معنی لایحه دفاعیه و نحوه نوشتن آن

 

مفهوم لایحه دفاعیه

لایحه به نوشتارهایی گفته می‌شود که از سوی اصحاب دعوا یا وکلای آن‌ها چه دعاوی حقوقی چه دعاوی کیفری – به مقام قضایی تقدیم می‌شود.لایحه دفاعیه تکمیل‌کننده عرض‌حال یا دادخواست است. لوایح فارغ از تکمیل و تفسیر دادخواست یا شکوائیه گاهی بیانگر درخواست از مرجع قضایی است.

گاهی عدم تخصص در تنظیم لوایح و عدم استفاده از واژگان تخصصی سبب می‌شود که نتیجه پرونده در عین حقانیت نتیجه عکس دهد.

اهم مطالبی که هنگام نوشتن لایحه دفاعیه باید به آن ها توجه کرد

روزانه هزاران شکایت به دلایل مختلف در دادگاه ها ثبت می شود و اگر شما خوانده یک پرونده باشید در قدم اول برای دفاع از خود باید به فکر تنظیم یک “لایحه دفاعیه”باشید تا در اولین نوبت رسیدگی به پرونده مورد بررسی قاضی قرار بگیرد. اما در نوشتن این لایحه باید به چه چیزهایی دقت کنید.

اهم مطالبی که در لایحه باید به آن ها اشاره کرد 

۱- مطالعه دقیق پرونده 

۲- نت برداری از حساسترین موارد قید شده در پرونده
۳ – اگر وکیل خواهان یا شاکی هستید اظهارات متهم یا خوانده دربدو پرونده اواسط و آخران مطابقت شود درصورتی که وکیل متهم یا خوانده باشید عکس فوق عمل شود
۴- چنانچه شاهدی در پرونده شهادتی داده مطابقت نمودن اظهارات آنها درطول جلسات
۵ – چهار روز قبل از جلسه ، کنترل نمودن اخطاریه ها (به این دلیل که  اگر نسخه ثانی اخطاریه طرف مقابل به دادگاه ارائه نشده بلافاصله از کلانتری مربوطه درخواست می شود که هرچه زودتر تا قبل از جلسه تقدیم دادگاه کند چون درغیر این صورت جلسه محکمه تجدید می شود)
۶ – خوانا نوشتن لایحه و خودداری از نکاتی که ربطی به پرونده مفتوحه ندارد
۷- استدلال محکمه پسند از موکل و استناد به مواد قانونی .
۸- در مواردی که پرونده حقوقی است دقت کردن از خواسته خواهان با ابطال نمودن هزینه دادرسی چون در بعضی از موارد عدم دقت در چنین مواردی که هزینه کامل باطل نشده باعث تجدید جلسه می شود واین امر باعث اطاله دادرسی می شود

 لایحه دولت 

در کل لایحه به صورت پیشنهاد دولتی و یا به صورت در خواست و دفاع وجود دارد. در لایحه دفاعیه حقوقی طرفین لایحه خود را به مراجع قانونی ارائه می دهند. لوایح بیشتر به صورت دفاعیه شکل می گیرند وشخص لایحه را به منظور دفاع از خود به دادگاه ارائه می دهد و نکته دیگر این که برای جدا سازی لوایح قانونی و دولت، به لوایح قانونی که به دادگاه ارائه می شود در اصطلاح لوایح دفاعیه می گویند.

نحوه تنظیم  لایحه دولت 

لایحه در قانون شکل ها و کاربرد های مختلفی دارد. لایحه ممکن است به صورت شکایتی باشد که طرفین به دادگاه ارئه دهند و یا لایحه ای که به شکل پیشنهاد به مجلس داده می شود و در این بین مجلس این لوایح و پیشنهادات را بررسی می کند و در صورت قبول لایحه به شکل قوانین ارائه می دهند.

مهارت های لازم برای نوشتن لایحه دفاعیه 

برای نوشتن لایحه مهارت افراد حقوقی بهترین گزینه است. فردی که لایحه تنظیم می کند علاوه بر مهارت و تسلط در دانش حقوقی باید قلمی فصیح و گویا نیز داشته باشد. مهارت لایحه نویس زمانی اشکار می شود که به تمام پیچیدگی ها و موضوع درگیر پرونده دقت کند.

یک لایحه نویس ماهر  قبل از تنظیم لایحه باید بداند که پرونده تا کدام مرحله پیش رفته که بتواند لایحه مربوط به آن مرحله را تنظیم کند و هم چنین حجم پرونده را نیز در تنظیم لایحه باید در نظر گرفت و توجه به زمان ثبت لایحه نیز از اصول نوشتن لایحه حقوقی است.

برای مشاهده فهرست لایحه دفاعیه حقوقی و کیفری سایت به اینجا مراجعه کنید .