قسمت‌های مشاع ساختمان

بر اساس قانون تملک آپارتمان‌ها، بخش‌هایی از ساختمان مشاع است و تمامی اهالی ساختمان در آن حق دارند. طبق قانون تملک آپارتمان‌ها، بسیاری از بخش‌های یک ساختمان مشترک یا در اصطلاح مشاع هستند و مشاع بودن به معنای آن است که تمامی اعضای آپارتمان در آن نقش و سهمی مشترک دارند.

نحوه تجمیع دو یا چند ساختمان

نحوه تجمیع ساختمان‎ها در شهرها  تجمیع اراضی به ویژه در بافت‎های فرسوده مسکونی، با اعمال سیاست‎های تشویقی از جمله کاهش عوارض تراکم تا سقف تراکم ساختمانی مجاز (مابه‎التفاوت تراکم پایه مالی و تراکم ساختمانی مجاز)، حمایت می‌شود که نحوه و میزان آن توسط شورای اسلامی شهر تهران، تعیین می‌شود.

نحوه اعتراض به افراز ملک

قانون افراز و فروش املاک مشاع، افراز ملک مشاعی را که جریان ثبتی اش خاتمه یافته، در صورتیکه مورد تقاضای یک یا چند شریک باشد، بر عهده واحد ثبتی محلی که ملک مورد نظر در حوزه آن واقع شده، قرار داده است. وقتی واحد ثبتی تصمیمی بگیرد با شرایطی قابل اعتراض است.

روش‎ های تقسیم ملک مشاع

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در مورد املاک مشاع به وجود می‌آید، بروز اختلاف نظر مابین مالکان در مورد فروش ملک مشاع یا تقسیم ملک مشاع مورد نظر است. طبق تعریف قانونی که در مورد ملک مشاع وجود دارد، سهم تمامی مالکان در بخش‌های مختلف ملک مزبور پراکنده است.

ملک مشاع را چگونه باید فروخت

مطابق قانون، مالکیت در ملک مشاع برای هر یک از مالکان مشترک است و هر مالک در تمام اجزاء ملک حق دخل و تصرف دارد.

نحوه افراز اموال مشاع

نحوه افراز اموال مشاع مال مشاع به مالی گفته می‌شود که بیش از یک مالک دارد و مالکیت هر یک به نحو اشاعه است یعنی هر مالک در جزء جزء کل ملک حق تصرف دارد.

نحوه تجمیع حدود املاک دارای سند مالکیت 

تجمیع حدود املاک  دارای سند مالکیت  زمانی که شخصی دو یا چند پلاک را براثر احداث ساختمان و یا چند پلاک را بصورت یک قطعه ایجاد كند و یا قطعاتی که به هم وصل و دارای سهام مشاعی مساوی باشند وقصد تجميع داشته باشند مالك يا مالكين و يا قائم مقام قانوني آن ها می توانند از اداره ثبت اسناد و املاک تقاضای تجمیع ملک را بخواهند.

امکان فروش پارکینگ و انباری به غیر از ساکنان آپارتمان

آیا می‌توان انباری را به غیر از ساکنان آپارتمان فروخت؟ مالک آپارتمان نمی‌تواند آپارتمان خود را به شخصی بفروشد و در عین حال پارکینگ یا انباری آن را که معمولاً در سند تفکیکی دارای پلاک جداگانه‌ای نیست، به دیگری انتقال دهد.

بررسی وضعیت حقوقی پارکینگ و انباری

وضعیت حقوقی پارکینگ و انباری در واحدهای ساختمانی یکی از مواردی که به طور مشترک در قراردادهای واگذاری  ملک اعم از فروش، اجاره و رهن، مربوط به توابع، ملحقات و منضمات هر ساختمان درج می‎شود، پارکینگ و انباری است که حقوق ناشی از آن به خریدار یا مستأجر جدید منتقل می‎‌شود. همچنین در اسناد تنظیمی هنگام معاملات املاک و مستحدثات، علاوه بر مشخصات ثبتی ملک بر چگونگی حق استفاده از انشعاباتی از قبیل آب، برق، گاز و تلفن به صورت اختصاصی یا اشتراکی و نیز امکانات گرمایشی و سرمایشی و سایر لوازم و منصوبات و مشاعات مربوطه تاکید می‎شود. 

مطالبه بهای ثمنیه ترکه غیرمنقول

شرایط مطالبه بهای ثمنیه ترکه غیرمنقول در صورت فوت زوجه، زوج از تمامی اموال زوجه اعم از منقول و غیرمنقول ارث خواهد برد. اما این قاعده در خصوص زوجه کمی متفاوت است زیرا مطابق مقررات قانون مدنی ایران، زوجه از عین تمامی اموال منقول شوهر متوفی خود و از قیمت تمامی اموال غیرمنقول اعم ار عرصه و اعیان ارث خواهد برد.

نحوه جداسازی املاک مشاع و فروش آن

افراز همان جدا کردن چیزی از چیز دیگر و جدا کردن چیزی برای کسی است. همچنین معنای افراز از نظر حقوقی یعنی دعوای شریک ملک مشاع بر شریک دیگر به منظور برای تقسیم مال مزبور درصورتی¬که توافقی در مورد تقسیم صورت نگیرد. بنابراین سهم مشاع شریک شما یا سایر شرکا از شما جدا شود، افراز صورت گرفته است. 

Go to Top