دانستنی‏ های شروط ضمن عقد

دانستنی‏ های شروط ضمن عقد ممکن است افراد برای نزدیک‌تر شدن عقود به مقصودشان شروطی را به عنوان التزام و تعهدی تبعی، ضمن عقد اصلی معین یا نامعین بیاورند. در قانون مدنی سه نوع شرط پیش ‎بینی شده است؛ شرط فعل، شرط صفت و شرط نتیجه که خود این شروط از نظر صحت به دو گروه صحیح و باطل تقسیم می‌شوند.

نحوه خرید و فروش ملک تجاری و اداری

خرید یا فروش املاک برای کار‌های اداری و تجاری، نیاز به یک راهنمای کامل دارد تا بعد از انجام معامله، مشکلی به‎وجود نیاید. این راهنما شامل نکات حقوقی و قانونی است که برای امر خرید یا فروش و حتی معاوضه ملکی بسیار حائز اهمیت است.

نحوه خرید ملک ورثه ای

هر آنچه باید در خرید ملک ورثه ‎ای بدانید ملکی که مالک آن فوت کرده و مالکیت آن به ورثه او منتقل شده، ملک ورثه ‎ای است. در هنگام خرید ملک ورثه‎ ای باید نکاتی مورد توجه قرار گیرد.

نکات حقوقی  قولنامه و مبایعه ‎نامه

برخی قولنامه را مرکب از قول و نامه می‌دانند. یعنی قول مکتوب؛ و بر این مبنا معتقدند به موجب قولنامه نمی‌توان الزام متعهد را به انجام تعهدش درخواست کرد با این وصف تفاوت هایی میان قولنامه و مبایعه نامه وجود دارد .

کاستن از پرونده‌های قضایی مربوط به قراردادهای ساختمانی با تدوین حقوق شهرسازی

بخش قابل توجهی از نیروی قوه‎قضاییه صرف رسیدگی به اختلافات ناشی از قراردادهای مرتبط با امور ساختمانی و شهرسازی می‎شود و با تدوین حقوق شهرسازی، می‎توان پرونده‌های قضایی مربوط به قراردادهای ساختمانی را کاهش داد.

ماهیت حقوقی ضمانت ‎نامه‎های بانکی

از جمله مواردی‎ که می‎تواند پشتوانه اطمینان‎بخشی در مقابل تعهدات طرف قراردادهای دولتی باشد، ضمانت‎نامه‎های بانکی است. اهمیت این ضمانت‎نامه‎ها‎ از این جهت است که بانک‎ها بنا به درخواست اشخاص حقیقی یا حقوقی استرداد پیش‎پرداخت، انجام درست و به‎موقع تعهداتی را که به نفع سازمان‎ها، مؤسسات دولتی، دستگاه‎های اجرایی به عهده پیمانکاران است، را در قالب تعهد فسخ ناپذیر بر عهده می‎گیرند.

غیر قانونی بودن پیش فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قانون پیش فروش ساختمان باید با دقت اجرا شود و همه بخش ها و ادارات ثبت اسناد و دفاتر اسناد رسمی مکلف به اجرای این قانون هستند و حتما باید سند این معاملات در دفاتر اسناد رسمی صادر شود.

ابعاد قراردادهای پیمانکاری

عقد یا قرارداد به معنی عهد و پیمان بستن است، که در پی توافق یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر بر انجام امری حاصل می‎شود. اگرچه قرارداد یک امر خصوصی بین دو طرف قرارداد است اما همسو بودن و مخالف نبودن قراردادها و معاملات با قوانین جاری، اصلی‌ترین رکن هنگام تنظیم قراردادهاست.

تأثیر فورس‌ماژور بر قراردادهای اداری

تأثیر فورس‌ماژور بر قراردادهای اداری برخی عواملی موجب به‌هم خوردن تعادل قرارداد می‌شوند، به ‌طوری که بین وضع قبلی قرارداد و وضع فعلی آن ممکن است اختلاف زیادی وجود داشته باشد. 

ممنوعیت بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی

بخشنامه جدید بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به شبکه بانکی با اعلام اینکه بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان، در قالب انواع سپرده‌ها ممنوع است، یادآور ‌شد در صورتی که بانک ها قصد دارند معادل بخشی از مبلغ تسهیلات اعطایی را به صورت وثیقه نقدی و در قالب سپرده بپذیرند، باید سود علی‌الحساب به آن سپرده تعلق گیرد.

قراردادهای استخدامی در نظام اداری کشور

در نظام استخدامی فعلی شاهد دو روش استخدامی هستیم، یکی شیوه استخدام دولتی و اداری که در حال حاضر عمدتاً در آموزش و پرورش، حوزه بهداشت و سلامت و نیز بانک‎ها متمرکز شده و دیگری استخدام در بخش خصوصی، کارگاه‎ها و کارخانجات است که قواعد و مقررات آن بر قوانین کار و تأمین اجتماعی استوار است. به تبع آن دو صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق تأمین اجتماعی نیز وجود دارد که از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

ده نکته در باب استفاده از عقود مشارکتی برای تسویه تسهیلات سابق

اخیرا با تصویب شورای فقهی بانک مرکزی، مشکل شرعی استفاده از عقد مشارکت مدنی برای امهال مطالبات بانکی برطرف شده است و بانک‌ها می‎توانند برای تسویه دیون مشتری‌های خود از این عقد استفاده کنند. هرچند ضمن احترام به اساتید شورای فقهی، این مصوبه را دارای ابهام و زمینه‎ساز برخی سوءاستفاده‌ها می‌دانم اما فارغ از انتقادات موجود، درخصوص اجرای این مصوبه باید به نکات مهم زیر توجه شود.

حقوق ضامنان و راهنان تسهیلات بانکی

حقوق ضامنان و راهنان تسهیلات بانکی بر اساس یکی از نظریه‌های مشورتی اداره‌کل حقوقی قوه‌قضاییه، «بانک‎ها و موسسات اعتباری در جهت دریافت مطالبات خود اعم از اصل، سود و خسارت تاخیر تادیه، تکلیفی به ارسال و ابلاغ اخطاریه به ضامن، جدا از مدیون اصلی ندارند؛ مگر اینکه در قرارداد مربوطه چنین شرطی لحاظ شده باشد.»

ضمانت‎نامه ‎هاي بانکي پشتوانه معاملات دولتي

يکي از مواردي‎ که مي‎تواند پشتوانه اطمينان‌بخشي در مقابل تعهدات طرف قراردادهای عمومی و قراردادهاي دولتي باشد، ضمانت‎نامه‎هاي بانکي است. اهميت این موضوع از آن جهت است که بانک‎ها بنا به درخواست اشخاص حقيقي يا حقوقي، استرداد پيش‎پرداخت، انجام درست و به‌موقع تعهداتي که به نفع سازمان‌ها، مؤسسات دولتي و دستگاه‎هاي اجرايي به عهده پيمانکاران است را در قالب تعهد فسخ‌ناپذير بر عهده مي‎گيرند.

تضمين در قراردادهاي اداري

تضمين در قراردادهاي اداري در اجراي پروژه‎هاي دولتي، اشخاصي به‎عنوان پيمانکار طرح‎هاي عمراني انتخاب مي‎شوند. اين اشخاص با دستگاه‎هاي دولتي مربوطه در چارچوب صلاحيت آنها اقدام به تنظيم قرارداد بر اساس شرايط عمومي پيمان مي‎کنند. دستگاه‌هاي اداري مكلفند به‎منظور حفظ منافع دولت و بيت‎المال و براي اطمينان از اجراي تعهدات، تضمين مناسب از طرح‌هاي قراردادهاي دولتي اخذ کنند. 

ویژگی‌های قرارداد‎هاي اداري

ویژگی‌های قرارداد‎هاي اداري قرارداد اداري، قراردادي است كه يكي از سازمان‎ها يا مؤسسات دولتي يا به نمايندگي از آنها، با هريك از اشخاص حقيقي يا حقوقي، به منظور انجام يك عمل يا خدمت مربوط به منافع عمومي مانند ساخت و توسعه شبکه راه‌سازي اعم از جاده‌اي و ريلي، با احكام خاص منعقد مي‎كند. 

افرادی که نمی توان با آن ها قرارداد کار منعقد نمود

برخی موارد ممنوعیت انعقاد قرارداد كار برخی موانع قانوني وجود دارد كه اجازه نمي‌دهد قرارداد کار منعقده میان کارگر و کارفرما از امتيازات و شرايط مندرج در حقوق كار بهره‎مند شود. البته در قراردادهايي كه به لحاظ فقدان شرايط لازم مانند اهليت، از قلمرو قانون كار خارج شود، اصول کلي قانون مدني همچنان به كمك كارگر شتافته و از حق‎الزحمه وي در قبال انجام كار براي ديگري حمايت خواهد كرد.

ویژگی‌ها و شرایط کلي قــرارداد کار

ویژگی‌ها و شرایط کلي قــرارداد کار بر اساس ماده ۷ قانون کار، قرارداد كار به رابطه‎اي اطلاق مي‌شود كه به صورت كتبي يا شفاهي در مقابل دريافت حق‎السعي براي مدت موقت يا مدت غير‎موقت بين كارگر و كار فرما تنظيم مي‎شود. 

آیا قولنامه‌های خرید و فروش ملک الزام‌آور هستند؟

آیا قولنامه‌های خرید و فروش ملک الزام‌آور هستند؟  صرف نظر از تفاوت های بین مبایعه نامه و قولنامه ، از جمع مواد ۲۲، ۴۶، ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاک مستفاد می‌شود که قولنامه به طور کامل در حقوق ثبت جایگاهی ندارد. مگر مواردی که استثنا شده‌اند.

فک پلاک خودرو

امروزه نقل و انتقال خودرو یکی از رایج‌ترین معاملاتی است که میان اعضای جامعه صورت می‌پذیرد. این قرارداد می‌تواند در قالب سند عادی یا سند رسمی انجام شود. عمدتاً بدین‌نحو است که طرفین(خریدار و فروشنده) در قالب یک قولنامه که سند عادی به شمار می‌رود(چون طرفین خودشان آن را تنظیم می‌کنند)، توافقات اولیه را انجام داده و برای انجام تشریفات قانونی به مراکز پلیس راهور مراجعه می کنند .

Go to Top