طلاق به جهت اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه

رای اصراری دیوان عالی کشور در خصوص طلاق به جهت اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه قضات دیوان عالی کشور، دو پرونده حقوقی با موضوع الزام زوج به طلاق به دلیل اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

طلاق به جهت مشکل روانی زوج

رای اصراری دیوان عالی کشور در خصوص طلاق به جهت مشکل روانی زوج قضات دیوان عالی کشور، دو پرونده حقوقی با موضوع الزام زوج به طلاق به دلیل تخلف از شرط ضمن عقد و سوءرفتار را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

ابطال رای مبنی بر محرومیت دائم از اشتغال به روانشناسی در دادگاه عمومی حقوقی

قاضی شعبه چهاردهم دادگاه حقوقی تهران با صدور رایی، رای صادره از هیات مرکزی رسیدگی به تخلفات انتظامی سازمان نظام روانشناسی مبنی بر محرومیت دائم از اشتغال به حرفه روانشناسی را ابطال کرد.

امکان طرح شکایت کیفری ترک انفاق در دوران عقد

شکایت کیفری ترک نفقه در دوران عقد امکان پذیراست؟ آیا زوجه در دوران عقد یعنی دوران بین وقوع عقد نکاح تا شروع زندگی مشترک می‎تواند شکایت ترک انفاق مطرح کند به عبارت دیگر جرم ترک انفاق در دوران عقد مصداق دارد؟

نحوه الزام به انتقال سهام شرکت

نحوه الزام به انتقال سهام شرکت به طور معمول الزام به انتقال سهام شرکت، متعاقب  انعقاد قرارداد عادی انتقال سهام شرکت و بعد از آن استنکاف فروشنده از انجام تعهدات در مراجع قضایی قابل طرح است.

حکم برائت یک دانشجو از اتهام افترا و سرقت علمی

حکم برائت یک دانشجو از اتهام افترا و سرقت علمی شعبه دادگاه کیفری ۲ اهواز در دادنامه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۳۰، رفتار دانشجویی را که در اعتراض به تصمیم دانشگاه درخصوص اخراج خود، اعلام کرده بود درباره این موضوع با رسانه‌هایی مانند BBC و VOA مصاحبه خواهد کرد، مصداق بزه افترا تشخیص نداد.

تاثیر عدم داشتن فرزند برای اهدای جنین

 شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر مازندران با صدور رأیی با استناد به «حق بر سلامت» حکم به اهداء جنین به یک زوج نابارور را صادر کرد. این زوج دارای فرزند ۱۳ ساله‌ای بوده که به دلیل فلج مغزی قادر به حرکت نیست و از طرفی هم به دلیل مشکل ناباروری، دیگر قادر به فرزنددار شدن نیستند؛ لذا آنان از دادستان شهرستان درخواست داشته تا مجوز اهدای جنین را برای آن‌ها صادر نماید.

رای دیوان عدالت اداری  در مورد آموزش زبان های محلی توسط آموزش و پرورش

رای دیوان عدالت اداری  در مورد تدریس ادبیات زبان های محلی در مدارس تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس از وظایف وزارت آموزش‌وپرورش است

حضانت فرزند معلول

 دادگاه در مورد حضانت مکلف به رعایت حقوق عالیه فرزند است  شعبه ۱۳ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران با صدور دادنامه‌ای رأی دادگاه بدوی مبنی بر تحویل فرزند ۲۴ ساله دچار معلولیت  شدید ذهنی همراه با تشنج و عارضه جنون به پدر را نقض کرد.

مرجع صالح برای رسیدگی به بزه ترک انفاق

مرجع صالح برای رسیدگی به بزه ترک انفاق  تاریخ ۲۰/۳/۹۱ خانمی به نام مونا فرزند ب.ر به موجب شکواییه نزد دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان الف از همسرش آقای بابک فرزند س.د شکایت کرده که او را به شدت کتک زده و از خانه بیرون کرده، به منزل پدرش فرستاده و از پرداخت نفقه به او هم امتناع نموده است. در این مرحله، پرونده برای رسیدگی به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان الف ارجاع داده می‌شود.

تأثیر انکار پس از اقرار

تأثیر انکار پس از اقراردر بسیاری از پرونده هافردی نزد نیروی انتظامی یا بازپرس اقرار به قتل عمدی می‌كند، ولی پس از ارسال پرونده به دادگاه اقرار پیشین خود را انکار می‌کند. حال این پرسش مطرح می‌شود كه آیا عدول متهم از اقرار مؤثر است؟ یا این‌که قاضی بر اساس همان اقرار اولیه رأی صادر می‌كند ؟

 شمول مقررات مرور زمان بر جرم مستمر

 شمول مقررات مرور زمان بر جرم مستمر دکتر امین بخشی‌زاده‌ از مدرسان جوان و نام آشنا و صاحب تألیفات متعدد در زمینه حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری است. وی در کسوت قضاوت نیز با رویکردی علمی و تحلیلی آراء قابل توجهی صادر کرده است. یکی از دادنامه‌های وی در پرونده‌ای با موضوع مزاحمت ملکی و ممانعت از حق صادر شده است. در این دادنامه امین بخشی‌زاده به عنوان دادیار شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مرند به طور مستدل جرم مستمر را نیز قابل شمول مرور زمان کیفری دانسته است.

متن قرار منع تعقیب دادسرا در خصوص بزه خرید و فروش ارز

خرید و فروش ارز کمتر از سه دفعه مشمول بزه اخلال جزئی در نظام اقتصادی از طریق دلالی ارز نیست دادیار شعبه ۳ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۶ تهران با صدور قرار منع تعقیب برای ۱۱ متهم به اخلال جزیی در نظام اقتصادی کشور از طریق عدم رعایت تشریفات خرید فروش ارز، خرید و فروش ارز و دلار و دلالی ارز را مغایر با قانون ندانست. متن دادنامه مورخ ۱۳۹۸/۲/

دادنامه برگزیده جایزه حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبایی

تفسیر به نفع متهم با تکیه به اسناد داخلی و بین‌المللی مراسم تقدیر از برگزیدگان جایزه حقوق شهروندی دانشگاه علامه طباطبائی روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد.در این مراسم، تندیس بخش برترین تصمیم قضایی به‌طور مشترک به حشمت‌الله رستمی درون‌کلا قاضی دادگاه تجدیدنظر استان مازندران و علی عزیزی، قاضی شعبه ۱۱۴۱ دادگاه کیفری ۲ تهران تعلق گرفت.

تأثیر رشد بر اقدامات صورت گرفته از سوی ولی قهری

تأثیر رشد بر اقدامات صورت گرفته از سوی ولی قهری بررسی دادنامه دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی دکتر عبدالله خدابخشى، دکترای حقوق خصوصی و استادیار گروه حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، با بررسی دادنامه‌ای صادر شده از شعبه ۲۹ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی، تأثیر رشد بر اقدامات صورت گرفته از سوی ولی قهری را بررسی کرده است.

Go to Top