تأثیر عدول قسم خوردگان از سوگند در قسامه در تجویز اعاده دادرسی

رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور در خصوص تأثیر عدول قسم خوردگان از سوگند در قسامه در تجویز اعاده دادرسی  با نظر اکثریت قضات هیأت عمومی، عدول یک یا چند نفر از قسم خوردگان در قسامه، از موارد اعاده دادرسی و منطبق با بند ج ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تشخیص داده شد.

شرایط فسخ و تعلیق در قراردادهای ساخت‌وساز

شرایط فسخ و تعلیق در قراردادهای ساخت‌وساز از  موارد بسیار شایع در جامعه امروزی ما می باشد در هر قرادادی طرفین با رضایت یکدیگر و با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر موضوع، تعهداتی را بر عهده می‎گیرند و به موجب آن، هر یک متعهد بر امری می‌شود لیکن چنانچه نقض تعهدی از جانب یک طرف قرارداد صورت پذیرد، به موجب قانون یا قرارداد، طرف مقابل حق فسخ ، یا تعلیق قرارداد  را دارد.

تاثیر فسخ قرارداد خرید ملک بر قراردادهای بعدی

تاثیر فسخ قرارداد نخست خرید ملک بر قراردادهای بعدی خرید و فروش همان ملک در حال حاضر یکی از مهمترین عواملی است که ممکن است  متعاملین رادچار مشکلو سردرگمی نماید .

نحوه عزل وکیل در وکالتنامه بلاعزل

عقد وکالت بنا به تعریف و ذات خود  جایز است و نمی ­تواند آن را  عقد لازم تلقی نمود به همین دلیل عده ای با افزودن شرط سلب حق عزل وکیل تلاش می کنند وکالت را به عقدی لازم تبدیل نمایند در حالیکه عده کثیری از حقوقدانان اعتقاد دارند شرط سلب حق عزل وکیل ، خلاف مقتضای عقد و باطل است .

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی ملک

چون تنظیم سند نقش سازنده در عقد بیع ندارد و ماهیتش تعهد به فعل است و تعهد به فعل از مصادیق منقولات است، بنابراین دعوای الزام به تنظیم سند رسمی منقول است و باید در اقامتگاه خوانده مطرح شود.

مشاوره حقوقی تلفنی

بی تردید در دنیای کنونی اولین گام برای نیل به موفقیت در هر موضوعی  استفاده از دانش و تجربیات افراد متخصص در موضوع مورد نظر می باشد لذا مشاوره با وکیل و یا مشاوره حقوقی تلفنی قبل از  هر اقدام حقوقی نه تنها مفید بلکه لازم و واجب می باشد .

الزام فروشنده به فک رهن و تنظیم سند رسمی

در اینکه خریدار مال مرهون میتواند فروشنده (راهن) را به ادای دین خود به طلبکار (مرتهن) و الزام به فک رهن  و الزام او را به تنظیم سند رسمی ملک موضوع معامله بخواهد ، اختلاف نظر وجود دارد. این اختلاف و گوناگونی آراء به ویژه در رویه قضاییِ سالیان اخیر مشهود است.

نحوه شکایت ضامن از وام  گیرنده

اگر شما کارمند ارگان‎های دولتی یا نظامی، بازنشسته یا به نوعی دارای حقوق ثابت و فیش حقوقی باشید، حتما برایتان پیش آمده است که از طرف بستگان و دوستان‎تان، درخواست ضمانت برای دریافت وام را داشته باشید و قطعا به این مهم نیز واقف هستید که در صورت قبول ضمانت وام و عدم پرداخت اقساط از سوی شخص وام‎ گیرنده، شما موظف به پرداخت بدهی وی خواهید بود و می خواهید بدانید اگر وام گیرنده اقساط را پرداخت نکند امکان شکایت از او را دارید یا خیر . 

تفاوت ‏بطلان قرارداد با فسخ قرارداد

تفاوت ‏های بطلان و فسخ قراردادبطلان قرارداد به این معناست که گویی قراردادی که بین طرفین منعقد شده، از ابتدا فاقد اعتبار و اثر حقوقی بوده و به عبارتی اصلا وجود خارجی پیدا نکرده است. اما در خصوص فسخ باید گفت که آثار قرارداد از زمان انعقاد تا زمان فسخ باقی می‎ ماند.

حق طلاق زن چیست

معنی حق طلاق زن حق طلاق به دست مرد است، اما مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد.

وضعیت حقوقی «عقد رهن» بعد از تاریخ توقف ورشکسته

نمونه دادنامه در مورد وضعیت  «عقد رهن» بعد از تاریخ توقف ورشکسته گردشکار: پس از وصول پرونده وجری تشریفات، النهایه هیات شعبه تشکیل و با بررسی پرونده ختم رسیدگی را اعلام و انشاء رای می نماید:

دانستنی‏ های شروط ضمن عقد

دانستنی‏ های شروط ضمن عقد ممکن است افراد برای نزدیک‌تر شدن عقود به مقصودشان شروطی را به عنوان التزام و تعهدی تبعی، ضمن عقد اصلی معین یا نامعین بیاورند. در قانون مدنی سه نوع شرط پیش ‎بینی شده است؛ شرط فعل، شرط صفت و شرط نتیجه که خود این شروط از نظر صحت به دو گروه صحیح و باطل تقسیم می‌شوند.

رد شدن  طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در سوی شورای نگهبان

رد شدن  طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول در سوی شورای نگهبان  شورای نگهبان «طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» را تایید نکرد.

ابطال سند رهنی

نحوه ابطال سند رهنی سند رهنی یک سند رسمی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می ‎شود و به موجب آن راهن یا بدهکار ، ملک خود را به ‎عنوان وثیقه بدهی خود در رهن مرتهن یا طلبکار قرار می‎ دهد. اگر سند رهنی به ‎صورت کاملاً قانونی تنظیم نشده باشد، شخص ذی‎ نفع می‎ تواند جهت ابطال سند رهنی ، به دادگاه دادخواست تقدیم کند.

معنی سند رهنی 

منظور از سند ملکی رهنی  بانک های به عنوان تسهیلات دهندگان مالی یکی از مهم ترین بخش ها جامعه هستند. به این صورت که کارآفرینان و فعالان اقتصادی برای ایجاد یا توسعه کسب و کار خود در بعضی اوقات به برخی تسهیلات بزرگ و کوچک بانکی احتیاج دارند.

رای وحدت رویه در خصوص فسخ معامله به تبع برگشت خوردن چک 

رای هیات عمومی دیوان عالی کشور در خصوص فسخ معامله به واسطه برگشت چک در جلسه امروز هیأت عمومی دیوان عالی کشور، قضات با اکثریت آراء مقرر کردند با توجه به شرط منعقده بین طرفین یک معامله، چنانچه یکی از چک‌ها برگشت بخورد معامله فسخ و ملک مسترد می‌شود ولو اینکه ملک توسط خریدار اول به اشخاص دیگری فروخته شود معامله دوم باطل و ملک باید به فروشنده برگردد.

تعدیل قرارداد 

تعدیل قرارداد  تعدیل قرارداد به این معناست که شروط قرارداد یا آثار آن به اجازه قانون و بدون توافق طرفین تغییر پیدا می‌کند.

مزایا و فوائد تنظیم قرارداد

مزایا و فائده تنظیم قرارداد در بیان اهمیت و مزایای تنظیم قرارداد در روابط کاری و تجاری اشخاص، همین بس که امروزه بسیاری از پرونده های قضایی در کشور در نتیجه فقدان قرارداد بین طرفین دعوا یا تنظیم غیرتخصصی آن در جریان است که باعث سرریز شدن پرونده ها در عدلیه می شود.

نحوه خرید و فروش ملک تجاری و اداری

خرید یا فروش املاک برای کار‌های اداری و تجاری، نیاز به یک راهنمای کامل دارد تا بعد از انجام معامله، مشکلی به‎وجود نیاید. این راهنما شامل نکات حقوقی و قانونی است که برای امر خرید یا فروش و حتی معاوضه ملکی بسیار حائز اهمیت است.

الزام به اخذ صورت‎مجلس تفکیکی

با پایان احداث یک ساختمان  پس از اخذ گواهی پایان کار، حدود و مشخصات واحدهای ساخته‎ شده و نیز قسمت‎ های مشترک ساختمان، به منظور اخذ سند تفکیکی هر واحد باید توسط مالک رسمی ملک یا سازنده مشخص شود تا بر اساس آن، اداره ثبت نیز بتواند به صدور سند تفکیکی اقدام کند.

Go to Top