنا، سایت پارس نیوز و سردبیر این سایت در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی برگزار شد.

دستورالعمل “نظارت و پیگیری حقوق عامه” ابلاغ شد

در هفته گذشته دستورالعمل “نظارت و پیگیری حقوق عامه” در ۱۶ ماده و ۸ تبصره از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد.

طبق این دستورالعمل و به منظور صیانت از حقوق عامّه و حفظ بیت المال و بر اساس وظیفه ذاتی قوه قضائیه در احیا، حفظ و صیانت از حقوق عامّه و در جهت پیگیری و نظارت بر دعاوی ناظر بر جرایم مرتبط با اموال، منافع و مصالح ملّی، جبران خسارات وارده به حقوق عمومی به استناد بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی و موادّ ۲۲، ۲۹۰ و ۲۹۳ قانون آئین دادرسی کیفری، حسب مورد دادستان کل کشور، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور و دادستان‌های سراسر کشور مکلفند در چارچوب این دستورالعمل اقدام نمایند.

جزئیات عفو گسترده مجرمان

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در رابطه با ساز و کار اعمال عفو گسترده‌ایکه ریاست قوه قضائیه در جلسه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از آن خبر داده بود، گفت: این موضوع در جلسه کمیسیون عفو هفته جاری بررسی و جزئیات آن به حضور ریاست قوه قضائیه تقدیم خواهد شد.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در توضیح جزئیات عفو گسترده مجرمان که از سوی رئیس قوه قضائیه مطرح شده است، افزود: هر سال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عفوهای مناسبتی اعلام می‌شود، اما امسال به خاطر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، رئیس قوه قضائیه پیشنهاد عفو گسترده‌تر را داد و استثنائات کمتری برای عفو خواهیم داشت؛ البته در حوزه مسائل اخلالگران اقتصادی و فساد و اقدامات امنیتی و تروریستی عفو صورت نمی‌گیرد، اما در جرایم سبک و خرد و کسانی که برای اولین بار یا دومین بار مرتکب جرم و زندانی شده اند، عفو صورت خواهد گرفت تا شاهد کاهش جمعیت زندان‌ها باشیم.

دادستان تهران در خصوص پرونده حصر، گفت: پرونده در دبیرخانه شورای امنیت ملی است و اطلاع رسانی با ما نیست اما اصل حصر فعلاً برقرار است.