نحوه رسیدگی غیابی به جرایم متهمان فراری

قانونگذار در شرایطی که متهم یا خوانده در دادگاه حضور ندارند، محاکمه غیابی را به عنوان یکی از اشکال رسیدگی به پرونده‌های قضایی تعریف کرده است، زیرا در یک پرونده علاوه بر حقوق شاکی یا همان بزه‌دیده و جامعه، باید حقوق متهم هم مورد توجه قرار گیرد.

نظریه مشورتی در مورد ابلاغ اوراق قضایی از طریق تلفن

ابلاغ اوراق قضایی  از طریق تلفننظریه مشورتی در مورد ابلاغ اوراق قضایی  از طریق تلفنسوال چنانچه خواهان در حین تنظیم و تقدیم دادخواست شماره تلفن همراه یا ثابت خود را قید کند، آیا به موجب ماده ۹ قانون حمایت خانواده؛ این شماره تلفن را برای ابلاغ می‌توان مورد استفاده قرار داد یا باید تصریح کـند که شماره تلفن برای امر به ابلاغ؛ اعلام شده است؟

لایحه اعلام نشانی به دادگاه

لایحه اعلام نشانی متن لایحه اعلام نشانی جدید به دادگاه رئیس محترم شعبه ..... دادگاه عمومیبا سلام و عرض ادب احتراما در خصوص پرونده کلاسه  ۱۱۱۱ مطروحه در آن شعبه محترم  و پیرو صدور اخطاریه رفع نقص از ناحیه مدیر دفتر محترم در خصوص اعلام نشانی جدید خوانده ،  باستحضار می رساند .

نحوه ابلاغ رأی و صدور اجراییه در صورت فوت محکوم علیه

نظریه مشورتی در مورد نحوه ابلاغ اوراق قضایی  در صورتی که محکوم‌علیه قبل از قطعیت حکم فوت کند، نحوه ابلاغ رأی و صدور اجراییه چگونه است

تفاوت ابلاغ قانونی و ابلاغ واقعی و آثار آن ها

 در قانون آیین دادرسی مدنی، ابلاغ، قاعده‌‌ای عام و کلی است و در مواردی که مقرراتِ ابلاغ مشخص نشده است و جزء استثنائات نباشد، طبق قانون آیین دادرسی مدنی انجام می‌گردد. به‌عنوان مثال، ماده‌ٔ ۸ قانون اجرای احکام مدنی به‌صراحت عنوان کرده است که «ابلاغ اجرائیه طبق مقررات آیین دادرسی مدنی به‌عمل می‌آید.» و همچنین ابلاغ در امور کیفری تابع مقررات ابلاغ در امور غیرکیفری و قانون آیین دادرسی مدنی است.

آرای غیابی در پرونده های  کیفری و حقوقی

آرای غیابی در پرونده های  کیفری و حقوقی یکی از اصول مهمی که دادگاه‌های حقوقی و کیفری باید در رسیدگی به پرونده‌ها رعایت کنند، حضوری‌ بودن رسیدگی است. رعایت این اصل همواره برای مراجع قضایی امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل، در برخی از موارد با رأیی تحت عنوان رأی غیابی مواجه می‌شویم.

مهلت اعتراض در صورت ابلاغ دادنامه در تاریخ های متفاوت

مهلت اعتراض در صورت ابلاغ دادنامه در تاریخ های متفاوت نظریه مشورتی مهلت اعتراض در صورت ابلاغ دادنامه در تاریخ های متفاوت سوالاگر تجدیدنظرخواه در مرحله رسیدگی بدوی دارای دو وکیل باشد که هر کدام به طور منفرد حق اقدام داشته باشند و دادنامه بدوی به هر یک از وکلا در تاریخ جداگانه‌ای ابلاغ شود، مهلت تجدیدنظرخواهی از تاریخ کدام ابلاغ شروع می‌‌شود؟

Go to Top