شرایط فسخ و تعلیق در قراردادهای ساخت‌وساز

شرایط فسخ و تعلیق در قراردادهای ساخت‌وساز از  موارد بسیار شایع در جامعه امروزی ما می باشد در هر قرادادی طرفین با رضایت یکدیگر و با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر موضوع، تعهداتی را بر عهده می‎گیرند و به موجب آن، هر یک متعهد بر امری می‌شود لیکن چنانچه نقض تعهدی از جانب یک طرف قرارداد صورت پذیرد، به موجب قانون یا قرارداد، طرف مقابل حق فسخ ، یا تعلیق قرارداد  را دارد.

تاثیر فسخ قرارداد خرید ملک بر قراردادهای بعدی

تاثیر فسخ قرارداد نخست خرید ملک بر قراردادهای بعدی خرید و فروش همان ملک در حال حاضر یکی از مهمترین عواملی است که ممکن است  متعاملین رادچار مشکلو سردرگمی نماید .

تفاوت ‏بطلان قرارداد با فسخ قرارداد

تفاوت ‏های بطلان و فسخ قراردادبطلان قرارداد به این معناست که گویی قراردادی که بین طرفین منعقد شده، از ابتدا فاقد اعتبار و اثر حقوقی بوده و به عبارتی اصلا وجود خارجی پیدا نکرده است. اما در خصوص فسخ باید گفت که آثار قرارداد از زمان انعقاد تا زمان فسخ باقی می‎ ماند.

رای وحدت رویه در خصوص فسخ معامله به تبع برگشت خوردن چک 

رای هیات عمومی دیوان عالی کشور در خصوص فسخ معامله به واسطه برگشت چک در جلسه امروز هیأت عمومی دیوان عالی کشور، قضات با اکثریت آراء مقرر کردند با توجه به شرط منعقده بین طرفین یک معامله، چنانچه یکی از چک‌ها برگشت بخورد معامله فسخ و ملک مسترد می‌شود ولو اینکه ملک توسط خریدار اول به اشخاص دیگری فروخته شود معامله دوم باطل و ملک باید به فروشنده برگردد.

معامله با حق استرداد

معامله با حق استرداد یا بیع شرط، عقدی است که مطابق با آن برای یکی از طرفین یا برای شخص ثالثی حق فسخ، شرط شود. منظور از معامله با حق استرداد یا بیع شرط، عقدی است که مطابق با آن برای یکی از طرفین یا برای شخص ثالثی حق فسخ، شرط شود. 

موانع اجرای قرارداد

در انجام موضوع یک قرارداد گاهی ممکن است بعضی عوامل سبب شوند که در انجام تعهدات قراردادی، تخلف صورت گیرد.در انجام موضوع یک قرارداد گاهی ممکن است بعضی عوامل سبب شوند که در انجام تعهدات قراردادی، تخلف صورت گیرد که مهمترین این عوامل، عوامل خارجی هستند.

فسخ قرارداد به دلیل خیار تاخیر ثمن

در زمانی که مبایعه‎ نامه‎ای در مورد فروش یک ملک میان خریدار و فروشنده تنظیم می‎ شود،اگر طرفین در زمان انجام معامله برای پرداخت ثمن، مدت مشخصی را تعیین نکرده باشند، اگر سه روز از زمان انجام بیع بگذرد و در این سه روز، نه خریدار تمام ثمن را پرداخت کرده و نه فروشنده ملک را تحویل داده باشد، فروشنده این حق را دارد که به جهت «خیار تاخیر ثمن» مبایعه‎ نامه را فسخ کند .

معاملاتی که طبق قانون قابل فسخ هستند

موارد خیار مجلس، شرط، تاخیر ثمن، رویت و تخلف از وصف، غبن، عیب، تدلیس، تبعیض صفقه، تخلف شرط و خیار حیوان را شامل می‌شود.

لایحه ابطال قرارداد به دادگاه

ورود در ماهیت ابطال قرارداد : در دفاع از حقوق موکل و رد ادعای خواهان مشاهده می شود که خواسته معنونه در ستون مربوطه عبارتست از « رسیدگی و صدور حکم دائر بر ابطال قرارداد مورخه ۱۰/۱۰/۸۷ و .......»

راه‌کارهای قانونی در برابر نقض تعهدات قراردادی

راه‌کارهای قانونی در برابر نقض تعهدات قراردادی تاکنون برایتان شاید اتفاق افتاده باشد که با شخصی قراردادی منعقد کرده‌ باشید و او طبق این قرارداد متعهد شده باشد که در یک مهلت مقرر کاری را انجام دهد اما با نقض تعهد قراردادی، شما را با مشکلاتی مواجه کرده باشد. به راستی چاره‌ چیست؟ چه باید کرد

نحوه فسخ قرارداد با استناد به خیار تعذر‌ تسلیم

خیار تعذر‌تسلیم به‌ معنای اختیار برهم‌زدن معامله در زمانی است که اجرای قرارداد به دلیل حادثه‌ای خارج از اختیار طرفین غیر‌ممکن می­‌شود.

ضمان درک

معنی ضمان درک برای فهمیدن مفهوم ضمان درک، ابتدا باید به ضمان معاوضی بپردازیم. طبق ماده‌ی ۳۸۷ قانون مدنی اگر مال فروخته شده قبل از تسلیم بدون تقصیر و اهمال از طرف بایع تلف شود بیع خود به خود منتفی می شود و ثمن باید به مشتری پس داده شود؛ مگر اینکه بایع برای تسلیم به قاضی یا قائم‌مقام او رجوع‌ کرده‌باشد که در این‌صورت تلف از مال مشتری خواهدبود.

کم و زیاد شدن مساحت ملک بعد از معامله

گاهی پیش می‎آید که در خرید و فروش ملک هنگام اندازه گرفتن متراژ، مشکلاتی پیش می‎آید.  در خرید ملک، چیزی که مبنای محاسبه‎ی قیمت قرار می‌گیرد متراژ است. یعنی فروشنده‌ی ملک، آن را با ابعاد معین به خریداران پیشنهاد می‌دهد. چون ابعاد ملک نقش مهمی در زمینه‌ی جلب نظر خریداران دارد و جزو کلیدی‌ترین موضوعات مد نظر آن‌ها در انتخاب ملک می‌باشد، باید دقت کافی برای دقیق بودن مساحت ملک وجود داشته باشد.

معنی خیار مجلس

خیار مجلس خیار مجلس یکی از خیارات است در مجموع خیار مصدری است به معنای اختیار و مقصود اختیاری است که شخص در فسخ معامله دارد، به همین جهت معمولاً همراه با کلمه فسخ می‌آید و به آن خیار فسخ می‌گویند. 

تفاوت اصلاحیه ، الحاقیه و متمم قرارداد 

اصلاحیه قرارداد الف) اصلاحیه : به معنی تغییر بخشی از متن حقوقی (مانند قرارداد) می‌باشد. در بیش‌تر موارد مورد اشکال از دید طرفین قرارداد مخفی مانده و می‌شود یکی از طرفین (معمولاً کارفرما) طی نامه‌ای مورد اشکال را گوشزد و شکل صحیح را تصریح  نماید.

تفاوت‌های اقاله و فسخ  قرارداد

اقاله در لغت به معنای مسامحه و نادیده انگاشتن امری است و در اصطلاح، عقدی است که موضوع آن انهدام عقد اول به طور کل یا بعض بوده و در آن رضایت و توافق به همراه اراده طرفین، شرط لازم است.

تدلیس

تدلیس چیست تدلیس به معنای نمایاندن صفت کمالی است که وجود ندارد یا پنهان کردن نقصی که در مال موجود است.در تمامی قولنامه‌ها، مبایعه‌نامه‌ها و قرارداد‌های چاپی که در دفاتر مشاور املاک تنظیم می‌شود، بندی مبنی بر «اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش» گنجانده شده است.

تفاوت بطلان  با  انفساخ قرارداد

تفاوت بطلان  با  انفساخ قراردادهر قراردادی که به وجود می‌آید، به علل و دلایل زیادی ممکن است روزی از بین برود. قانون مدنی این علل و دلایل را مورد اشاره قرار داده است که بُطلان قرارداد و انفساخ قرارداد از جمله‌ی این موارد می‌باشد. در این نوشتار شما را با تفاوت این میان این دو مفهوم آشنا خواهیم شد .

آشنایی با خیار تبعض صفقه

آشنایی با خیار تبعض صفقه وقتی قراردادی بین طرفین امضا می‌شود، اصل بر این است که قرارداد صحیح است و به راحتی نمی‌توان از زیر بار تعهدات آن فرار کرد؛ مگر اینکه  در قانون  و یا قرارداد برای طرفین اختیار فسخ معامله پیش‌بینی شده باشد  که خیار تبعض صفقه یکی از این خیارات است .

اقاله چيست

اقاله چيست اقاله در اصطلاح فقه، درخواست و موافقت با فسخ معامله است؛ یعنی اگر کسی بعد از خرید یا فروش کالایی، پشیمان شده و از فروشنده یا خریدار درخواست بهم زدن معامله را کرده و فروشنده یا خریدار این درخواست را قبول کند، این عمل را اقاله گویند.

Go to Top