تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی از برنامه‌های تحولی قوه‌قضاییه

رییس‌‌کل دادگستری استان ایلام، تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی را از برنامه‌های تحولی قوه‌قضاییه در این استان دانست و از آمادگی دادگستری این استان نسبت به ایجاد شعب تخصصی در تمامی حوزه‌ها از جمله حوزه پزشکی خبر داد.

علی دهقانی در نشستی با مدیرکل نظام پزشکی استان ایلام و اعضای هیأت‌های بدوی و تجدیدنظر نظام پزشکی این استان با موضوع رفع اطاله دادرسی و رسیدگی به پرونده‌های معوق مرتبط با جرایم و قصور پزشکی با اشاره به اینکه در هر حرفه‌ای درصدی از خطا انکارناپذیر است و جامعه پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست، اظهار کرد: ممکن است بر اثر بی‌مبالاتی یا ضعف مهارتی پزشک، مشکلی برای بیمار به‌وجود آید که باید بررسی شود و اولین نظارتی که می‌تواند مؤثر باشد، نظارت تخصصی است و طبیعتاً نظارت بر کار پزشکی و درمان صحیح لازم و ضروری است. وی افزود: در برخی پرونده‌ها نیاز به اظهار نظر تخصصی و اظهار نظر فنی داریم و این فنی بودن می‌تواند مربوط به کار کارشناسی یا کار پزشکی باشد که برای دستگاه قضایی راهگشا و تعیین‌کننده است. رییس‌‌کل دادگستری استان ایلام در ادامه به بیان مصادیقی در این باره پرداخت و گفت: اجرای دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوق و تعیین تکلیف فوری آنها در صدر برنامه‌های دادگستری این استان قرار دارد. 
وی عنوان کرد: طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده یکی از موانع تسریع در رسیدگی به پرونده‌های حوزه پزشکی، تأخیر در اظهارنظرهای هیأت‌های بدوی و تجدید نظر و عالی نظام پزشکی است که بر همین اساس، نیاز است در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هیأت‌های مذکور نظریه خود را اعلام کنند تا موجبات اطاله دادرسی در پرونده‌هایی که مستلزم اظهار نظر تخصصی پزشکی است، برطرف شود.
دهقانی، تشکیل شوراهای حل اختلاف تخصصی را از برنامه‌های تحولی قوه‌قضاییه در استان ایلام دانست و خاطرنشان کرد: دادگستری استان ایلام آمادگی دارد نسبت به ایجاد شعب تخصصی در کلیه حوزه‌ها از جمله حوزه پزشکی اقدام کند تا پرونده‌هایی که به دلیل قصور پزشکی به دستگاه قضایی وارد می‌شود، بدوا جهت مطالعه و سازش و اصلاح ذات‌البین به این شوراهای تخصصی که اعضای آنها نیز از پزشکان و حوزه نظام پزشکی انتخاب می‌شوند، ارجاع شود.
وی تشکیل این شوراهای تخصصی را در کاهش ورودی پرونده‌های مربوط به قصور پزشکی به دادگستری‌ها، بسیار موثر دانست.
در پایان این نشست، مقرر شد مقدمات تشکیل شورای حل اختلاف تخصصی با همکاری نظام پزشکی فرام و این مهم از سوی دادگستری استان ایلام اجرایی شود.