منظور از تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی

تفاوت تعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی ، تأخیر عملیات اجرایی به رغم آنچه که عموم مردم تصور می کنند میان اصطلاحات ٰتعطیلی عملیات اجرایی ، قطع عملیات اجرایی ، توقیف عملیات اجرایی و تأخیر عملیات اجرایی تفاوت وجود دارد که در ادامه به مفهوم هر یک اشاره می نماییم .

مروری بر دستورالعمل ساماندهی توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه

دستورالعمل ساماندهی فرآیند توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه توسط رئیس قوه قضاییه و در قالب بخشنامه‌ای به مسئولان قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

نحوه قسطی کردن مهریه توسط مرد

هنگامی که زن مهریه‌اش را مطالبه می‌کند یا در موارد اجرا گذاشتن مهریه توسط زن ، اگر مرد توان مالی داشته باشد مهریه را می‌پردازد در غیر این صورتبه دلیل عدم توانایی مالی می‌تواند دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه به دادگاه داده و درخواست قسط‌ بندی مهریه را مطرح نماید و تا زمانی که دادخواست اعسار وی رسیدگی و تعیین تکلیف شود جلب نخواهد شد، در غیر این صورت امکان جلب او وجود دارد.

اعاده عملیات اجرایی بعد از ابطال رأی داور

در صورت صدور حکم قطعی مبنی بر ابطال رأی داور، عملیات اجرائی به دستور دادگاه اجرا کننده حکم به حالت قبل از اجرا بر می گردد و برای اعاده عملیات اجرایی به حالت قبل از اجرا نیاز به تقدیم دادخواست نیست.

نحوه شرکت در مزایده الکترونیک اموال منقول 

نحوه شرکت در مزایده الکترونیک اموال منقول  ۱) متقاضی شرکت در مزایده (مزایده گر) می بایست اقدامات زیر را به انجام برساند. الف- ثبت نام در سامانه مزایده الکترونیک دولت و اخذ گواهی امضاء الکترونیک از دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور.

نحوه توقیف سرقفلی 

نحوه توقیف سرقفلی  وقتی فرد بدهکاری به دلیل مسایل مالی محکوم می‎ شود، اگر با اراده و رضایت خود، حاضر به پرداخت بدهی نباشد، طلبکار می‌تواند با توقیف اموال وی، حق و حقوق قانونی خود را به‌ دست آورد. در این میان ممکن است از اموال شخص محکوم، هیچ مالی به جز سرقفلی وجود نداشته باشد که در این صورت توقیف می‌شود.

مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران

نحوه مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران انسداد حساب بانکی و یا به عبارتی بازداشت وجوه و ارائه اطلاعات به مراجع تنها در صورت رعایت قوانین و مقررات امکان پذیر است.

نحوه صدور اجراییه

مطابق با قانون، برای اجرای هر حکمی لازم است که پیش از آغاز عملیات اجرایی، اجراییه صادر شود. ماده ۴ قانون اجرای احکام مدنی مقرر کرده است: اجرای حکم با صدور اجراییه به عمل می‌آید مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

نحوه قسطی کردن بدهی خود در دادگاه

نحوه قسطی کردن بدهی در دادگاه اعسار حالت و وضعیت کسی است که در شرایط فقر و تنگدستی قرار گرفته و از عهده مخارج ، هزینه‎ها و بدهی‌های خود بر نمی‎آید. در این حالت برای اینکه بدهکار بتواند برای پرداخت دین خود مهلت بخواهد یا بدهی خود را تقسیط نماید باید از دادگاه تقاضای اعسار کند مثلا  مصداق اعسار در دعاوی خانوادگی تقاضای قسطی شدن بدهی زوج به زوجه بابت مهریه ، نفقه و اجرت الامثل می تواند باشد .

آیین نامه ایجاد شبکه ملی اطلاعات جهت ثبت اطلاعات و شناسایی اموال محکوم ‌علیه

آیین نامه ایجاد  سامانه جهت ثبت اطلاعات و شناسایی اموال محکوم ‌علیه آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۱۷) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

امکان صدور اجرائیه نسبت به چک بلا محل در دفاتر الکترونیک خدمات قضایی

مطابق ماده ۲۳ قانون اصلاح صدور چک که در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۷ اجرایی شده است، دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهینامه عدم پرداخت از دادگاه صالح صدور اجراییه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را درخواست نماید

نحوه توقیف اموال منقول

نحوه توقیف اموال منقول در قراردادها نخستین چیزی که با شنیدن واژه‌ی توقیف اموال به ذهن متبادر می‌شود، این است که شخصی به دیگری بدهکار بوده است و در نتیجه طلبکار اموال وی را توقیف می‌کند. توقیف مال عنوانی کلی است که کلیه‌ی اموال اعم از منقول و غیرمنقول را دربرمی‌گیرد و با توجه به ماهیت اموال حسب مورد نحوه‌ی توقیف آنان تفاوت می‌کند .

امکان توقیف ملک اجاره داده شده توسط بدهکار

مستثنیات دین مواردی است که امکان توقیف آنها در برابر بدهی‌ها وجود ندارد. علی رغم آن که مصادیق مستثنیات دین در قانون مشخص شده لیکن برخی از قضات و وکلا در خصوص توقیف  آپارتمان یا ملکی که بدهکار اجاره داده است اختلاف نظر دارند که در این خصوص نظریه مشورتی صادر شده است .

ماهیت حقوقی ضمانت ‎نامه‎های بانکی

از جمله مواردی‎ که می‎تواند پشتوانه اطمینان‎بخشی در مقابل تعهدات طرف قراردادهای دولتی باشد، ضمانت‎نامه‎های بانکی است. اهمیت این ضمانت‎نامه‎ها‎ از این جهت است که بانک‎ها بنا به درخواست اشخاص حقیقی یا حقوقی استرداد پیش‎پرداخت، انجام درست و به‎موقع تعهداتی را که به نفع سازمان‎ها، مؤسسات دولتی، دستگاه‎های اجرایی به عهده پیمانکاران است، را در قالب تعهد فسخ ناپذیر بر عهده می‎گیرند.

چگونگی طرح و اثبات ادعای اعسار از پرداخت هزینه‌ دادرسی

طرح دعوا در دادگستری نیازمند پرداخت هزینه است اما گاه افراد توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه دادرسی را ندارند. در این صورت چون منصفانه نیست که این اشخاص به علت نداشتن توانایی مالی، از رسیدن به حقوق خود منع شوند، قانونگذار اجازه داده‌ است که با اثبات اعسار (ناتوانی) از پرداخت هزینه دادرسی ، بتوانند دعوای خود را مطرح کنند.

آیین‌نامه قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی

آیین‌نامه نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در اجرای ماده ۲۸ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۳۹۴، “آیین‌نامه اجرایی نحوه اجرای محکومیت‌های مالی” به شرح مواد آتی است. ماده ۱- اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۳۹۴ که در این آیین‌نامه قانون نامیده می‌شود، منوط به احراز موارد زیر توسط دادگاه است:

نحوه تملک ملکی که در رهن قرار گرفته بعد از فوت مالک

صدور اجراییه و ادامه عملیات اجرایی در صورت فوت بدهکار سند رهنی نحوه صدور اجراییه و ادامه عملیات اجرایی در مواردی که بدهکار سند رهنی فوت می‌کند را در دو حالت فوت بدهکار قبل از صدور اجراییه و فوت بدهکار بعد از ابلاغ اجراییه می‎توان مورد بررسی قرار داد.

اموال قابل دریافت از بدهکار

اگر طلبکار به دنبال توقیف اموال بدهکار باشد، باید بداند که امکان توقیف بسیاری از اموال را نداردبر اساس قانون طلبکار می‌تواند برای وصول طلبش اموالی از بدهکار را توقیف کند و اموال او را به عنوان طلب خود بردارد. اما برداشت تمام اموال بدهکار امکان‎پذیر نیست و طلبکار نمی‌تواند هر اموالی که دلش خواست را از بدهکار بگیرد.

معنی مستثنیات دین و مصادیق آن 

مستثنیات دین مواردی است که امکان توقیف آنها در برابر بدهی‌ها وجود ندارد. این موارد طبق قانون مشخص شده است.

نحوه ابلاغ رأی و صدور اجراییه در صورت فوت محکوم علیه

نظریه مشورتی در مورد نحوه ابلاغ اوراق قضایی  در صورتی که محکوم‌علیه قبل از قطعیت حکم فوت کند، نحوه ابلاغ رأی و صدور اجراییه چگونه است

Go to Top