تخلیه به دلیل تغییر شغل

گاهی ممکن است مستاجر بدون اخذ رضایت مالک ملک، اقدام به تغییر شغل کند که در چنین مواردی، مالک می‎تواند، تخلیه به دلیل تغییر شغل را از دادگاه بخواهد. 

نحوه گرفتن تخلیه در قرارداد اجاره

تخلیه در قرارداد اجاره یکی از مهمترین مشکلاتی که در پایان قرارداد اجاره ممکن است پیش بیاید، تخلیه نکردن ملک توسط مستاجر است. قانون در این خصوص برای موجر چاره‌ای اندیشیده است تا بتواند حق خود را از مستاجری که قانون را زیر پا گذاشته، بگیرد. 

امکان صدور دستور تخلیه با ارائه مستندات از سوی موجر

رییس شورای حل اختلاف تهران با اشاره به مصوبه ستاد کرونا درباره تمدید قراردادهای اجاره مسکن و استثنائات آن، گفت: اگر ثابت شود که موجر به مسکن نیاز شخصی دارد یا مستاجر تخلفی در قرارداد اجاره کرده باشد، قاضی مربوطه دستور تخلیه را صادر می‌کند.

تغییرات اعمال شده در الزام موجر به تمدید قراردادهای اجاره مسکن در شرایط کرونا

 سه استثنای الزام موجر به تمدید قراردادهای اجاره مسکن در شرایط کرونایی اعلام شد و درحالیکه پیش‌تر دادستان کل کشور یکی از این استثناها را نیاز مالک یا نزدیکان درجه یک به واحد مسکونی مورد اجاره ذکر کرده بود، در ابلاغیه منتشر شده تنها نیاز فرزند ذکور مالک به دلیل ازدواج مورد تصریح قرار گرفته است.

نیاز مالک مانع اجرای مصوبه تمدید قراردادهای اجاره به جهت کرونامی شود

نحوه اجرای مصوبه تمدید قراردادهای اجاره به جهت کرونا دادستان کل کشور در خصوص مصوبه تمدید قراردادهای اجاره مسکن در دوران شیوع کرونا گفت: در زمینه اجرای این دستورالعمل استثنائاتی از جمله یک‎ساله بودن این دستورالعمل و همچنین استثناء شدن افرادی که ملک استیجاری آن‌ها مورد نیاز خود و بستگان درجه یک آن‌هاست، تعیین شده است.

نحوه مطالبه اجرت المثل از مستاجر

اجرت‌المسمی به مبلغی گفته می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که طرفین عقد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجاره معمولا د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر اجاره‌نامه بر آن توافق می‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. اما اجرت‌المثل مبلغی است که د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گاه بر اساس نظریه کارشناس رسمی د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گستری برای مد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تی که بین طرفین، قرارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه است با مطالبه موجر از مستاجر دریافت می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

مقایسه حق انتفاع با مالکیت منفعت

مالکیت منفعت، سلطه و حقی است که شخص به تبع مالکیت عین نسبت به منافع و ثمرات مال معین پیدا می‌کند و منافع آن متعلق به او می‌شود و او می‌تواند به طور مطلق و انحصاری در حدود قوانین و مقررات از منافع مزبور بهره‌مند شود و حقوق مالکانه خویش را استیفا کند.

نحوه گرفتن حکم تخلیه به جهت عدم پرداخت اجاره

طبق بند ۹ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶، موجر می‌تواند حسب مورد صدور حکم فسخ اجاره یا تخلیه را از دادگاه درخواست کند. دادگاه ضمن‌ حکم فسخ اجاره، دستور تخلیه مورد اجاره را صادر می‌کند و این‌ حکم علیه مستأجر یا متصرف اجرا و محل، تخلیه خواهد شد

عدم اصلاح مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص قراردادهای اجاره

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف با اشاره به تلاش شوراهای حل اختلاف برای حفظ حقوق موجر و مستأجرگفت: مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد تمدید قرارداد های اجاره هنوز اصلاح نشده است.

انتقال سرقفلی بدون اجازه مالک توسط یکی از ورثه

مستاجر یک باب مغازه که تابع قانون سال ۱۳۵۶ بوده، فوت کرد که دارای چندین ورثه است. یکی از وراث، مدتی بعد از فوت پدر، مغازه را به غیر انتقال داده است. موجر چندی بعد متوجه انتقال به غیر شده و دادخواست تخلیه به لحاظ انتقال مورد اجاره به غیر را مطرح کرده و وراث دیگر دفاعاً اظهار داشته‌اند که انتقال مورد اجاره بدون رضایت آنها صورت گرفته و دخالتی در این انتقال نداشته‌اند. تکلیف دادگاه در قبال دعوای تخلیه چیست؟

انتقال منافع محل تجاری بدون حق انتقال به غیر

مستاجر یک باب مغازه که تابع قانون سال ۱۳۵۶ بوده، فوت کرد که دارای چندین ورثه است. یکی از وراث، مدتی بعد از فوت پدر، مغازه را به غیر انتقال داده است. موجر چندی بعد متوجه انتقال به غیر شده و دادخواست تخلیه به لحاظ انتقال مورد اجاره به غیر را مطرح کرده و وراث دیگر دفاعاً اظهار داشته‌اند که انتقال مورد اجاره بدون رضایت آنها صورت گرفته و دخالتی در این انتقال نداشته‌اند. تکلیف دادگاه در قبال دعوای تخلیه چیست؟

رها کردن ملک توسط مستاجر تعدی و تفریط است

رها کردن ملک توسط مستاجر تعدی و تفریط محسوب می شود نظریه مشورتی در مورد رها کردن ملک توسط مستاجر سوالچنانچه مستأجر دارای حق کسب و پیشه ملک مورد اجاره را سال‌ها بدون دایر کردن محل کسب‌‌ رها کرده باشد و در اثر این عمل محل مورد اجاره به شکل مخروبه درآمده و از رونق اقتصادی و حیز انتفاع خارج شده باشد، آیا عمل مستأجر می‌تواند از مصادیق تعدی و تفریط و تخلیه باشد؟

ابعاد حقوقی مصوبه تمدید قراردادهای اجاره با محدودیت افزایش اجاره بها ستاد ملی کرونا

در پی تصویب مصوبه تمدید قراردادهای اجاره با محدودیت افزایش اجاره بها ، شاهد بروز  اختلاف فی مابین موجر و مستاجر در نحوه اعمال و اجرای  این مصوبه می باشیم به همی دلیل در ادامه به بررسی برخی از شرایط  لازم برای  اعمال مصوبه مورخ 08/04/1399 ستاد ملي مديريت كرونا در خصوص تمدید قرارداد های اجاره با محدودیت سقف افزایش اجاره بها می پردازیم .

قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۶۲

متن کامل قانون روابط موجر و مستاجر ۶۲ ماده ۱ - اماکنی که برای سکنی با تراضی با موجر به عنوان اجاره یا صلح منافع و یا هر عنوان دیگری به منظور اجاره به تصرف متصرف داده شده یا بشود اعم از این که سند رسمی یا سند عادی تنظیم شده یا نشده باشد مشمول مقررات این قانون است .

قانون روابط موجر و مستاجر ۱۳۷۶

متن کامل قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۷۶ ‌ماده ۱- از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون، اجاره كليه اماكن اعم از مسكوني، تجاري، محل كسب و پيشه، اماكن آموزشي، خوابگاههاي‌دانشجويي و ساختمانهاي دولتي و نظاير آن كه باقرارداد رسمي يا عادي منعقد ميشود تابع مقررات قانون مدني و مقررات مندرج در اين قانون و شرايط‌مقرر بين موجر و مستاجر خواهد بود.

قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶

قانون روابط موجر و مستأجر ‌۱۳۵۶ ‌‌ماده ۱ – هر محلی که برای سکنی یا کسب یا پیشه یا تجارت یا به منظور دیگری اجاره داده شده یا بشود در صورتی که تصرف، متصرف بر حسب تراضی ‌با موجر یا نماینده قانونی او به عنوان اجاره یا صلح منافع و یا هر عنوان دیگری به منظور اجاره باشد اعم از اینکه نسبت به مورد اجاره سند رسمی یا‌عادی تنظیم شده یا نشده باشد، مشمول مقررات این قانون است.

نمونه لایحه تجدید نظر خواهی

احتراماً عطف به اخطاریه واصله در پرونده کلاسه بایگانی ...........موضوع تجدید نظر خواهی آقای .................. به طرفیت موکل اینجانب در مهلت مقرر قانونی باستحضار می رساند : اعتراض بعمل امده از ناحیه تجدید نظر خواه بدلائل زیر فاقد وجاهت قانونی است .

نحوه گرفتن تخلیه به علت نپرداختن اجاره

گرفتن حکم تخلیه, عدم پرداخت اجاره, مستاجر, نپرداخت اجاره, قانون اجاره , تلفن وکیل اجاره

امکان اجاره دادن ملک اجاره ای

امکان اجاره دادن ملک اجاره ای, مشاوره حقوقی تلفنی, اجاره, مستاجر می تواند خانه را اجاره, اجاره مللک اجاره ای

رضایت مالک برای انتقال سرقفلی ضروری است

نحوه انتقال سرقفلی ملک, دعوای تعدیل اجاره‌بها, خلف مستاجر, انتقال سرقفلی, رضایت مالک سرقفلی

Go to Top