رای اصراری دیوان عالی کشور در خصوص قتل

یک پرونده اصراری کیفری با موضوع آگاهی متهم درخصوص حساسیت موضع اصابت گلوله و نتایج مترتب بر فعل مجرمانه در هیأت عمومی دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

جرایم پزشکان و حقوق بیماران

متعاقب تصویب قانون مجازات اسلامی مقررات جدید قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲قانونگذار با عدول از نظریه خطر، نظریه فرض قصور و تقصیر را پذیرفته است و با سلب ضمان مطلق از پزشک متبحر و تعدیل آن،با تکیه بر اصل حسن نیت نوآوری مطلوبی داشته و در این رویکرد با اعطای آزادی عمل به پزشک به حمایت از آن برخاسته است.

تفاوت برائت پزشکی با رضایت

براساس ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، تحصیل رضایت برای اعمال جراحی و طبی باعث می‌شود این اعمال قابل مجازات نباشد. زیرا هیچ کس حتی پزشک حق ندارد بدون رضایت بیمار یا ولی وی با چاقوی جراحی در بدن او جراحت ایجاد کند. در غیر این صورت به جز موارد فوری جرم تلقی می‌شود.

ارکان و مجازات جرم تهدید به قتل

تهدید به معنای ایجاد رعب و وحشت و ترساندن افراد برای وارد کردن آسیب به زندگی آنهاست که با توجه به قانون جمهوری اسلامی ایران، جرم‎ انگاری شده و قانونگذار مجازاتی برای آن در نظر گرفته است و تهدید به قتل نیز از مصادیق تهدید و جزء دسته جرایم علیه اشخاص محسوب می‌‎شود.

نحوه مطالبه خسارت ناشی از تصادفات رانندگی از بیمه

 پس از وقوع هر تصادف رانندگی و ورود خسارت، نخستین سوالی که به ذهن زیان‌‌دیده متبادر می گردد نحوه مطالبه و دریافت خسارت های مالی و جانی وارد شده به وی از بیمه گر بیمه شخص ثالث یا  بیمه بدنه می باشد  «قانون بیمه اجباری وسایل نقلیه» مقررات مربوط به جبران خسارت را در تصادف‌های رانندگی بیان می‌کندکه در ادامه به ضوابط دریافت خسارت بر اساس این قانون اشاره می گردد .

مسئول پرداخت دیه در صورت عدم  شناسایی قاتل

مسئول پرداخت دیه در صورت عدم  شناسایی قاتل اگر شخصی به قتل برسد و قاتل شناخته نشود یا بر اثر ازدحام کشته شود دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود.

آدم‌ربایی از منظر قانون

گاهی اتفاق می‌افتد که برخی اشخاص برای رسیدن به هدف خاصی مانند دستیابی به پول، انتقام‌گیری، وادار کردن دیگری به انجام دادن کاری خاص و... شخصی را می‌ربایند. به این عمل هم در اصطلاح عامیانه و هم در ادبیات حقوقی، آدم‌ربایی گفته می‌شود.

مجازات کمک نکردن به افراد در معرض خطر

مجازات کمک نکردن به افراد در معرض خطر هر گاه کسی فعلی که انجام آن را بر عهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب ترک فعل وی جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته باشد، جنایت حاصل به او مستند می‌شود و حسب مورد عمدی، شبه‎عمدی یا خطایی محض است.

بررسی لایحه تعیین مجازات متناسب برای پدر و اجداد پدری مرتکب قتل فرزند

بررسی لایحه تعیین مجازات متناسب برای پدر و اجداد پدری مرتکب قتل فرزند در دولت وزارت دادگستری به منظور تعیین مجازات متناسب برای پدر و اجداد پدری مرتکب قتل فرزند، لایحه اصلاح ماده (۶۱۲) قانون مجازات اسلامی را به هیات دولت ارائه کرده است.

مفهوم قانونی همسر آزاری

از نظر قانونی، تنبیه از افراد سلب شده و فقط در موارد استثنایی مانند اطفال و مجانین در بند (ت) ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ با رعایت شرایطی تجویز شده است. لذا ایراد صدمه یا ضرب و جرح توسط زوجین تحت عنوان تنبیه که از آن تحت عنوان همسر آزاری یاد می شود فاقد محمل قانونی است، که البته همسر آزاری  شامل انواع خشونت روانی مانند توهین، تحقیر و تمسخر یکدیگر نیز می‌شود.

مقایسه فرزند خواندگی و اهدای جنین

خرید و فروش جنین و نوزاد  آمار د‌‌قیقی د‌‌ر د‌‌ست نیست اما به‌گفته شهیند‌‌خت مولاورد‌‌ی، معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری و فاطمه د‌‌انشور عضو شورای تهران، خرید‌‌ و فروش نوزاد‌‌ان و کود‌‌کان نه‌تنها د‌‌رحال افزایش است که این روز‌ها کار به پیش‌فروش جنین د‌‌ر شکم ماد‌‌ر رسید‌‌ه است.

مجازات قانونی قاچاق انسان

مجازات قانونی قاچاق انسان جرم قاچاق انسان یکی از جرایم بین‎المللی محسوب می‎شود؛ به‎نحوی که ارتکاب این جرم در سراسر کره زمین از سوی تمامی کشورها قابل تعقیب و مجازات خواهد بود. قانونگذار ایران نیز بر اساس اصل صلاحیت بین‎المللی، رسیدگی به جرم قاچاق انسان را در صلاحیت محاکم داخلی ایران قرار داده است.

مجازات جرایم ناشی از  ترساندن دیگران

صدمه زدن به دیگران اگرچه در اغلب موارد با اثری قابل مشاهده و ملموس از جمله بریدگی، شکستگی، سوختگی، پارگی، اثر گلوله و مانند اینها همراه است؛ امّا در برخی از موارد، بدون هیچ اثر ظاهری بر جسم قربانی، به وی صدمه زده و یا حتّی او را می‌کُشد. در این نوشته، سعی می‌کنیم خوانندگان را با مسؤولیت کیفری فردی که چنین رفتاری را مرتکب می‌شود، آشنا سازیم.

قتل خطای محض

قتل خطای محض قتل همیشه جرم بوده و در راس همه جرایم است و از جمله جرایمی است که همیشه مورد تعقیب قرار گرفته است. براساس نظر فقها، هرگاه قاتل قصد فعل و قصد قتل نداشته باشد قتل خطای محض است .

شرایط تحقق شرکت در قتل

شرایط تحقق شرکت در قتل هرگاه گروهی از افراد در تحقق جرمی دخالت کنند، هر یک از آنها ممکن است بسته به نقشی که دارد، شریک یا معاون یا مرتکب جرم مستقل دیگری تلقی شود. 

موارد ارتکاب قتل عمد

اداره‌ جامعه بر اساس قانون و توجه به منافع عامه مردم، موجب تحمیل محدودیت‌های قانونی بر افراد جامعه شده ‌است. این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها که تحت عنوان «جرم» شناخته می‌شوند، شامل رفتارهایی می‎شوند که کم هم نیستند. برخی از این رفتارها صرفاً در یک جامعه خاص ممنوع است. در حالی که ممنوعیت برخی دیگر از آنها اختصاصی به یک جامعه ندارد. 

نحوه پیگرد تهدید در فضای مجازی

برخلاف تصور عموم که متن گفت‌وگو در چت‌روم‌ها و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی، ایمیل، صدای‌ضبط ‌شده و فیلم را جزء دلایل قابل استناد به‌شمار نمی‌آورند، قانون «ادله الکترونیک» را به‌ رسمیت شناخته است.

مسئول پرداخت دیه در صورت فوت راننده مقصر 

نظریه مشورتی در مورد نحوه جبران خسارت در تصادفات رانندگی در صورت تصادف دو وسیله نقلیه که خسارت مالی به وجود آمده اما خسارات جانی به وجود نیامده، جبران خسارات چگونه است و چنانچه در تصادف دو وسیله نقلیه، خسارات جانی و مالی به وجود بیاید و راننده مقصر نیز فوت کند، خسارات مذکور چگونه قابل جبران خواهد بود و در صورتی که ورثه متوفای مقصر تمکن مالی برای پرداخت خسارت نداشته باشند تکلیف چیست؟

هتک حرمت خیابانی

مطابق ماده ۶۰۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، موجب مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا پنجاه هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.

بررسی حقوقی جرم آدم‌ربایی

انتقال یک شخص بدون رضایت او، از محلی به محل دیگر با استفاده از زور، تهدید یا فریفتن را آدم‌ربایی می‌گویند. عموم مردم تصورشان این است که آدم‌ربایی جرمی است که تحت شرایط سخت اتفاق می‌افتد و به این راحتی قابل تحقق نیست؛ درصورتی‌که آدم‌ربایی جرمی است که به‌راحتی اتفاق می‌افتد.

Go to Top