طرق تشخیص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا 

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ توصیه‌ها و هشدارهایی را برای چگونگی تشخیص پیامک‌های جعلی سامانه ثنا ارائه کرد.

کلاهبرداری از طریق اینترنت

امروزه ارتکاب جرم صرفاً از طریق فضای واقعی و به صورت حضوری و فیزیکی نخواهد بود. بسیاری از جرایم سنتی نظیر کلاهبرداری، سرقت، تخریب، تحصیل مال ازطریق نامشروع و غیره می‌تواند از طریق اینترنت و فضای مجازی و تحقق یابد. 

بررسی جرم کلاهبرداری با محوریت جرایم نوظهور ملکی

بررسی جرم کلاهبرداری با محوریت جرایم نوظهور ملکی قاضی هیات تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی تهران و بازپرس دادسرای ناحیه یک تهران، بر لزوم بازنگری در نحوه بررسی ارکان سه‌گانه جرم کلاهبرداری به منظور تشخیص صحیح و تمیز آن از نهادهای حقوقی مشابه تاکید کرد.

شرایط ومجازات بزه خیانت در امانت

خیانت به معنای پیمان‌شکنی، نقض عهد، بی ‌وفایی و رعایت نکردن امانتداری است و امانت در اصطلاح عبارت از مالی است که به وسیله یکی از عقود امانی یا به حکم قانون نزد شخصی باشد. خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی جرم بوده و برای مرتکبان آن مجازات تعیین شده و خسارت زیان‌دیده نیز باید جبران شود. 

الزام به رفع مزاحمت از ملک

از جمله دعاوی ملکی که مطرح می ‎شود، دعوای الزام به رفع مزاحمت است که در این دعوی، متصرف درخواست جلوگیری از مزاحمت شخصی دیگر را مطرح می‎ کند که اجازه بهره ‏برداری و استفاده مناسب و مطلوب از ملک را نمی ‏دهد. 

کلاهبرداری در پوشش سامانه ثنا

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به کلاهبرداری از شهروندان درپوشش ابلاغیه الکترونیک هشدار داد.

انتقال منافع مال غیر

حق مالکیت یک ملک، اعم از عین و منفعت آن مال است و به‎ طور کلی متعلق به مالک ملک است. اما گاهی اوقات ممکن است افرادی سودجو بدون اطلاع مالک ملک، اقدام به انتقال منافع مال به فرد یا افراد دیگری کنند.

شرایط تحقق جرم خیانت در امانت

خیانت در امانت در لغت به معنای عهدشکنی، نقض عهد، پیمان‎ شکنی و بی‎ وفایی تعریف شده اما در قانون تعریفی از این جرم توسط قانونگذار صورت نگرفته است و تنها حقوقدانان و دکترین حقوق به تعریفی از این جرم پرداخته‎ اند که متداول‎ ترین تعریف این است «جرم خیانت در امانت عبارت است از استعمال، تصاحب، تلف، یا مفقود کردن توام با سوء نیت نسبت به مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی سپرده شده و بنا بر استرداد یا به مصرف معین رساندن آن بوده است.»

معامله به قصد فرار از دین مهریه

معامله به قصد فرار از دین مهریه این سوال بسیاری از افراد است که به عنوان مثال، همسرم به جهت فرار از پرداخت مهریه و توقیف نشدن اموال، مال خود که ممکن است خودرو یا ملک باشد، به نام دیگری و به‌خصوص یکی از نزدیکان خود منتقل کرده و مالکیت ملک را انتقال داده است.

کیف قاپی و مجازات آن

امروزه کیف قاپی به یکی از جرایم شایع تبدیل شده است  معمولا کیف قاپی به انگیزه های مختلف و بیشتر توسط معتادان و سارق هایی که به علت فشار اقتصادی مجبور به دزدی شده اند رخ می دهد .

نمونه شکواییه کیف قاپی 

متن شکایت کیف قاپی  قبل از طرح شکایت به اتهام کبف قاپی از سارق بهتر است اطلاعاتی در خصوص  معنی آن در فقه و قانون داشته باشیم .

جدید ترین روش کلاهبرداری اینترنتی با ارسال پیامک لینک دار

یکی از ترفند‌های جدید کلاهبرداری از مردم توسط کلاهبرداری ، ارسال پیامک‌های لینک دار به صورت رندوم و تصادفی برای شماره تلفن‌های همراه هموطنان و تشویق آن ها برای مراجعه به لینک اینترنتی معرفی شده توسط ایشان می باشد .

مجازات فالگیری و رمالی

یکی از شکایات متداول مردم در دادسراها، شکایت بع اتهام فالگیری و یا رمالی از افرادی است که به بهانه حل کردن مشکلات، گشایش بخت، پیدا کردن اشیا، ایجاد مهر و محبت و غیره، از افرادی که دارای مشکلات زیادی هستند و در اصطلاح، به هر دری زده‎اند ، مبالغ بعضاً هنگفتی دریافت می‎کنند. 

رد مال چیست

رد مال چیست یکی از موضوعات حقوقی که باید به آن توجه بسیار داشت و قوانین بسیار زیادی برای آن تدوین شده رد مال است.

جرم فروش و انتقال مال غیر

فروش مال غیر از جمله موضوعاتی است که پرونده‌های متعددی را به خود اختصاص داده است و یکی از مهمترین مواردی که در دادگاه‌های مختلف مطرح می‌شود و تعداد زیادی از پرونده‌ها را به خود اختصاص داده انتقال مال غیر یا فروش آن است.

جمع آوری پول در فضای مجازی

جمع آوری پول در فضای مجازی تحت عنوان خیریه بدون داشتن مجوزهای قانونی جرم و از مصادیق کلاهبرداری اینترنتی است و مجازات قانونی دارد.

کلاهبرداری از طریق اینترنت

کلاهبرداری اینترنتی امروزه ارتکاب جرم صرفاً از طریق فضای واقعی و به صورت حضوری و فیزیکی نخواهد بود. بسیاری از جرایم سنتی نظیر کلاهبرداری، سرقت، تخریب، تحصیل مال ازطریق نامشروع و غیره می‌تواند از طریق فضای مجازی و بستر اینترنت تحقق یابد.

عدم مسئولیت تضامنی سارقین متعدد در رد مال

از موضوعاتی که همواره در رسیدگی به جرائم مالی به ویژه سرقت مطرح بوده و می باشد، چگونگی صدور حکم به رد مال به نفع مال باخته علیه متهمان متعدد جرم واحد است. اصولاً قانون مجازات اسلامی و قانون آیین دادرسی کیفری حکمی در این زمینه ندارند؛ اصلِ کلی ِ امکان طرح دعوای خصوصی در مرجع کیفری را پذیرفته اند، اما برای تشخیص مسؤولیت مدنی مرتکب یا مرتکبان و تعیین سهم هر یک از آنها به جبران خسارت، باید به قوانین مدنی مراجعه کرد.

تفاوت کلاشی و کلاهبرداری در قانون

در جرم کلاشی، تحصیل آگاهانه وجوه یا اموال یا اسناد یا خدمات از دیگری با فریب اما بدون توسل به وسایل و عملیات متقلبانه قبلی توسط کلاش صورت می‌گیرد اما در کلاهبرداری، تسلیم وجوه یا اموال یا اسناد توسط زیان‎دیده بعد از توسل کلاهبردار به عملیات متقلبانه است.

قرار منع تعقیب زوج به اتهام معامله به قصد فرار از پرداخت دین

دادنامه مستدل در پرونده شکایت از زوج به دلیل انتقال اموالش پس از مطالبه مهریه از سوی زوجه  شعبه ۶۳۳ دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۶ مشهد قرار منع تعقیب مردی را صادر کرد که پس از مطالبه مهریه از سوی زوجه، اموالش را به دیگران منتقل کرده بود.

Go to Top