جرایم پزشکان و حقوق بیماران

متعاقب تصویب قانون مجازات اسلامی مقررات جدید قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲قانونگذار با عدول از نظریه خطر، نظریه فرض قصور و تقصیر را پذیرفته است و با سلب ضمان مطلق از پزشک متبحر و تعدیل آن،با تکیه بر اصل حسن نیت نوآوری مطلوبی داشته و در این رویکرد با اعطای آزادی عمل به پزشک به حمایت از آن برخاسته است.

تفاوت برائت پزشکی با رضایت

براساس ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، تحصیل رضایت برای اعمال جراحی و طبی باعث می‌شود این اعمال قابل مجازات نباشد. زیرا هیچ کس حتی پزشک حق ندارد بدون رضایت بیمار یا ولی وی با چاقوی جراحی در بدن او جراحت ایجاد کند. در غیر این صورت به جز موارد فوری جرم تلقی می‌شود.

احکام حقوقی مرگ مغزی

 مرگ به معنای جان سپردن است. در واقع مرگ، توقف قطعی و غیرقابل برگشت اعمال قلبی- عروقی، تنفسی و حسی- حرکتی است که از بین رفتن سلول‌های مغزی بر وجود آن صحه می‏‌گذارد. یکی از انواع مرگ، مرگ مغزی می‌باشد که تشخیص آن می‌تواند به توقف مراحل درمانی پزشکی و حذف تجهیزات حمایتی مصنوعی منجر شود. علاوه‌براین، امروزه به جهت ارتباط این موضوع با فرآیند اهدای عضو، نظام حقوقی تلاش کرده است تا وضعیت این گونه افراد را روشن سازد و احکام مربوط به آن‏ها را معین کند.

رضایت شوهر برای انجام عمل جراحی زیبایی زن

آیا اعمال جراحی زیبایی زنان نیازمند اجازه شوهر است؟ پرداخت هزینه‌های درمان غیرمتعارف مثل کوچک کردن بینی، رفع چین و چروک و غیره از تکالیف شرعی و قانونی زوج نیست و هزینه‎های درمان متعارف و ضروری جزء نفقه و از وظایف شوهر محسوب می شود.

اثر رضایت‎نامه قبل از عمل در جراحات وارد شده توسط پزشک در  طول عمل

تاثیر رضایت‎نامه قبل از عمل در جراحات وارد شده توسط پزشک در  طول عمل جراحی پیش از هر عمل جراحی از بیمار رضایت‌نامه گرفته می‌شود، اما باید بدانید که این رضایت‌نامه شامل هر اتفاقی نمی‌شود. پیش از هر عمل جراحی پزشک برگه رضایت‌نامه‌ای را در اختیار بیمار قرار می‌دهد و بیمار با امضای آن رضایت می‌دهد که پزشک عمل جراحی را انجام دهد. 

مجازات دخالت در امور پزشکی 

امروزه قانو‌نگذاران جوامع به منظور حفظ جان و سلامت مردم و برقراری نظم و امنیت اجتماعی و با تاکید بر اخلاق پزشکی، قوانین مخصوصی را برای چارچوب بخشیدن به امور پزشکی وضع و برای متخلفان از آن مجازات‌هایی تعیین کرده‌اند. 

آمار پرونده‌های قصور پزشکی در پزشکی قانونی

دندان‌پزشکی، جراحی عمومی و جراحی زنان در صدر پرونده‌های قصور پزشکیرئیس سازمان پزشکی قانونی در گرگان اعلام کرد: بیشترین پرونده‌های ارجاعی به پزشکی قانونی درباره قصور پزشکی مربوط به دندان‌پزشکی، جراحی عمومی و جراحی زنان است.

تفاوت رضایت‌نامه و برائت‌نامه پزشکی

تفاوت رضایت‌نامه و برائت‌نامه در امور پزشکی رضایت به معنای اجازه و اذن بیمار به پزشک به منظور تصرف در بدن او برای درمان است که لازمه آن، ارایه‏ اطلاعات مربوط به بیماری به بیمار توسط پزشک و فهم آن توسط بیمار است. ارایه اطلاعات باید به بیماری صورت گیرد که ظرفیت تصمیم‌گیری و فهم اطلاعات مربوطه را دارد و پیامد‏های ناشی از تصمیم‌گیری خود را درک می‏کند. 

نحوه اعتراض به رای هیات عالی انتظامی نظام پزشکی

نحوه اعتراض به رای هیات عالی انتظامی نظام پزشکی رای وحدت رویه در مورد نحوه اعتراض به رای هیات عالی انتظامی نظام پزشکی رأی وحدت رویه شماره ۷۷۵ ـ ۱۳۹۸/۲۷/۱ هیأت عمومی دیوان عالی کشور با موضوع:‌قابلیت تجدید نظر رای هیات عالی انتظامی نظام پزشکی در دادگاه تجدیدنظر استان محل وقوع تخلف

مرجع رسیدگی به تخلفات پزشکی

مرجع رسیدگی به تخلفات پزشکی رسیدگی به تخلفات پزشکی در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی است البته رسیدگی به جرایم پزشکی در حیطه صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است.

نحوه شکایت کردن از پزشک

نحوه شکایت کردن از پزشک, شکایت از دکتر, صور پزشکی, تخلف پزشک, رسیدگی به تخلف پزشک

Go to Top