نحوه مطالبه وجه چک برگشتی طبق قانون جدید

چک از جمله اسناد مالی لازم الاجرا به شمار می رود که مطابق ماده ۲ قانون صدور چک  ، صادرکننده چک باید در هنگام سر رسید چک به میزان مبلغ مندرج در آن نزد بانک  اعتبار داشته باشد لذا اگر کسی چکی صادر نماید که در هنگام سر رسید آن در بانک محال علیه اعتبار پرداخت آن را نداشته باشد، دارنده می تواند از  بانک تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت بنماید.

نحوه استرداد لاشه چک

استرداد لاشه چک در روابط تجارت فعلی بین مردم چک جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده و به دنبال آن مسایل و مشکلات بسیاری به همراه داشته که نمونه بارز آن صدور چک به منظور تضمین یا امانت است که اگر گیرنده از آن چک سوء استفاده کند ممکن است ناگزیر به طرح دعوای استرداد لاشه چک شویم.

تفاوت‎ چک و سفته

تفاوت‎های چک و سفته چک و سفته دو سند تجاری است که در روابط تجاری و شغلی مردم نقش مهمی دارد. همیشه در مورد تفاوت‎های چک و سفته سوالاتی مطرح می‎ شود و نیز اینکه چک بهتر است یا سفته؟

قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب اردیبهشت ۱۴۰۰

قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۴۰۰ ماده ۱- در ماده (۶) قانون صدور چک مصوب ۱۶/۴/۱۳۵۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی عبارت‌های «و مدت اعتبار» و «حداکثر مدت اعتبار چک از زمان دریافت دسته‌چک سه سال است و چک‌هایی که تاریخ مندرج در آن‌ها پس از مدت اعتبار باشد، مشمول این قانون نمی‌شوند.» حذف می‌شود.

انکار امضاء چک

چک به عنوان یک سند تجاری معتبر در نظام اقتصادی نقش مهم و اساسی دارد و به همین دلیل قوانین و اصول تجاری خاصی بر این سند حاکم است.

آشنایی با کارت اعتباری مرابحه

عقد مرابحه، یکی از اصلی‌ترین عقود مورد استفاده در بانکداری اسلامی است که از ظرفیت بالایی جهت پاسخگویی به نیازهای مختلف برخوردار است. به لحاظ تعریف، مرابحه یکی از انواع قرارداد بیع است و مقصود از آن، معامله‌ای است که فروشنده قیمت تمام ‎شده کالا، اعم از قیمت خرید، هزینه‌های حمل ‌و نقل و نگهداری و سایر هزینه‌های مربوط را به اطلاع مشتری رسانده و سپس تقاضای مبلغ یا درصدی اضافی به‌ عنوان سود می‌کند.

جزییات و مزایای قانون جدید چک

اعمال تغییرات در قانون جدید چک منجر به خروج صدور دسته ‌‎چک از حیطه اختیار بانک‌های تجاری و تمرکز آن در سامانه صیاد بانک مرکزی گردید و علاوه بر ایجاد محدودیت های جدید هنگام صدور گواهی عدم پرداخت چک  ،  بانک مکلف است برای ارائه دسته‌چک به مشتریان خود، صرفاً از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام کند.

ضوابط جدید چک

ضوابط جدید صدور و استفاده از چک به منظور تقویت نظارت بانک مرکزی و محاسبات مالیاتی و جلوگیری از پولشویی و توسعه شفافیت و کنترل صدور دسته چک برای بدحسابان بانکی بسیار مهم است. 

تصمیمات کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس برای چک تضمینی

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن تشریح بررسی های جلسه امروز کمیسیون متبوع خود از اتخاذ تصمیماتی جدید برای چک تضمینی در این جلسه خبر داد.

نکات کاربردی و مهم اصلاحات قانون صدور چک

 آخرین تغییراتی که توسط قانونگذار در قانون صدور چک صورت گرفت، مربوط به سال ۱۳۸۲ بود تا اینکه در سوم آذر سال ۱۳۹۷، مصوبه‎ای در مجلس نهایی و پنجم آذر در روزنامه رسمی منتشر و در ۲۱ آذر همان سال نیز نهایی شد و به دلیل اینکه تغییرات زیادی در  قانون چک ایجاد شده بود، قانونگذار ترجیح داد اصلاحات مربوط به قانون چک برگشتی را در سه بازه زمانی مختلف اعمال کند. 

بررسی قانون جدید چک مصوب ۱۳۹۷/۸/۱۳

بررسی قانون جدید چک مصوب ۱۳۹۷/۸/۱۳, بررسی قانون جدید چک ,نحوه گرفتن دسته چک طبق قانون جدید ,نحوه شکایت از چک برگشتی,قانون جدید چک ,اصلاح قانون چک,اصلاحات به عمل آمده در قانون چک , وکیل چک , مشاوره چک برگشتی ,چک برگشتی ,قانون چک

امکان صدور اجرائیه نسبت به چک بلا محل در دفاتر الکترونیک خدمات قضایی

مطابق ماده ۲۳ قانون اصلاح صدور چک که در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ۱۳۹۷ اجرایی شده است، دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهینامه عدم پرداخت از دادگاه صالح صدور اجراییه نسبت به کسری مبلغ چک و حق الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را درخواست نماید

صدور اجراییه چک در دفاتر اسناد رسمی

صدور اجراییه چک در دفاتر اسناد رسمی رییس کانون سردفتران و دفتریاران از صدور اجراییه چک در دفاتر اسناد رسمی به عنوان خدمتی جدید در این دفاتر خبر داد.

لایحه مطالبه وجه چک به دادگاه

نمونه لایحه تجدید نظر خواهی مطالبه وجه چک قضات محترم دادگاه تجدیدنظر  با سلام و عرض ادب در خصوص تجدید نظر خواهی از دادنامه شماره ......... مورخ ....... صادره از شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی ..... و مستند به بندهای ماده ۳۴۸ قانون آئین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹ و به جهات ۱ – عدم اعتبار مستندات دادگاه – ۲ – عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی و ۳ – مخالف بودن رای با موازین قانونی مطالب ذیل را به وکالت از آقای …..خواهان بدوی و تجدیدنظر خواه فعلی به عرض می رساند :

قراردادهای لازم الاجرا

منظور از قراردادهای لازم الاجرا هنگامی که معامله‌ای ثبت گردید، این اسناد جنبه لازم الاجرا دارد و به جانشین و قائم مقام وی نیز قابلیت تسری دارند. مضافاً اینکه اجرای آن‌ها بدون مراجعه به محاکم امکان پذیر است و اگر نسبت به این آن‌ها مراجع قضایی بی اعتنایی کنند، مطابق قانون ثبت قابل تعقیب انتظامی قرار می‌گیرند.

 شورای حل اختلاف صالح به صدور اجراییه طبق قانون جدید چک نیست

 اداره‌کل حقوقی قوه‌قضاییه در پاسخ به استعلامات حقوقی قضات و مراجع رسمی کشور در خصوص قانون جدید صدور چک اعلام کرد: صدور اجراییه مندرج در ماده ۲۳ قانون اخیر‌التصویب چک، در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست.معاونت حقوقی قوه‌‌قضاییه  دو مورد از نظریه‌های مشورتی اداره‌کل حقوقی خود را که در بهمن ماه جاری و در پاسخ به استعلامات حقوقی قضات و مراجع رسمی کشور صادر شده است، منتشر کرد.

 اسناد تجاری 

توسعه روزافزون تجارت و مبادلات تجاری داخلی و بین‌المللی و ضرورت سرعت و سهولت در امر بازرگانی و نقشی که گردش سرمایه و حجم مبادلات تجاری در سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشورها دارد، دولتها را بر آن داشته است تا با تدوین ضوابط و مقررات خاصی، امنیت خاطر تاجر و بازرگان را در روابط تجاری فراهم نمایند. اسنادی چون سفته و چک و برات، با ویژگیها و کارکردهای خاص، علاوه بر تاثیر اجتناب ناپذیری که بر اقتصاد هر کشور دارد؛ امروزه از مهمترین ابزار تجارت نیز به شمار می‌رود. تاجری نیست که روزانه با این اسناد سر و کار نداشته باشد.

مفهوم و امتیازات اسناد تجاری 

اسناد تجاری  متضمن امتیازاتی هستند که آن ها را از سایر اسناد متمایز می نماید که  مهمترین اصول حاکم بر اسناد تجاری، شامل اصل عدم توجه ایرادات، اصل استقلال امضاءها، اصل استقلال تعهد، اصل اشتغال ذمه و اصل مدیونیت و حدود اجرای این اصول، می باشد .

نحوه اطلاع از اعتبار  صادر کننده چک قبل از دریافت چک از سامانه صیاد

نحوه اعتبار سنجی صادر کننده چک قبل از دریافت چک اعلام شد.  شما می‌توانید قبل از دریافت چک از خریدار، اعتبار او را از سامانه یکپارچه بانک مرکزی استعلام بگیرید و در صورت پایین بودن اعتبار شخص صاحب دسته چک از دریافت چک خودداری کنید.

ویژگی‌های قانون جدید صدور چک

نخستین ویژگی قانون چک جدید ، شناسایی چک‌های الکترونیکی است که طبق تبصره الحاقی ماده یک، قوانین و مقررات مرتبط با چک، حسب مورد راجع به چک‌هایی که به شکل الکترونیکی (داده پیام) صادر می‌شوند نیز لازم الرعایه است.

Go to Top