رئیس قوه قضاییه اصلا از جرم قاضی نمی‌گذرد

 

رئیس دیوان عالی کشور گفت: رئیس قوه قضاییه اصلا از جرم قاضی نمی‌گذرد و انعطافی در خصوص جرایم قضات صورت نمی‌دهد لذا قضات به اعمال، رفتار، گفتار، برخورد‌ها و رفت وآمدهایشان توجه کنند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور از قضات دادگاه کیفری یک که پرونده آن‌ها به دیوان عالی می‌آید خواست که یک گردش کار و گزارش جامعی بدون تکرار با اشاره به صفحات مستندات در پرونده بگذارید و ما را در تسریع پرونده کمک کنید و اگر این کار را انجام دهید پرونده هیچ گاه در دیوان عالی کشور معطل نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با تاکید بر ایجاد نظم در اوراق پرونده گفت: کارمندان نظارت بر دفاتر داشته باشند و هر دفتری که نظم خوبی دارد مدیرش مورد تقدیر قرار گیرد.

وی افزود: سال‌ها از سال ۱۳۶۷ تا نیمه ۱۳۷۹ رئیس کل در استان‌های مختلف بودم و بازرسی از دفاتر اوراق و دفاتر دادنامه می‌کردم و هرکجا اوراق منظم و مرتب و خوش خط بود به دست خط خودم در حاشیه آن دفتر از مدیر آن تقدیر می‌کردم که برایش ارزش داشت.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: فهرست کردن مطالب اگر انجام شود برای دیوان عالی کشور خیلی مفید است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم خاطر نشان ساخت: نگارش رای بسیار مهم است، سعی کنید آرا از حیث نگارش خبر درست باشد و یک بار آرا را بخوانید و اگر ایرادی بود رفع کنید.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به تبعات و آثار احکام تصریح کرد: گاهی رایی صادر می‌کنید و از لحاظ قانونی اشکالی ندارد و مطابق با قانون است، اما یک زندگی را متلاشی می‌کند و یک کارخانه و یا یک مرکز تولیدی را تعطیل می‌کند.

وی ادامه داد: گاهی می‌شود که یک شخصی از یک کارخانه طلبکار است و حق نیز است و دادگاه حکمی می‌دهد که پولش را بدهید، حکم هم درست است و تجدید نظر هم تایید می‌کند و حالا اجرای احکام درب کارخانه را پلمب می‌کند که بدهی آن فرد باید پرداخت شود، درست است که کارخانه و یا کارگاه تولیدی برای صاحبش است و باید بدهی اش را بدهد، اما تولید حق جامعه است و شما حق جامعه را می‌بندید و اموالی که حق جامعه است را توقیف می‌کنید و اینکه می‌گوییم حمایت از تولید و تولید کننده کنیم این است که شما در احکام و اجرای احکام و قرار‌ها توجه داشته باشید زمانی که به اینجا‌ها می‌رسد این را خط قرمز قرار دهید و شیوه و تدبیری بکار ببرید که این حق جامعه را ضایع نکنید و به نحو دیگری وصول کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با بیان اینکه تولید حق جامعه است گفت: باید از تولید و تولیدکننده حمایت کنیم لذا در احکام، اجرای احکام و قرار‌ها توجه داشته باشید و این موارد خط قرمز است، شیوه و تدبیری به کار ببرید که این حق جامعه زایل نشود.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: برخی قضات بسیار با سلیقه و باتدبیر کار می‌کنند که هم شخص به حق خود می‌رسد و هم لطمه‌ای به تولید وارد نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قضات باید مسئولیت‌پذیر باشند، گفت: مقام قضا، مقام بسیار بزرگی است و باید انسان‌های بزرگی به این مقام گمارده شوند انسانی که سلیقه و حوصله کار ندارد و مسئولیت‌پذیر نیست به درد امور قضا نمی‌خورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به سواد و علم قضا اظهار کرد: قاضی باید از سواد و علم کافی برخوردار باشد، حق و ناحق را تشخیص دهد و حکم صادر کند، وقتی ابلاغ قاضی صادر و سوگندنامه یاد کرد یعنی با خدا عهد بسته است و در آنجاست که خدا می‌فرماید با من پیوند بسته‌اید که حق و عدالت را اجرا کنید به عهد خود وفا کنید در این صورت به هر چه بخواهید می‌رسید و دعای مردم پشت سرتان است.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: هیچ حب و بغض، ناراحتی و سختی کار شما را بازندارد خدای ناکرده یک قدم از مسیرتان منحرف شوید.

وی با تاکید بر اینکه در دادگاه عالی انتظامی خطا و تقصیر از قاضی پذیرفته نیست گفت: اصل این است که قاضی مسئولیت‌پذیر و عادل است، اگر قاضی خطا کرد قطعا محکوم است که شدت و ضعف آن بستگی به نوع تخلف دارد و در مورد قاضی مالایعلمون اجرا نمی‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم ادامه داد: ریاست قوه قضاییه کمر خود را محکم بسته است و اصلا از جرم قاضی نمی‌گذرد و انعطافی در خصوص جرایم قضات صورت نمی‌دهد لذا به اعمال، رفتار، گفتار، برخورد‌ها و رفت وآمدهایتان توجه کنید، قضات بسیار در دید هستند و مراکز حفاظتی و نظارتی وظیفه دارند که قاضی را که در معرض خطر افتاده و یا خدای ناکرده بخواهد در معرض خطر بیفتد حفظ کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم با اشاره به اینکه دادگاه‌های تجدیدنظر مرکز امید مردم است گفت: از آنجایی که رای در این دادگاه‌ها قطعی می‌شود، تمام امید و چشم مردم به رای دادگاه تجدیدنظر است لذا حواس‌تان باشد که جز حق و محتویات پرونده به هیچ چیزی نیاندیشید.

وی افزود: سعی کنید با توکل بر خدا بدون حب و بغض و بدون واسطه بر آنچه حق است حکم دهید و تحت تاثیر هیچ چیز قرار نگیرید.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم تصریح کرد: گزارشاتی جامع و دقیق تنظیم خواهد شد و تحویل رئیس کل و ریاست قوه قضاییه می‌شود، بنای ما بر این است گزارش‌ها کاربردی باشد و مشخص شود فلان قاضی در این شعبه از لحاظ علمی، استناد و استدلال در چه سطحی است لذا برای ارتقای قاضی در بخش نظارتی از این گزارش‌ها بهره‌گیری می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: نام قضاتی که رای آن‌ها از استدلال و اتقان بالایی برخوردار است باید در تشکیلات قضایی بماند و حتی اگر ریاست قوه قضاییه لازم دیدند از این قضات تقدیر می‌کنند، بنا نیست در تیمی که در دیوان عالی کشور است تخلفی از قضات گرفته و یادداشت شود چرا که این تیم بنا دارد اشکالات را حضوری بگوید.

وی افزود: آرای مستند قضات را بیان می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که فلان قاضی شایستگی ارتقا دارد و از قضات شریف و شایسته حمایت خواهیم کرد، ریاست قوه قضاییه نیز حامی این قضات است و این موارد را به صورت مستند و مستدل و در گزارشی جامع به رئیس قوه قضاییه ارائه خواهیم داد.