دعوای تهیه مسکن مستقل توسط زن

یکی از نخستین نیازهای آغاز زندگی مشترک، تهیه مسکن مستقل است. زوجین برای تشکیل خانواده به منزل مسکونی مستقلی نیاز دارند که وظیفه تهیه آن بر عهده زوج است. به عبارت دیگر طبق قانون پس از ازدواج زوج و زوجه هر دو تعهداتی دارند که تهیه مسکن، البسه، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی همه بر عهده زوج (مرد) است.

نحوه مطالبه مهریه در عقد موقت

مهریه مال معینی است که دارای ارزش مالی بوده و در ضمن عقد نکاح از سوی مرد به زن داده می‎ شود. وجود مهریه در عقد ازدواج اعم از دائم یا موقت، از حقوق مسلم و متعلق به زن است و بعد از خواندن صیغه عقد بدون هیچ‎ گونه شروطی از سوی زن قابل مطالبه بوده و مرد موظف به پرداخت آن است.

نحوه اجرا گذاشتن مهریه

طبق قانون به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک تمام مهریه می‎شود. چه از شوهر تمکین کند یا نکند. آنچه در کشور برای مهر رایج است، ملک غیرمنقول، سکه بهار آزادی یا وجه نقد است که در این مطلب به شرایط به اجرا گذاشتن مهریه می‎پردازیم.

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت آخرین وضعیت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان : ارسال از دولت به مجلس برای طی تشریفات قانونی در ۱۳۹۹/۱۰/۲۴

 ثبت رکورد ازدواج در ۹۹/۹/۹

 ثبت رکورد ازدواج در ۹۹/۹/۹ ۹/۹/۹۹ آخرین تاریخ رند قرن است و عده بسیاری از ماه‌ها پیش برای این روز برنامه ریزی کرده‌اند.یکی از مهمترین کار‌هایی که در این تاریخ انجام می‌شود ثبت ازدواج است بسیاری از تازه عروس و داماد‌ها تقاضا دارند تا در این تاریخ ازدواج خود را ثبت کنند .

شرایط لازم برای ازدواج مجدد مرد

 با توجه به اینکه قانون حمایت خانواده جدید و قانون مدنی در خصوص شرایط ازدواج مجدد مردان اشاره‎ای نکرده، باید گفت هنوز مقررات مربوط به ازدواج مجدد مرد در قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۵۳ پابرجاست و قانون حاکم است. 

معنای نفقه

نفقه عبارت است از تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت افرادی که مستحق دریافت نفقه هستند مانند مسکن، البسه، غـذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و نیز خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض که یکی از مصادیق افراد واجب النفقه زن و فرزندان می باشند .

نکات کلیدی و کاربردی مهریه

مهریه حقی مالی است که بر ذمه زوج بوده و به مجرد عقد بر عهده او قرار می‌گیرد و دریافت آن برای زوجه ممکن است. لذا زوجه مطابق با یکی از روش‌های زیر می‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

چرا ایرانی‌ها وکیل خانوادگی ندارند؟

با عنایت به پیچیدگی‌های دنیای امروز، داشتن وکیل خانواده یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که خود، مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه برای این منظور است .

شرایط تعلق نصف اموال مرد به زن

زن و شوهر می توانند با امضا زیر این شرط توافق کنند که زوجه در اموالی که شوهر بعد از ازدواج بدست می آورد سهیم باشد. اما اینکه این شرط در چه شرایطی اجرا می شود و زوجه چگونه می  تواند از امتیازی که با این شرط به دست آورده است استفاده کند موضوعاتی هستند که در این مطلب به آن می پردازیم.

طلاق در نظام حقوقی آمریکا

طلاق در نظام حقوقی آمریکا در ایالات متحده آمریکا طلاق بر دو پایه، طلاق مبتنی بر خطا یا طلاق بدون خطا اتفاق می افتد.در نوع نخست زمینه هایی شامل ترک همسر، زنا که در قانون این کشور به معنای رابطه جنسی ارادی بین فرد متاهل با فردی غیر از همسر خود است، عنن یا عدم توانایی جنسی، خشونت، محکومیت به مجازات زندان به بیش از یکسال، اعتیاد به الکل و مواد مخدر و در برخی موارد اعتیاد به قمار است. 

بررسی حقوقی شیر بها

آیا شیربها در قانون وجود دارد. رسم پرداخت شیربها در عقد ازدواج در میان تعداد کمی از خانواده‌های ایرانی رواج دارد. این موضوع در حالی است که قانون در خصوص شیربها ساکت است و مقرره‌ای در مورد آن وجود ندارد اما برای تحلیل آن لزوما باید به عمومات، قصد طرفین و عرف مراجعه کرد.

بررسی شرایط دوازده گانه مندرج در عقدنامه 

بررسی شرایط دوازده گانه مندرج در عقدنامه   در عقدنامه‌های رسمی، بخشی به عنوان شروط ضمن عقد وجود دارد که در آن مسائل متعددی تحت عنوان دوازده شرط ضمن عقد ذکر شده است که زوجین می‌تواند همه یا برخی از آن‌ها را به عنوان شرط ضمن عقد خود ذکر کند.

حق حبس چیست

حق حبس خانم در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی آمده است و مقرر شده بانوی محترم می تواند تا زمانیکه مهریه به او تقدیم نشده تمکینی نسبت به آقای خود نداشته باشد! البته به شرطی که مهریه اش عندالمطالبه باشد و می‌تواند مهریه خود را نیز مطالبه کند. 

نگاهی به حق حبس در عقد نکاح

نگاهی به حق حبس در عقد نکاح پس از جاری شدن صیغه عقد ازدواج، زن مالک تمام مهر می‌شود و هر زمانی که آن را مطالبه کرد، استحقاق دریافت کامل آن را داشته و نیز این حق را دارد که تا مهر به او تسلیم نشده است، از انجام وظایف زناشویی امتناع کند. گفته می‌شود این حق در دو مورد از بین می‌رود و شوهر می‌تواند پیش از پرداختن مهر، از زن بخواهد تا به وظایف زناشویی عمل کند.

آمار پنج سال اخیر ازدواج و طلاق

آمار پنج سال اخیر ازدواج و طلاق بر اساس گزارش‌های آماری منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال کشور، میزان ازدواج از سال ۹۳ تا ۹۷ در حال کاهش بوده است. در سال ۹۳، ۷۷۰ هزار و ۷۳۸ مورد، در سال ۹۴، ۱۷۴ هزار و ۱۱۷ مورد، در سال ۹۵، ۶۶۹ هزار و ۷۹۱ مورد، در سال ۹۶، ۶۰۸ هزار و ۸۵۰ مورد و در سال ۹۷، ۶۰۸ هزار و ۴۱۶ مورد ازدواج ثبت شده است.

بایدها و نبایدهای شروط ضمن عقد ازدواج

یک حقوقدان با بیان اینکه همانند دیگر قراردادها، زن و مرد در عقد ازدواج هم می‌توانند شروطی را معین کنند، گفت: شرطی محترم  و معتبر است که انجام آن ممکن بوده و خلاف شرع و قانون نباشد و نیز در آن شرط، نفع و فایده عقلانی باشد. 

مزایای دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت

مزایای دریافت مهریه از طریق اجرای ثبت به مجرد وقوع عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد. (ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی) بنابراین مهریه در مالکیت زن مستقر می شود. 

قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده در اجرای ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده» به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱

مشاوره تلفنی با وکیل خانواده اگر نیاز به اخذ مشاوره [...]

Go to Top