نحوه مطالبه وجه چک برگشتی طبق قانون جدید

چک از جمله اسناد مالی لازم الاجرا به شمار می رود که مطابق ماده ۲ قانون صدور چک  ، صادرکننده چک باید در هنگام سر رسید چک به میزان مبلغ مندرج در آن نزد بانک  اعتبار داشته باشد لذا اگر کسی چکی صادر نماید که در هنگام سر رسید آن در بانک محال علیه اعتبار پرداخت آن را نداشته باشد، دارنده می تواند از  بانک تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت بنماید.

نحوه استرداد لاشه چک

استرداد لاشه چک در روابط تجارت فعلی بین مردم چک جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده و به دنبال آن مسایل و مشکلات بسیاری به همراه داشته که نمونه بارز آن صدور چک به منظور تضمین یا امانت است که اگر گیرنده از آن چک سوء استفاده کند ممکن است ناگزیر به طرح دعوای استرداد لاشه چک شویم.

قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب اردیبهشت ۱۴۰۰

قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۴۰۰ ماده ۱- در ماده (۶) قانون صدور چک مصوب ۱۶/۴/۱۳۵۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی عبارت‌های «و مدت اعتبار» و «حداکثر مدت اعتبار چک از زمان دریافت دسته‌چک سه سال است و چک‌هایی که تاریخ مندرج در آن‌ها پس از مدت اعتبار باشد، مشمول این قانون نمی‌شوند.» حذف می‌شود.

انکار امضاء چک

چک به عنوان یک سند تجاری معتبر در نظام اقتصادی نقش مهم و اساسی دارد و به همین دلیل قوانین و اصول تجاری خاصی بر این سند حاکم است.

جزییات و مزایای قانون جدید چک

اعمال تغییرات در قانون جدید چک منجر به خروج صدور دسته ‌‎چک از حیطه اختیار بانک‌های تجاری و تمرکز آن در سامانه صیاد بانک مرکزی گردید و علاوه بر ایجاد محدودیت های جدید هنگام صدور گواهی عدم پرداخت چک  ،  بانک مکلف است برای ارائه دسته‌چک به مشتریان خود، صرفاً از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام کند.

ضوابط جدید چک

ضوابط جدید صدور و استفاده از چک به منظور تقویت نظارت بانک مرکزی و محاسبات مالیاتی و جلوگیری از پولشویی و توسعه شفافیت و کنترل صدور دسته چک برای بدحسابان بانکی بسیار مهم است. 

نحوه طرح شکایت کیفری از چک برگشتی

حتما زیاد شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهید برای پیگیری چک برگشتی زود به نتیجه برسید،  با استناد به چک برگشتی شکایت کیفری کنید. چون روند سریع‌تری نسبت به پیگیری از دادگاه‌های حقوقی دارد.

نکات کاربردی و مهم اصلاحات قانون صدور چک

 آخرین تغییراتی که توسط قانونگذار در قانون صدور چک صورت گرفت، مربوط به سال ۱۳۸۲ بود تا اینکه در سوم آذر سال ۱۳۹۷، مصوبه‎ای در مجلس نهایی و پنجم آذر در روزنامه رسمی منتشر و در ۲۱ آذر همان سال نیز نهایی شد و به دلیل اینکه تغییرات زیادی در  قانون چک ایجاد شده بود، قانونگذار ترجیح داد اصلاحات مربوط به قانون چک برگشتی را در سه بازه زمانی مختلف اعمال کند. 

مشاوره با وکیل در مورد چک کیفری

کشیدن چک بلامحل از نظر قانونی جرم محسوب می شود و افراد می توانند با برگشت زدن آن طی روال قانونی از صادر کننده ی چک شکایت کند. شما می توانید برای مشاوره با وکیل و برای اشنایی با مراحل قانونی شکایت از صادر کننده ی چک بلامحل به سایت مشاور حقوقی مراجعه کنید.

صدور اجراییه چک در دفاتر اسناد رسمی

صدور اجراییه چک در دفاتر اسناد رسمی رییس کانون سردفتران و دفتریاران از صدور اجراییه چک در دفاتر اسناد رسمی به عنوان خدمتی جدید در این دفاتر خبر داد.

نحوه اطلاع از اعتبار  صادر کننده چک قبل از دریافت چک از سامانه صیاد

نحوه اعتبار سنجی صادر کننده چک قبل از دریافت چک اعلام شد.  شما می‌توانید قبل از دریافت چک از خریدار، اعتبار او را از سامانه یکپارچه بانک مرکزی استعلام بگیرید و در صورت پایین بودن اعتبار شخص صاحب دسته چک از دریافت چک خودداری کنید.

ویژگی‌های قانون جدید صدور چک

نخستین ویژگی قانون چک جدید ، شناسایی چک‌های الکترونیکی است که طبق تبصره الحاقی ماده یک، قوانین و مقررات مرتبط با چک، حسب مورد راجع به چک‌هایی که به شکل الکترونیکی (داده پیام) صادر می‌شوند نیز لازم الرعایه است.

 امکان شکایت کیفری به جهت عدم انطباق امضاء چک

نظریه مشورتی در مورد  چک برگشتی سوال   آیا صدور چک به نحو مندرج در قسمت اخیر ماده ۳ قانون صدور چک به صورت عدم تطبیق امضا یا قلم‌خوردگی در متن چک یا اختلاف در مندرجات چک و امثال آن یا صدور چک از حساب مسدود موضوع ماده ۱۰ قانون مرقوم با وصف وعده‌دار بودن چک اصداری، واجد وصف جزایی مندرج در ماده ۷ این قانون است؟

نگاهی به مقررات جدید درباره چک برگشتی

نگاهی به مقررات جدید درباره چک برگشتی مدتی است که دستورالعمل‌های جدیدی درباره قانون جدید صدور چک صادر شده که به موجب آن مقررات نوینی برای دادوستد این سند تجاری در نظر گرفته شده است.

لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک

قانون چک ، دانلود قانون چک ،متن کامل قانون چک ، قانون چک مصوب ، قانون زندان بابت چک ، متن کامل قانون چک لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۴ قانون صدور چک – مصوب ۱۳۵۵ – و اصلاحات بعدی آن آخرین وضعیت: این لایحه در جلسه مورخ ۹۸/۰۸/۱۲ هیأت وزیران به تصویب رسید و طی نامه شماره ۱۱۱۵۴۴ مورخ ۹۸/۰۹/۰۴ جهت طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

قانون چک

متن کامل قانون چک با آخرین اصلاحات با وجود اهمیت چک در مبادلات امروز نسبت به آن بی توجهی هایی صورت گرفته ودر بسیاری از موارد دیده شده عدم آگاهی از یک ماده یا تبصره آن به دشواری های زیادی برای شهروندان منتهی شده از همین رو وبا هدف آگاهی شما عزیزان متن کامل قانون چک را می آوریم.

قانون اصلاح قانون صدور چک

متن قانون اصلاح قانون صدور چک  ماده ۱- متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۱) قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۵/۴/۱۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن الحاق می‌گردد:

تفاوت‌های دعوای کيفري و  حقوقي

تفاوت‌های دعوای کيفري و  حقوقي دعاوی در يك دسته‌بندی كلی به دو نوع حقوقی و كيفری تقسيم می‌شوند. دعاوی حقوقی شامل مطالبه خسارت، الزام به تنظيم سند رسمی املاک، مطالبه اجاره‌بها و اجرت‌المثل املاک می‌شود اما دعاوی كيفری مانند خيانت در امانت، كلاهبرداری، جعل، قتل، ضرب و شتم و تخريب اموال دارای وصف مجرمانه هستند.

فرصت طرح دعوای دارنده چک از صادر کننده

فرصت طرح دعوای دارنده چک از صادر کننده  از زمان پیدایش چک به عنوان یک ابزار برای مبادله‌های تجاری و اقتصادی، آن چنان مورد استفاده قرار گرفته که تاکنون درباره آن مقالات و قوانین متعددی نگاشته شده است.

نحوه رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی با استناد به مرور زمان

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، نحوه احراز عدم طرح دعوی کیفری و حقوقی علیه چک توسط دارنده درخصوص چک‌هایی که سه سال از تاریخ صدور گواهینامه عدم پرداخت آنها سپری شده است را برای اجرا، ابلاغ کرد. قانون چک ، دانلود قانون چک ،متن کامل قانون چک ، قانون چک مصوب ، قانون زندان بابت چک ، متن کامل قانون چک

Go to Top