شرایط بازداشت موقت 

بازداشت موقت متهم ، مهمترین و شدیدترین قرار تأمین کیفری است که به موجب آن به منظور تضمین دسترسی به متهم در مواقع لزوم، آزادی او به طور موقت سلب می‌شود.  

جرایمی که  صدور قرار بازداشت موقت در اختیار قاضی است 

در چه جرایمی، قرار بازداشت موقت صادر می‌شود؟

در پاسخ باید گفت در جرایمی که مجازات قانونی آنها اعدام و قطع عضو باشد؛ در جرایم عمدی که مجازات قانونی آن سه سال حبس و بیشتر باشد.

در قتل عمدی با تقاضای اولیای دم برای اقامه دلیل و مدرک حداکثر به مدت ۶ روز و در جرایم منافی عفت مثل زنا، وقتی جنبه عمومی داشته باشد و در صورتی که قاضی تشخیص دهد آزادی متهم باعث فساد می‌شود، می‌توان قرار بازداشت موقت صادر کرد

همچنین در مواردی که آزاد بودن متهم موجب از بین رفتن آثار و دلایل جرم شده یا باعث تبانی با متهمان دیگر یا شهود یا مطعان شده یا سبب شود که شهود از ترس متهم حاضر به شهادت نباشند .

و نیز در مواردی که احتمال فرار یا مخفی شدن متهم باشد و به طریقی نتوان از آن جلوگیری کرد، قرار بازداشت موقت صادر می‌شود.

جرایمی که صدور قرار بازداشت موقت الزامی است 

اما در جرایم زیر حتما باید قرار بازداشت موقت صادر شود و قاضی مکلف به اطاعت است: در قتل عمد، آدم‌ربایی، اسیدپاشی، محاربه و افساد فی‌الارض؛ در جرایمی که مجازات قانونی آن اعدام یا حبس ابد باشد.

در جرایمی مثل سرقت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشا، خیانت در امانت، جعل و استفاده از سند مجهول در صورتی که متهم حداقل یک سابقه محکومیت قطعی یا دو یا بیشتر سابقه محکومیت غیرقطعی به علت ارتکاب هر یک از جرایم مذکور داشته باشد و نیز در همه جرایمی که به موجب قانون خاص مقرر شده باشد، حتما باید قرار بازداشت موقت صادر شود و قاضی مکلف به اطاعت است.