آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده در اجرای مواد ۱۷، ۲۱، ۴۱ و ۵۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده» به شرح مواد آتی است :

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده در اجرای ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده» به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

نحوه عزل وکیل در وکالتنامه بلاعزل

عقد وکالت بنا به تعریف و ذات خود  جایز است و نمی ­تواند آن را  عقد لازم تلقی نمود به همین دلیل عده ای با افزودن شرط سلب حق عزل وکیل تلاش می کنند وکالت را به عقدی لازم تبدیل نمایند در حالیکه عده کثیری از حقوقدانان اعتقاد دارند شرط سلب حق عزل وکیل ، خلاف مقتضای عقد و باطل است .

امکان مطالبه مهریه از پدر شوهر

بر خلاف آنچه عده ای از مردم تصور می کنند ، پدرشوهر حتی اگر ثروتمند و دارای دهها ملک باشد ، وظیفه ای در قبال پرداخت مهریه پسرش  ندارد، هرچند که پسرش فقیر و تهیدست باشد.

نحوه قسطی کردن مهریه توسط مرد

هنگامی که زن مهریه‌اش را مطالبه می‌کند یا در موارد اجرا گذاشتن مهریه توسط زن ، اگر مرد توان مالی داشته باشد مهریه را می‌پردازد در غیر این صورتبه دلیل عدم توانایی مالی می‌تواند دادخواست اعسار از نحوه پرداخت مهریه به دادگاه داده و درخواست قسط‌ بندی مهریه را مطرح نماید و تا زمانی که دادخواست اعسار وی رسیدگی و تعیین تکلیف شود جلب نخواهد شد، در غیر این صورت امکان جلب او وجود دارد.

ابعاد مختلف ولایت قانونی یا قهری

ولی یا همان سرپرست قانونی در واقع پدر و جد پدری هستند. مهمترین وظیفه ولی‎قهری، نمایندگی کسی است که ولایت او را بر عهده دارد. به این ولایت از این جهت قهری یا اجباری یا قانونی گفته می‌شود که به حکم قانون آنها مکلف هستند امور کسی که بر او ولایت دارند را اداره کنند و نیازی به حکم دادگاه یا موافقت پدر یا جد پدری نیست. 

طلاق به جهت اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه

رای اصراری دیوان عالی کشور در خصوص طلاق به جهت اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه قضات دیوان عالی کشور، دو پرونده حقوقی با موضوع الزام زوج به طلاق به دلیل اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

طلاق به جهت مشکل روانی زوج

رای اصراری دیوان عالی کشور در خصوص طلاق به جهت مشکل روانی زوج قضات دیوان عالی کشور، دو پرونده حقوقی با موضوع الزام زوج به طلاق به دلیل تخلف از شرط ضمن عقد و سوءرفتار را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

تاثیر اعتیاد پدر بر حضانت

اگر مادری بخواهد از پدر فرزندش، به دلیل اعتیاد، سلب حضانت کند، نخستین گام برای او آن است که به دادگاه خانواده صالح مراجعه کرده و دادخواستی به عنوان سلب حضانت به دلیل اعتیاد، علیه پدر تقدیم کند. البته می‌توان این دعوا را ضمن دعوای اصلی طلاق هم مطرح کرد.

دلایل سلب حضانت از پدر یا مادر

والدین موظف به مراقبت و حمایت از کودکان خود هستند و به اصطلاح این امور از وظایف آنان است که تحت عناوین  حضانت و ولایت کودک در مورد آن ها بحث می گردد. اما گاهی، خللی در شرایط و وضعیت دارنده حضانت ایجاد شده و همین امر باعث می‎ شود که حضانت از پدر و مادر سلب شود و به دیگری واگذار گردد در این مطلب به طور مختصر به اهم دعلل و دلایل سلب حضانت از پدر یا مادر می پردازیم.

روش های بخشیدن مهریه

یکی از دغدغه‌های خانم‎ هایی که قصد بذل مهریه یا بخشش مهریه خود را دارند، این است که به چه روشی باید این کار را انجام دهند. آیا می‎ توان اعتباری برای سند

حق طلاق زن چیست

معنی حق طلاق زن حق طلاق به دست مرد است، اما مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد.

رجوع از طلاق 

معنی رجوع از طلاق  رجوع از طلاق به این معناست که با خواست و اراده مرد، در صورتی که حقی برای رجوع مرد به زن پس از طلاق، وجود داشته باشد، بدون نیاز به عقد ازدواج مجدد و بدون رعایت شرایط خاصی، زن و شوهر سابق، دوباره به هم محرم می‌شوند.

دعوای تهیه مسکن مستقل توسط زن

یکی از نخستین نیازهای آغاز زندگی مشترک، تهیه مسکن مستقل است. زوجین برای تشکیل خانواده به منزل مسکونی مستقلی نیاز دارند که وظیفه تهیه آن بر عهده زوج است. به عبارت دیگر طبق قانون پس از ازدواج زوج و زوجه هر دو تعهداتی دارند که تهیه مسکن، البسه، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی همه بر عهده زوج (مرد) است.

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و در ضمن عقد نکاح از سوی مرد به زن داده می‎ شود. وجود مهریه در عقد ازدواج اعم از دائم یا موقت، از حقوق مسلم و متعلق به زن است و بعد از خواندن صیغه عقد بدون هیچ‎ گونه شروطی از سوی زن قابل مطالبه بوده و مرد موظف به پرداخت آن است.

حضانت و ولایت کودک

ولایت یک حق و تکلیف قهری (غیرقابل سلب) و بر عهده پدر و جد پدری کودک است. درحالی که حضانت مربوط به نگهداری و تربیت کودک است لیکن در پرداختن به موضوع حضانت باید از تداخل این موضوع حقوقی با مبحث ولایت جلوگیری کرد.

نحوه مالکیت و استرداد جهیزیه

مطابق با ماده ١١٠٧ قانون مدنی می‎ توان این‎ گونه استنباط کرد که قانونا وظیفه تأمین وسایل زندگی با مرد است. اما به‎ طور کلی بنا بر عرف و رسوم میان خانواده ‎های ایرانی، تهیه جهیزیه برای آغاز زندگی مشترک، با خانواده دختر است که در حد توان مالی خود این وسایل را تهیه کرده و به دختر خود هدیه می‎ دهند.

وظایف زوجین در موضوع تمکین

تمکین به معنای انجام وظایف زناشویی توسط زوجه است. مطابق با قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، از جمله وظایف زن این است که در منزلی سکونت داشته باشد که شوهر او انتخاب کرده است؛ به شرط آن که منزل، متناسب با شئون زن انتخاب شده باشد. 

آشنایی با قرارداد هبه

بر اساس ماده ۷۹۵ قانون مدنی، هبه عقدی است که به موجب آن یک نفر مالی را مجانا به کس دیگری تملیک می‎ کند. تملیک‎ کننده را واهب، طرف دیگر را متهب و مالی را که مورد هبه است، عین موهوبه می‎ گویند . 

چرا ایرانی‌ها وکیل خانوادگی ندارند؟

با عنایت به پیچیدگی‌های دنیای امروز، داشتن وکیل خانواده یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که خود، مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه برای این منظور است .

Go to Top