مقررات و ضوابط برقراری مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان

مقررات و ضوابط برقراری مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان برقراری تعهدات بلندمدت ازجمله پرداخت مستمری بازنشستگی، مسنمری ازکارافتادگی و بازماندگان از مهم‌ترین خدمات و حمایت‌های بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی است که بیمه‌شدگان و بازماندگان واجد شرایط آنان می‌توانند درصورت احراز شرایط قانونی، از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.

ابطال بخشنامه تامین اجتماعی مبنی بر موکول کردن پذیرش مدت خدمت نظام وظیفه به اشتغال

رای دیوان عدالت در خصوص ابطال بخشنامه تامین اجتماعی مبنی بر موکول کردن پذیرش مدت خدمت نظام وظیفه به اشتغال  ابطال بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر موکول کردن پذیرش مدت خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه بیمه شدگان مشمول قانون کار را به اشتغال آنان به کار در تاریخ تقاضا رای وحدت رویه شماره ۱۴۴۱ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۱۶ هیات عمومی دیوان عدالت اداری

حقوق مشاغل سخت و زیان ‌آور

شرایط فیزیکی و روانی برخی مشاغل باعث ورود فشار بیشتری به کارگران شاغل در آن حوزه می‌شود. این دسته از شاغلان تحت عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور مورد حمایت قانون کار و تامین اجتماعی هستند و کسانی که به این شغل‌ها مشغولند، نسبت به کارگران عادی از حقوق بیشتری برخوردارند.

 ابعاد حقوقی مسئولیت کارفرما در برابر کارگر و اشخاص ثالث زیان‌دیده

کارفرما در لغت به معنای صاحب کار، صاحب کارخانه و کسی است که به کاری فرمان یا دستور بدهد و در مقابل او، کارگر قرار دارد. در اصطلاح حقوقی نیز کارفرما به فردی گفته می‌شود که دیگری را اجیر کند تا به دستور وی کاری معین را انجام دهد. بنابراین کارفرما، شخص حقیقی و حقوقی است که یک واحد اقتصادی را با استفاده از توان یک یا چند نیروی انسانی به انضمام تعدادی تجهیزات و ماشین‌آلات اداره می‌کند.

مفاهیم کارگر و کارفرما در قانون

کارگر در لغت به معنای کارکننده و کسی که در کارخانه یا کارگاه کار می‌کند و مزد می‌گیرد، به کار می‌رود، و در مقابل کارفرما قرار دارد. در اصطلاح حقوقی نیز منظور از کارگر، کسی است که در برابر کار مزد می‌گیرد و بین او و مزد دهنده رابطه علیت وجود دارد.

وظایف کارفرما در صوت بروز حادثه برای کارگر در محل کار

براساس ماده ۶۵ قانون تأمین‌اجتماعی، چنانچه کارفرما برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه‌دیده متحمل هزینه‌هایی شود، از آنجایی که بیمه‌شده تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی است و این سازمان مکلف به ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان است، کارفرما می‌تواند برای دریافت هزینه‌های خود به سازمان تأمین‌اجتماعی مراجعه تا برابر مقررات در این خصوص اقدام شود.

حدود صلاحيت مراجع حل اختلاف كار و تأمين اجتماعي

دادسرا و دادگاه‎هاي دادگستري با شكايت طرفين قرارداد كار در موضوعات و جرایمي كه حتماً باید در مراجع قضايي رسيدگي شود، تحقيق را آغاز و براساس آيين دادرسي كيفري، نسبت به صدور قرار يا رأي مقتضي اقدام خواهند کرد. به‎عنوان نمونه در حوادث ناشي از كار كه به علت قصور صورت گرفته باشد ارایه دلايل انتساب تقصير يا قصور بر عهده مدعي بوده و در صورت اثبات، محكوم‎عليه به پرداخت ديه و خسارت محكوم خواهد شد. 

شرایط بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار

زنان خانه دار در صورت احراز شرایط مقرر می توانند به نزدیکترین شعبه بیمه تامین اجتماعی محل سکونت خویش مراجعه و با ارائه درخواست به صورت خوداظهاری به عنوان “زنان خانه دار” و با انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه مقرر از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.

آيين نامه اجرايي قانون بيمه بيكاري

آيين نامه اجرايي قانون بيمه بيكاري ماده ۱ – قانون بيمه بيكاري مصوب ۲۶/۶/۱۳۶۹ در اين آيين نامه اختصاراً قانون ناميده مي شود. ماده ۲ – كليه مديران و كارفرمايان كارگاه ها، مؤسسات توليدي (صنعتي و كشاورزي)، خدمات فني و خدماتي داراي كاركنان مشمول قانون تأمين اجتماعي كه تابع قوانين كار يا كار كشاورزي هستند موظف به اجراي مقررات اين آيين نامه مي باشد.

شرایط نحوه و میزان مقرری بیمه بیکاری

افرادی که می توانند بیمه بیکاری, شرایط دریافت بیمه بیکاری, میزان بیمه بیکاری, زمان پرداخت بیمه بیکاری, مشاوره بیمه بیکاری بر اساس قانون کار و تامین اجتماعی، بیکارانی که بدون میل و اراده خود بیکار می شوند، می توانند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کنند که البته بازنشستگان و از کارافتادگان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری و اتباع خارجی مشمول قانون بیمه بیکاری نمی شوند و نمی توانند از مزایای این قانون بهره مند شوند.

افرادی که نمی توان با آن ها قرارداد کار منعقد نمود

برخی موارد ممنوعیت انعقاد قرارداد كار برخی موانع قانوني وجود دارد كه اجازه نمي‌دهد قرارداد کار منعقده میان کارگر و کارفرما از امتيازات و شرايط مندرج در حقوق كار بهره‎مند شود. البته در قراردادهايي كه به لحاظ فقدان شرايط لازم مانند اهليت، از قلمرو قانون كار خارج شود، اصول کلي قانون مدني همچنان به كمك كارگر شتافته و از حق‎الزحمه وي در قبال انجام كار براي ديگري حمايت خواهد كرد.

ویژگی‌ها و شرایط کلي قــرارداد کار

ویژگی‌ها و شرایط کلي قــرارداد کار بر اساس ماده ۷ قانون کار، قرارداد كار به رابطه‎اي اطلاق مي‌شود كه به صورت كتبي يا شفاهي در مقابل دريافت حق‎السعي براي مدت موقت يا مدت غير‎موقت بين كارگر و كار فرما تنظيم مي‎شود. 

شرایط و نحوه استفاده از مستمری  از کار افتادگی تامین اجتماعی

مطابق بند گد" ماده سه قانون تامین اجتماعی ، از کار افتادگی یکی از تعهدات پیش بینی شده در قانون تامین اجتماعی برای کارگران  است که با توجه به تنوع شرایط قانونی نظیر علت از کار افتادگی و همچنین از نظر درصد از کار افتادگی  دارای احکام خاصی می باشد که احقاق حقوق کارگران منوط به اشراف به قنون و احکام مذکور می باشد . 

ابطال بنـد (د) مـاده ۹۴ بخشنامـه تلخیص شده شمـاره ۱۵-۸؍۳؍۱۳۹۰ امور فنی تأمین اجتماعی

رأی شماره ۲۶۶۶ مورخ ۱۳۹۸/۹/۱۲ هیأت‌عمومی دیوان عدالت اداری ابطال بنـد (د) مـاده ۹۴ بخشنامـه تلخیص شده شمـاره ۱۵-۸؍۳؍۱۳۹۰ امـور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی شماره دادنامه: ۲۶۶۶    تاریخ دادنامه: ۱۲؍۹؍۱۳۹۸          شماره پرونده: ۹۷؍۱۲۶ مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

زیر و بم قانون بیمه تأمین اجتماعی

زیر و بم قانون بیمه تأمین اجتماعی تأمین اجتماعی از حقوق بنیادین اعضای جامعه است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از آن به‌عنوان یکی از وظایف و تکالیف دولت تعبیر شده است. این موضوع در بندهای ۲ و ۴ اصل ۲۱ و اصل ۲۹ قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است.

وظایف کارفرما و تامین اجتماعی هنگام بروز حادثه ناشی از کار

وقوع حوادث ناشی  از کار و تکلیف کارفرما بر اساس ماده ۶۵ قانون تأمین ‌اجتماعی، درصورت وقوع حوادث ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه‌دیده انجام دهد و گزارش حادثه را ظرف سه روز اداری از تاریخ وقوع به صورت کتبی به سازمان تأمین ‌اجتماعی اطلاع دهد.

نکات مهم در تنظیم قرارداد کار 

نکات مهم در تنظیم قرارداد کار برای آن که بعد از انعقاد قرارداد کار و در طول دوران همکاری کار گر و کارفرما هنگام بروز اختلاف ایشان با  کمترین مشکل مواجه گردند لازم است هنگام نوشتن و تنظیم قرارداد کار به برخی نکات حتما توجه گردد که در این نوشته به برخی از این مطالب اشاهره می گردد .

غرامت دستمزد و میزان آن

مدت پرداخت غرامت دستمزد تا زمانی است که سازمان تامین‌ اجتماعی تشخیص دهد که فرد قادر به کار کردن نیست. مدت پرداخت غرامت دستمزد در هر شرایطی غرامت دستمزد کارگر از روز اول پرداخت می‌‌شود به غیر از موردی که کارگر به جهت بیماری در بیمارستان بستری نشود.

میزان حق بیمه سال ۹۸ بیمه شدگان تامین اجتماعی

بخشنامه مربوط به میزان حق بیمه سال ۹۸ بیمه شدگان تامین اجتماعیبخشنامه سازمان تامین اجتماعی در خصوصدستمزد مبنای کسر حق بیمه سال ۹۸در اجرای بخشنامه شماره ٢۶۵١۵۶ مورخ ٢٨‏/١٢‏/٩٧ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع تصویبنامه جلسه مورخ ٢٧‏‏‏/١٢‏‏‏/٩٧ شورایعالی کار درخصوص تعیین حداقل دستمزد روزانه سال ١٣٩٨ و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار ارسال و میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق‌بیمه در سال ١٣٩٨ بشرح ذیل اعلام می گردد

نحوه محاسبه حقوق ، مزایا و حق بیمه کارگران پاره وقت

نحوه محاسبه حقوق ، مزایا وحق بیمه کارگران پاره وقت در هفته های اخیر در مورد سوالات مختلفی در خصوص نحوه محاسه حقوق و مزایای کارگران نیمه وقت و ساعتی مطرح گردیده است لذا برای آشنایی با حقوق و مزایای کارگران نیمه وقت و پاره وقت نظر شما را  به مطالعه این یادداشت جلب می نماییم .

Go to Top