مروری بر دستورالعمل ساماندهی توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه

دستورالعمل ساماندهی فرآیند توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه توسط رئیس قوه قضاییه و در قالب بخشنامه‌ای به مسئولان قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

نحوه شرکت در مزایده الکترونیک اموال منقول 

نحوه شرکت در مزایده الکترونیک اموال منقول  ۱) متقاضی شرکت در مزایده (مزایده گر) می بایست اقدامات زیر را به انجام برساند. الف- ثبت نام در سامانه مزایده الکترونیک دولت و اخذ گواهی امضاء الکترونیک از دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور.

نحوه توقیف سرقفلی 

نحوه توقیف سرقفلی  وقتی فرد بدهکاری به دلیل مسایل مالی محکوم می‎ شود، اگر با اراده و رضایت خود، حاضر به پرداخت بدهی نباشد، طلبکار می‌تواند با توقیف اموال وی، حق و حقوق قانونی خود را به‌ دست آورد. در این میان ممکن است از اموال شخص محکوم، هیچ مالی به جز سرقفلی وجود نداشته باشد که در این صورت توقیف می‌شود.

مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران

نحوه مسدود کردن حساب بانکی بدهکاران انسداد حساب بانکی و یا به عبارتی بازداشت وجوه و ارائه اطلاعات به مراجع تنها در صورت رعایت قوانین و مقررات امکان پذیر است.

نحوه قسطی کردن بدهی خود در دادگاه

نحوه قسطی کردن بدهی در دادگاه اعسار حالت و وضعیت کسی است که در شرایط فقر و تنگدستی قرار گرفته و از عهده مخارج ، هزینه‎ها و بدهی‌های خود بر نمی‎آید. در این حالت برای اینکه بدهکار بتواند برای پرداخت دین خود مهلت بخواهد یا بدهی خود را تقسیط نماید باید از دادگاه تقاضای اعسار کند مثلا  مصداق اعسار در دعاوی خانوادگی تقاضای قسطی شدن بدهی زوج به زوجه بابت مهریه ، نفقه و اجرت الامثل می تواند باشد .

آیین نامه ایجاد شبکه ملی اطلاعات جهت ثبت اطلاعات و شناسایی اموال محکوم ‌علیه

آیین نامه ایجاد  سامانه جهت ثبت اطلاعات و شناسایی اموال محکوم ‌علیه آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۱۷) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

نحوه توقیف اموال منقول

نحوه توقیف اموال منقول در قراردادها نخستین چیزی که با شنیدن واژه‌ی توقیف اموال به ذهن متبادر می‌شود، این است که شخصی به دیگری بدهکار بوده است و در نتیجه طلبکار اموال وی را توقیف می‌کند. توقیف مال عنوانی کلی است که کلیه‌ی اموال اعم از منقول و غیرمنقول را دربرمی‌گیرد و با توجه به ماهیت اموال حسب مورد نحوه‌ی توقیف آنان تفاوت می‌کند .

امکان توقیف ملک اجاره داده شده توسط بدهکار

مستثنیات دین مواردی است که امکان توقیف آنها در برابر بدهی‌ها وجود ندارد. علی رغم آن که مصادیق مستثنیات دین در قانون مشخص شده لیکن برخی از قضات و وکلا در خصوص توقیف  آپارتمان یا ملکی که بدهکار اجاره داده است اختلاف نظر دارند که در این خصوص نظریه مشورتی صادر شده است .

اموال قابل دریافت از بدهکار

اگر طلبکار به دنبال توقیف اموال بدهکار باشد، باید بداند که امکان توقیف بسیاری از اموال را نداردبر اساس قانون طلبکار می‌تواند برای وصول طلبش اموالی از بدهکار را توقیف کند و اموال او را به عنوان طلب خود بردارد. اما برداشت تمام اموال بدهکار امکان‎پذیر نیست و طلبکار نمی‌تواند هر اموالی که دلش خواست را از بدهکار بگیرد.

معنی مستثنیات دین و مصادیق آن 

مستثنیات دین مواردی است که امکان توقیف آنها در برابر بدهی‌ها وجود ندارد. این موارد طبق قانون مشخص شده است.

آثار عدم فروش مال در مزایده

در صورتی که اموال فرد بدهکار در مزایده قانونی به فروش نرود، مراحل قانونی طی خواهد شد. بدهکار مالی برای پرداخت بدهی خود مجبور است اموالش را در مزایده به فروش بگذارد، اما گاهی اوقات ممکن است این مشکل پیش بیاید که پس از چندین مرتبه برگزاری مزایده هیچ یک از اموال او به فروش نمی رود در این مطلب به آثار عدم فروش مال توقیف شده در مزایده اشاره می کنیم .

تشکیلات اجرای احکام مدنی

تشکیلات، جمع واژه‌ تشکیل و در لغت به معنی ساختن و سازماندهی کردن است. واژه‌ احکام نیز جمع واژه‌ حکم است که در لغت به معنی دستور و امر است. واژه‌ تشکیلات در اصطلاح حقوقی از معنای لغوی آن فاصله نگرفته است و به سازماندهی‌ها و تقسیم‌بندی‌های انجام‎شده در یک وزارتخانه یا شرکت یا بانک یا غیره گفته می‌شود. اما برای بررسی مفهوم اصطلاحی واژه‌ حکم لازم است واژه‌ دیگری به نام قرار را نیز مورد بررسی قرار داد. 

اموال قابل توقیف بدهکار 

اموال قابل توقیف بدهکار  هر فرد طلبکاری برای وصول بدهی خود می‌تواند بخشی از اموال بدهکار را بگیرد تا به وسیله آن بتواند طلب خود را وصول کند، اما نکته قابل توجه این است که بدانیم تمام اموال بدهکار قابل توقیف نیست و طلبکار نمی‌تواند برای وصول طلب خود تمام اموال بدهکار را بگیرد. 

تفاوت توقیف ، ضبط و مصادره اموال

تفاوت توقیف ، ضبط و مصادره اموال  بر اساس قانون توقیف و ضبط و مصادره اموال هرکدام معانی متفاوتی دارند و برای هرکدام از آن‌ها در قانون موضوعات متعددی ذکر شده است.

نظریه مشورتی در خصوص اعتراض ثالث اجرایی

نظریه مشورتی در خصوص اعتراض ثالث اجرایی معاونت حقوقی قوه قضاییه در پاسخ به استعلامی پیرامون اموال توقیفی از سوی دادگاه خانواده نظریه مشورتی صادر کرد.

 امکان حمل خودرو با جرثقیل در حضور راننده 

طبق قانون مأموران راهنمایی و رانندگی حق ندارند در حضور راننده خودرو او را به پارکینگ منتقل کنند.

موانع توقيف اموال دولت و شهرداري‎ها

موانع توقيف اموال دولت و شهرداري‎ها توقيف اموال در صورتي مطرح مي‎شود که بدهکار حاضر به پرداخت بدهي خود به طلبکار نباشد. در اين ‎صورت اگر عين مال موجود باشد همان مال توقيف مي‎شود و در صورتي‎ که عين آن موجود نباشد، معادل آن از ساير اموال مديون توقيف مي‎شود

اصلاح آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

اصلاح آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مصوبه شماره شماره ۹۰۰۰/۲۱۳۲۴۶/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۷ رئیس قوه قضاییه

شرایط توقیف خودرو توسط پلیس

موارد توقیف و انتقال وسایل نقلیه تخلفات راهنمایی و رانندگی از رایج‌ترین تخلفاتی هستند که در جامعه‌ واقع می‌شود. رایج بودن این تخلفات با احتمال ایجاد خطرات جانی شدید همراه است. از این رو قانونگذار سعی کرده با روش‌های مختلفی با این تخلفات برخورد کند که توقیف و انتقال وسیله نقلیه از مهمترین این روش‌هاست.

نظریه مشورتی در خصوص دیون ممتاز

نظریه مشورتی در خصوص دیون ممتاز توقیف‌کننده تأمینی یا اجرایی برابر مواد ۱۴۸ (بند یک) و ۱۴۹ قانون اجرای احکام مدنی، بر سایر محکوم‌لهم حق تقدم دارد. مطالبات کارگران در حدود مقرر در بند ۲ ماده ۱۴۸ قانون یادشده، در طبقه دوم دارندگان حق تقدم است.

Go to Top