بخشنامه دادستان کل کشور برای پذیرش اموال منقول نظیر خودرو به عنوان وثیقه

دادستانی کل کشور در بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های مراکز استان‌ها از آنها خواست که نسبت به پذیرش وثیقه معرفی شده از نوع اموال منقول نظیر خودرو اقدام شود.

قرار نظارت قضایی 

قرار نظارت قضایی  قرارهای نظارت قضایی یکی از قرارهای مقدماتی یا تصمیماتی هستند که مراجع قضایی در پرونده‎ های کیفری می‎ گیرند تا در عین حال که آزادی متهم را سلب نمی‎ کنند، بتوانند به وسیله آن، وی را در اختیار داشته باشند. 

جهات قانونی شروع به تعقیب

دادسرا در راستای انجام وظیفه اصلی خود به هر طریقی که از وقوع جرم مطلع شد، باید تعقیب کیفری را شروع کند تا با جمع‎ آوری دلایل و آثار جرم و جلوگیری از فرار متهم، اگر اصل جرم و توجه آن به متهم محرز باشد، با صدور کیفرخواست، محاکمه و مجازات او را از دادگاه بخواهد.

قرار ترک تعقیب

قرار ترک تعقیب در دادسرا صادر می‎ شود و معمولا زمانی اتفاق می‎ افتد که میان شاکی و متهم توافقاتی من باب رفع ضرر از شاکی، صورت می‎ گیرد و بر مبنای آن تعقیب متهم تا یک سال متوقف می‎ شود.

راه اخذ اجازه خروج زنان از کشور 

یک کارشناس مسائل حقوقی در رابطه با موضوع ممنوع الخروجی زنان از سوی همسران آنها، گفت: به نظر میرسد تا زمانی که مقررات فعلی تغییر نیافته تنها راه چاره اخذ اجازه خروج حتی به دفعات در قالب وکالت رسمی بلاعزل بهنگام ازدواج توسط بانوان است.

عجز از تودیع تأمین کیفری و سرنوشت متهم

تبعات امتناع متهم از معرفی  ضامن یا سپردن وثیقه یکی از اقدامات مهم مقام تحقیق پس از تفهیم اتهام و وجود دلایل کافی در انتساب بزه، صدور قرار تأمین کیفری در راستای تضمین حضور متهم در مراحل تحقیقات مقدماتی، محاکمه و اجرای حکم است، البته با توجه به جنبه مالی برخی از قرارهای تأمین، نوعی تضمین برای جبران خسارت بزه ‌دیده نیز خواهد بود. 

موارد صدور قرار بازداشت موقت

قرار بازداشت موقت از جمله قرار‌های تامینی است که در قانون برای دسترسی آسان و به‎موقع به متهم و جلوگیری از فرار او پیش‎بینی شده است.

پیامدهای بی‌توجهی به احضاریه دادگاه

اصولا در برگ احضاریه، عواقب بی‌توجهی به دستور مقام قضایی، قید می‌شود. این عواقب با توجه به جایگاه شخص احضارشده متفاوت است. وفق ماده 179 قانون آیین دادرسی کیفری، متهمی که بدون عذر موجه حضور نیابد یا عذر موجه خود را اعلام نکند، به دستور بازپرس جلب می‌شود.

باورهای غلط حقوقی و قضایی در مورد احضار و تأمین کیفری

در مورد تأمین کیفری یک توضیح اجمالی بفرمایید؟ معمولاً اگر ادعای وقوع جرمی مطرح شود و بعد از بررسی و تحقیقات بازپرس دلیل کافی برای وقوع بزه و  انتساب آن به متهم، وجود داشته باشد، بازپرس اقدام به احضار متهم می نماید و بعد از حضور ممکن است تامین کیفری گرفته شود. و منظور از گرفتن تامین کیفری این است که متهم باید کفیل (ضامن) یا وثیقه ای معرفی نماید والا بازداشت خواهد شد که در اصطلاح عامیانه به آن ضامن می‌گویند. اینکه الآن می‌گویند در محکمه و دادسرا متهم ضامن بدهد؛ منظورشان همین تأمین کیفری است.

بازداشت موقت و ضرورت‌ها

 در قانون آیین دادرسی کیفری، راجع به لزوم قید تاریخ و زمان دقیق بازجویی مباحثی مطرح شده است و همچنین آیین نامه‌های مربوط به سازمان زندان‌ها و بخشنامه‌های متعدد دیگر به اصل تفکیک نگهداری مجرم و متهم اشاره‌هایی داشته اند اما، این مقررات به اندازه کافی روشن و جامع نیستند.

حقوق متهم در دادسرا

همه افرادی که متهم به ارتکاب جرمی می‌شوند، دارای حقوقی هستند که باید مورد توجه قرار گیرد. در ذیل به برخی حقوق متهمان در دادسرا پرداخته می‌شود.

حقوق شاکی در دادسرا

حقوق شاکی در دادسراهمان‌گونه که متهم دارای حقوقی است که باید مورد توجه قرار گیرد، شاکی نیز حقوقی دارد که باید محاکم به آن توجه داشته باشند. بزه‌دیده شخصی است که از وقوع جرم متحمل ضرر و زیان می‌شود و چنانچه تعقیب مرتکب را درخواست کند، «شاکی» و هرگاه جبران ضرر و زیان وارده را مطالبه کند، «مدعی خصوصی» نامیده می‌شود. اگر شاکی، علاوه بر تعقیب و دستگیری مجرم، به دنبال طرح ادعای ضرر و زیان وارده به خود است، باید در دادسرا، شکایت خصوصی مورد نظر خود را نیز مطرح کند تا به آن نیز رسیدگی شود.

اعطای نیابت قضایی برای جلب و ورود به مخفیگاه

اعطای نیابت قضایی برای جلب و ورود به مخفیگاه نظریه مشورتی در خصوص اعطای نیابت قضایی برای جلب و ورود به مخفیگاه سوال نظر به اینکه در نیابت صادره، مجوز ورود به مخفیگاه متهم و محکوم‌علیه قید می‌شود یا متقاضی بنا به مجوزی که مرجع معطی نیابت قید کرده است، تحت عنوان و عبارت «با داشتن کلیه اختیارات قانونی»، درخواست ورود به مخفیگاه می‌کند،

قرارهای تأمین کیفری

قرارهای تأمین  کیفری هرگاه جرمی اتفاق می‎افتد و فردی به‎عنوان متهم راهی دادسرا می‌شود مقام قضایی که حسب مورد ممکن است دادستان، دادیار، بازپرس یا قاضی دادگاه باشد، می‌تواند برابر قانون و تا قبل از رسیدگی کامل به پرونده در برخی جرایم به جای آن‎ که متهم را بازداشت یا زندانی کند برای وی قرار تأمین کیفری صادر کند. در واقع این امر ضمانتی است که متهم هر وقت لازم بود در دادسرا یا دادگاه حاضر شود و دسترسی به وی ممکن باشد. 

تماس با وکیل

برای اخذ مشاوره حقوقی تلفنی شما می توانید از تمام نقاط ایران ،  در تمام  ایام هفته و در تمام ساعات شبانه روز با یک خط تلفن ثابت با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۸۳۵ تماس بگیرید در این روش هزینه مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل در پایان هر دوره با قبض تلفن ثابت خود پرداخت می نمایید .

عدول دادستان از کیفرخواست در صورت گذشت شاکی

عدول دادستان از کیفرخواست در صورت گذشت شاکی كيفرخواست همان ادعانامه دادستان است كه پس از پايان تحقيقات مقدماتي در خصوص متهم صادر مي‌شود. در واقع دادستان در كيفرخواست مدعي است فردي يا افرادي به‌عنوان مباشر، شريك يا معاون، مرتكب فعل يا ترك فعلي شده‌ يا در آن معاونت داشته‌اند و از دادگاه درخواست مجازات آنها را دارد.

قوانین و احکام مربوط به قرار وثیقه

قوانین مربوط به قرار وثیقه قرار وثيقه شديدترین قرار تأمین کیفری بعد از قرار بازداشت موقت و تنها قرار تأمینی است که به‌موجب آن مالی توقیف می‌شود جهت آشنایی با قرار وثیقه نظر خوانندگان محترم را به نکات ذیل جلب می نماییم . 

معنی قرار وثیقه و  زمان صدور آن 

«قرار وثیقه» قراری است که به‌موجب آن متهم متعهد می‌شود که هرگاه به مرجع قضایی احضار شد، در این مرجع حضور به‌هم رساند و برای تضمین انجام این تعهد، وثیقه‌­ای به مبلغ معین به مرجع قضایی می‌­سپارد و اگر متهم در موعد مقرر در این مرجع حاضر نشود، این وثیقه ضبط خواهد شد.

دانستنی هایی در مورد جعل اسم ، دسته چک و  جلب سیار

جعل اسم ، دسته چک و  جلب سیار جعل اسم و شغل در قرارداد‌ها  جعل عنوان یا نام یکی از پرتکرارترین روش‌های کلاهبرداری در قراردادهای ملکی و تجاری است؛ در این کار هر یک از جاعلان و کلاهبرداران با استفاده از نام و عنوان جعلی اقدام به کلاهبرداری می‌کنند، اما انجام این کار از طریق قانونی قابل پیگیری است.  اگر شخصی در قراردادهای تجاری و ملکی، نام خود را جعل کرده باشد، از طریق قانونی قابل پیگیری است.

ممنوع الخروج کردن محکومان توسط اجرای احکام  

نظریه مشورتی امکان ممنوع الخروج کردن محکومان توسط اجرای احکام   سوال با عنایت به اینکه از جمله اقدامات تعقیبی مهم شعب اجرای احکام جهت دسترسی به محکومان و اجرای احکام صادره، صدور دستورات ممنوع‌الخروج شدن از کشور

Go to Top