نحوه رسیدگی دادگاه به اعتراض متهم به قرار بازداشت بازپرس

یکی از نکات مهم و حائز اهمیت در قانون جدید دادرسی کیفری ، میزان  اختیارات دادگاه ، هنگام  رسیدگی به اعتراض متهم به صدور قرار تامین منتهی بازداشت در دادسرا می باشد .

مهلت دادگاه کیفری برای رسیدگی به اعتراض متهم به قرار بازداشت

یکی از موضوعات مهم که با حقوق  متهم ارتباط کامل دارد مهلت دادگاه برای اظهار نظر راجع به رفع اختلاف میان بازپرس یا دادستان یا رسیدگی به اعتراض متهم به قرار  بازداشت است .

دادنامه برائت متهم به رغم نگهداری ۸۰ لیتر مشروبات الکلی به جهت کسب دلیل غیر قانونی 

نمونه دادنامه دادگاه تجدید نظر در خصوص صدور حکم برائت متهم به نگهداری ۸۰ لیتر مشروبات الکلی به جهت کسب دلیل غیر قانونی توسط نیروی انتظامی

حقوق متهم در بازداشتگاه 

حقوق متهم در بازداشتگاه  بر اساس قانون متهم با وجود انجام برخی اقدامات غیرقانونی بازهم دارای حق و حقوق مخصوص به خود است.

تاثیر عفو یا تخفیف رهبری در محاسبه سابقه محکومیت

اعطای عفو یا تخفیف مجازات از سوی مقام معظم رهبری در محاسبه سابقه محکومیت قطعی موضوع بند پ ماده ۴۵  قانون مبارزه با مواد مخدر، ملاک صدور حکم دانسته شد.

حکم برائت و نحوه اعتراض به آن

اصل برائت یک اصل پذیرفته ‏شده در نظام حقوقی ایران است که طبق آن، همه افراد بی‌گناه هستند، مگر آن که خلاف آن ثابت شود. اصل برائت یک اصل پذیرفته ‏شده در نظام حقوقی ایران است. بر طبق این اصل، همه افراد بی‌گناه هستند، مگر آن که خلاف آن ثابت شود.

جهات قانونی شروع به تعقیب

دادسرا در راستای انجام وظیفه اصلی خود به هر طریقی که از وقوع جرم مطلع شد، باید تعقیب کیفری را شروع کند تا با جمع‎ آوری دلایل و آثار جرم و جلوگیری از فرار متهم، اگر اصل جرم و توجه آن به متهم محرز باشد، با صدور کیفرخواست، محاکمه و مجازات او را از دادگاه بخواهد.

اصل برائت

اصل برائت اصل برائت، یک اصل پذیرفته ‎شده در نظام حقوقی ایران است که طبق این اصل، همه افراد بی‌گناه هستند؛ مگر آن که خلاف آن ثابت شود. به عبارت دیگر برای اثبات مجرم بودن یک نفر باید مدارک، ادله و مستنداتی ارائه شود. 

صدور گواهی الکترونیکی عدم سوء پیشینه در ۳ ساعت

دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور گواهی الکترونیکی عدم سوء پیشینه در کمتر از ۳ ساعت خبر داد.

ابلاغ آیین نامه «ایجاد سامانه سجل محکومیت های مالی» 

معاون اول رئیس جمهور آیین نامه اجرایی ایجاد سامانه سجل محکومیت های مالی را که با هدف شفاف سازی فعالیت های اقتصادی، تسهیل در فرآیند استعلام محکومیت های مالی و ایجاد زمینه اعتبارسنجی اشخاص به تصویب رسیده، برای اجرا به وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی ابلاغ کرد.

جرم بودن انتشار اطلاعات پزشکی افراد

در یک سال گذشته با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از هموطنان از جمله چهره‌های شاخص و نام ‎آشنا، جان خود را از دست دادند. حال این پرسش قابل طرح است که آیا اطلاعات پزشکی افراد توسط پزشک یا اشخاص دیگر قابل انتشار است و در صورت وجود این امکان این اطلاعات تا چه میزانی قابل انتشار خواهد بود.

امکان دریافت خسارت  ناشی از بازداشت اشتباهی 

نحوه دریافت خسارت  ناشی از بازداشت اشتباهی  مطابق با قانون فرد در صورت بازداشت اشتباه می تواند از دولت خسارت مطالبه کند .

ماجرای یک سیلی : تحلیلی بر آنچه میان نماینده مجلس و مامور گذشت

ماجرا از خیابان انقلاب و دروازه دولت شروع شد، هنگامی که علی اصغر عنابستانی ، نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم می‌خواست با خودرویش از مسیر ویژه عبور کند اما مامور راهنمایی و رانندگی مانع او می‌شود و ادامه این داستان با انتشار کلیپی در فضای مجازی حاشیه‌ساز می‌شود.

بررسی قانون تنبیه بدنی کودک توسط والدین

علی رغم آن که طبق قانون والدین برای تربیت ، حق تنبیه کودک را دارند، اما تنبیه مقرر در قانون به معنای ضربی که موجب آزار شود و یک آثار روانی برای فرزند به جای بگذارد، نیست و پدر و مادر حق تنبیه بدنی کودک را ندارند چرا که منظور از  تربیت کودک به هیچ وجه تنبیه بدنی و یا آزار و شکنجه کودک توسط والدین نمی باشد .

حمایت‏ های قانونی از کودکان و نوجوانان

حقوق کودکان و نوجوانان ، مجموعه‌ای از حقوق بشر ویژه نوجوانان و کودکان است که بر پشتیبانی و نگهداری از افراد جوان تمرکز دارد. بر اساس ماده یک کنوانسیون حقوق کودک مصوب سال ۱۹۹۸، کودک به کلیه افراد انسانی زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود، مگر آن که سن کودک طبق قانون داخلی کمتر از آن تعریف شده باشد.

آشنایی با ابعاد حقوق شهروندی

مجموعه قواعد حاکم بر روابط اشخاص در جامعه‌ را می‎توان حقوق شهروندی نامید. این حقوق به افرادی تعلق می‌گیرد که «تابعیت» یک کشور را داشته باشند؛ صرف نظر از اینکه چه رنگ، قومیت، نژاد، دین و طبقه‌ اجتماعی داشته باشند.

مفهوم حق ، قانون و حقوق

 حق چیست حق عبارت از امتیازی است که هرکس آن را دارا باشد قانون از وی حمایت می‎کند.

پیامد عدم حضور شاکی در دادگاه

حقوق شاکی به وی اجازه می دهد هنگام حضور در دادگاه دلایل و دفاعیات خود را مطرح و از قاضی بخواهد شهادت گواهان وی را استماع نماید لیکن ممکن است به هر دلیلی شاکی علی رغم ابلاغ احضاریه در دادگاه حاضر نشود در این صورت قانون تکلیف را روشن نموده است . 

حق داشتن وکیل

با شروع شدن فرایند دادرسی کیفری فرد متهم این امکان را خواهد داشت تا در طی مراحل قضایی وکیل داشته باشد.با اینکه حق داشتن وکیل در دادگاه های حقوقی و دادرسی مدنی وجود دارد. با این حال در طی مراحل کیفری و صادر کردن حکم محکومیت و رسیدگی به اتهام سلب کردن حق داشتن وکیل برای متهم برای مقامات قضایی و مسئولین ذیربط مجازات قانونی در پی خواهد داشت.

ارزیابی یک حقوقدان از سند امنیت قضایی

ارزیابی یک حقوقدان از سند امنیت قضایی یک حقوقدان در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، به ارزیابی "سند امنیت قضایی" که توسط رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد، پرداخته است.

Go to Top