مهمترین اخبار حقوقی هفته دوم بهمن ۹۸

نشست سخنگوی شورای نگهبان، آخرین اخبار پرونده‌های قضایی از زبان سخنگوی دستگاه قضا، برگزاری دادگاه ۱۲ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور و… در صدر اخبار مورد توجه و پر بازدید این هفته بود که می‌توانید در این گزارش مرور کنید.

محمود صادقی عذرخواهی کرد

یکی از اخبار پربازدید هفته گذشته نشست خبری عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بود که بر “نظارت بر اجرای سالم انتخابات”،” عذرخواهی محمود صادقی” ، “پاسخ شورای نگهبان به مدعی استفاده از ۹ متر عمامه  ” و … تاکید کرد. 

کدخدایی همچنین اعلام کرد: سامانه اینترنتی شورای نگهبان با عنوان “مردم ناظر” برای دریافت گزارش و اسناد تخلفات انتخاباتی به نشانی mardomnazer.shora-gc.ir  آغاز به کار کرد. 

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۷۰۷۰ نفر گذشت.

برگزاری جلسه دوم رسیدگی به پرونده ۱۲ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور

از دیگر اخبار پربازدید قضایی هفته گذشته، برگزاری جلسه دوم رسیدگی به پرونده ۱۲ متهم به اخلال در نظام اقتصادی کشور در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم و مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد بود که در آن جلسه متهمان به دفاع از خود پرداختند. نهایتا ختم رسیدگی به این پرونده اعلام شد و در زمان مقتضی حکم پرونده صادر خواهد شد. 

حضور پروانه سلحشوری در دادسرا

احضار پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به دادسرا و صدور قرار کفالت یکی دیگر از اخبار مهم قضایی هفته گذشته بود. 

مردم در تشییع سردار سلیمانی رای به مقاومت و ایستادگی دادند

یکی دیگر از اخبار پربازدید هفته گذشته حضور رییس و دیگر مقامات دستگاه قضایی در حرم مطهر امام راحل و تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره) بود.

در این مراسم آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه گفت: مردم عزیز در رفراندومِ حضور در تشییع جنازه حاج قاسم سلیمانی رای به مقاومت و ایستادگی دادند.

در دادگاه مطبوعات  چه گذشت؟

از دیگر اخبار مهم هفته گذشته برگزاری دادگاه مطبوعات در روزهای یکشنبه هر هفته است. در جلسه یکشنبه هفته گذشته به  پرونده‌های «بولتن نیوز»، «عصر ایران»، «ایسنا»، «نفت ما» در شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی شقاقی رسیدگی شد. برخی از مدیران این پرونده ها مجرم شناخته شدند و برخی نیز مجرم شناخته نشدند. 

دادگاه روح‌الله زم هفته آینده برگزار می‌شود

یکی از پربازدیدهای هفته گذشته در میان اخبار حقوقی، برگزاری دادگاه روح الله زم  مدیر کانال آمدنیوز در هفته آینده است. 

تعداد بسیار کمی از اغتشاشگران در بازداشت هستند

از دیگر اخبار هفته گذشته، مربوط به آخرین وضعیت بازداشتی های اغتشاشات اخیر بود که اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها در پاسخ به سوالی در مورد “آمار بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر” گفت: به سرعت به پرونده آنها رسیدگی شده است. اکنون تعداد بسیار کمی از این اغتشاشگران در بازداشت هستند و آمار تعداد آنها همانی است که آخرین بار از سوی سخنگوی قوه قضاییه اعلام شده و آمار جدیدی اکنون در دست نیست.

جاسوس هسته‌ای به اعدام محکوم شد

یکی دیگر از اخبار مهم هفته گذشته نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه بود که آخرین وضعیت مهمترین پرونده‌های قضایی را تشریح کرد و گفت: عیسی شریفی آزاد نشده است. غیر از «زم» ۵ نفر دیگر بازداشت هستند و جاسوس هسته‌ای به اعدام محکوم شد.

احمد جنتی: مردم به سلامت انتخابات اعتماد دارند

از دیگر اخبار مهم شورای نگهبان سخنان آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان بود.

وی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته مردم با اعتماد به نهادهای برگزار کننده انتخابات و شورای نگهبان پای صندوق‌های رأی آمده‌اند و به سلامت انتخابات ایمان داشته‌اند، گفت: نباید با اظهارات ناصحیح، اعتماد مردم به انتخابات را خدشه‌دار کرد.