اولین جلسه دادرسی و آثار آن

معنای لغوی دادرسی، به داد مظلوم رسیدن، رسیدگی به دادخواهی دادخواه و محاکمه است. در اصطلاح علم حقوق دادرسی به معنای اعم، رسیدگی به درخواست متقاضی توسط مرجع قضاوتی برای صدور رای است،که بالحاظ پاسخ طرف مقابل صورت می‌گیرد. بنابراین شامل تمام مراحل دادرسی اعم از نخستین و تجدید نظرخواهد بود. دادرسی به معنای اخص، رسیدگی مرجع قضاوتی به ادعاها، ادله، استدلالات و خواسته خواهان با لحاظ پاسخ احتمالی خوانده، برای صدور رای قاطع می باشد. دادرسی به این معنا معمولا با پیشوند "جلسه" یعنی "جلسه دادرسی" به کار می‌رود.

نحوه تغییر خواسته از محکومیت تضامنی به غیر تضامنی

تغییر خواسته از محکومیت تضامنی خواندگان به غیر تضامنی نظریه مشورتی تغییر خواسته از محکومیت تضامنی خواندگان به غیر تضامنی سوال با توجه به اینکه احکام و آثار مسئولیت تضامنی دارای وحدت و یگانگی با احکام و آثار مسئولیت غیرتضامنی نیست و اینها دو نوع مسئولیت متمایزند، اگر خواهان در دادخواست، دعوی صدور حکم بر محکومیت خواندگان به نحو تضامنی مطرح کند و سپس خواهان در جلسه دوم دادرسی از دادگاه درخواست کند خواندگان را به نحو غیرتضامنی محکوم کند

ضمانت اجرای نپرداختن هزینه دادرسی هنگام افزایش خواسته

اگر خواهان خواسته خود را افزایش داده ولی تمبر هزینه دادرسـی خواسـته افزایش یافته را ابطال نکرده باشد مدیر دفتر اخطار رفع نقص صادر می کند و خواهان می بایست هزینه دادرسی قسمت افزایش یافته را پرداخت کند اما اگر خواهان نسبت به رفع نقص اقدام ننماید سوالی که مطرح می شود این است که در این شرایط آیا مدیر دفتر دادگاه مـیتوانـد دادخواسـت خواهان را به طور کامل رد کند یا اینکه دادگاه باید هنگـام صـدور رأی، خواسـته افـزایش یافتـه خواهان را رد کند؟

Go to Top