اهم اخبار حقوقی هفته دوم دی ماه ۹۷

حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات و پرونده‌های بابک زنجانی و هنگامه شهیدی و فیلترینگ اینستاگرام و … از جمله پرونده‌هایی هستند که در هفته‌ای که گذشت خبرساز شدند.

به گزارش ایسنا، گزیده اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته را در زیر می‌خوانید. 
 

آخرین اخبار درباره پرونده حادثه دانشگاه علوم و تحقیقات

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی  قضایی در هفته گذشته با اشاره به این حادثه تاکید کرد که با تعقیب دادستان تهران، نظارت دادستان کل کشور و پیگیری خود مسئولان دانشگاه، کسانی که کوتاهی کرده‌اند و مقصرند به مجازات برسند.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز در نشستی با رییس و مسئولان دانشگاه آزاد که پیرامون حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات در اواخر هفته گذشته برگزار شد، ضمن اظهار تاسف وقوع این حادثه، اظهار کرد: تلاش همگان این است که این حادثه از ابعاد مختلف بررسی و منتهی به تصمیماتی شود. لازم است با بررسی دقیق و در چارچوب مقررات، اگر کسی یا کسانی در وقوع این حادثه قصور داشتند میزان تقصیرشان بررسی شود و متناسب با آن‌ها برخورد شود. همچنین باید این حادثه عبرتی باشد برای این‌که از تکرار آن جلوگیری شود.

حشمتی معاون حقوق عامه دادستان کل کشور نیز در این نشست  گفت: باید نتیجه بررسی واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، سریع اعلام شود.

 طهرانچی رییس دانشگاه آزاد در این نشست  اظهار کرد: در یک تلاش پنج روزه طبق تفاهمی که با دانشجویان مطرح شد، فرصت سوء استفاده به ضد انقلاب داده نشد و  به عنوان مسئولان دانشگاه، پیگیر حقوق فرزندانمان هستیم تا حقوق دانشجویان به طور کامل رعایت شود.

قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران نیز گفت: کار ما در بخش دادسرای جنایی مربوط به  تعیین هویت و کالبدشکافی اجساد و تحویل اجساد به خانواده‌ها بود که  هر ۱۰ جسد شناسایی و تعیین هویت و به خانواده‌هایشان تحویل داده شد.

یکی از جان باختگان حادثه علوم تحقیقات، سجاد پوراحسان، دانشجویی بود که سه روز قبل از فوتش با پس اندازی که داشت، بدهی یکی از زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد استان تهران را پرداخت کرده بود.

واکنش کدخدایی به سخنان فائزه هاشمی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در اوایل هفته گذشته  در حاشیه مراسم ترحیم آیت‌الله هاشمی شاهرودی در جمع خبرنگاران  در پاسخ به پرسشی درباره مواضع اخیر فائزه هاشمی در مورد صلاحیت هاشمی در انتخابات سال ۹۲ اظهار کرد: در شورای نگهبان واژه‌ای به اسم رد صلاحیت وجود ندارد و اگر فردی ادعایی می‌کند به قانون مراجعه کند.

«۷۶  مورد وام خود اشتغالی به مددجویان آزاده شده اعطا شده است»

مصطفی محبی مدیرکل زندان های استان تهران روز شنبه هفته گذشته ۸ دی ماه از تامین ودیعه مسکن ۱۲ خانواده و اعطای ۷۶ مورد وام خود اشتغالی به مددجویان پس از آزادی با تلاش مسئولین و کارکنان مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندان‌های استان خبر داد.

آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد

روز یکشنبه هفته گذشته ۹ دی ماه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی آیت‌الله آملی لاریجانی را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند.

پرونده هنگامه شهیدی به دادگاه تجدیدنظر ارسال شد

مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع هنگامه شهیدی هفته گذشته از ارسال پرونده موکلش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر برای رسیدگی مجدد خبر داد.

این وکیل دادگستری پیش از این نیز اعلام کرده بود که  موکلش به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب محکوم شده است.

اعلام آرای پرونده شورای شهر و شهرداری تبریز

۱۰ دی ماه  قوه قضاییه اعلام کرد که در پرونده معروف به پرونده شهرداری تبریز، رأی قطعی برای تعداد ۲۴ نفر صادر شده است و  اسامی ۱۲ نفر حسب تبصره ماده ۳۶ از قانون مجازات اسلامی را منتشر کرد.

سخنگوی سازمان تعزیرات: با متخلفین از دستورات ستاد تنظیم بازار برخورد می‌کنیم

هفته گذشته سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات در نشست خبری با اعلام رشد ١١ درصدی پرونده‌های ورودی به این سازمان در ۹ ماهه نخست سال جاری  گفت که در این مدت متخلفان، نزدیک به ٧٠ هزار میلیارد ریال جریمه شده‌اند.

برگزاری جشن کریسمس در ندامتگاه شهرری

 کریسمس یا نوئل جشنی در آیین مسیحیت است که به منظور گرامی‌داشت زادروز مسیح برگزار می‌شود و بر همین اساس هم هفته گذشته  به مناسبت فرارسیدن آغاز سال نو میلادی مراسمی در ندامتگاه شهرری برگزار شد.  

دادگاه اسیدپاشی افسریه تهران برگزار شد

خبر قضایی دیگر در روز سه شنبه هفته گذشته مربوط به برگزاری دادگاه اسیدپاشی افسریه تهران بود.

وکیل مدافع “فاطمه” -فردی که آبان ماه ۹۵ در افسریه تهران قربانی اسیدپاشی شد- در این زمینه گفت که درخواست موکلش از دادگاه قصاص است.

کلید سوالات آزمون وکالت ۹۷ منتشر شد

هفته گذشته دفترچه سوالات و کلید آزمون ورودی متقاضیان اخذ پروانه کارآموزی وکالت اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران سال ۱۳۹۷ منتشر شد.

بر اساس این گزارش، آزمون وکالت ۹۷ ، نهم آذر ماه برگزار شد و طبق گفته شهبازی نیا رییس اتحادیه کانون ها(اسکودا) نتایج این آزمون اوایل بهمن ماه اعلام می شود.

 آخرین اخبار مربوط به پرونده بابک زنجانی

 عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به پرونده بابک زنجانیگفت: دستگاه قضایی در این رابطه می‌خواهد وجوه برگردد و مانع دیگری وجود ندارد.

رسول کوهپایه زاده وکیل مدافع بابک زنجانی نیز گفت: طبق گفته معاون دادستان تهران تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از وجوه در این پرونده بازگشته است.

دادستان تهران همچنین بر برخورد با رانندگانی که در حال مستی پشت ماشین می‌نشینند و توقیف خودروی آنها تاکید کرد.

آیا اینستاگرام فیلتر می شود؟

 جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی  درباره فیلترینگ اینستاگرام گفت: ما منتظریم اتخاذ تصمیم جمعی صورت پذیرد و سریع‌تر اینستاگرام که متاسفانه بسیار محتوای خلاف قانون و خلاف اخلاق کشور دارد، تعیین تکلیف شود.

گشت تعزیرات در مرکز عرضه ماهی و مرغ منجمد برگزار شد

از اخبار قضایی که در اواخر هفته گذشته منتشر شد، برگزاری گشت تعزیرات در مرکز عرضه ماهی و مرغ منجمد  و استقرار کانکس‌های سازمان تعزیرات در مناطق چهارگانه تهران بود.

گشت مشترک سازمان تعزیرات حکومتی در راستای نظارت بر بازار عرضه بازار هدف با حضور بهروز طالبیان -رییس گشت تعزیرات حکومتی استان تهران- و همراهی نمایندگانی از سازمان صنعت، معدن تجارت، بهداشت، اتحادیه‌های اصناف و دامپزشکی و نیروهای امنیتی از بازار عرضه گوشت، مرغ و ماهی “شهرستانی‌ها” واقع در میدان امام حسین (ع) برگزار شد.

آزادی یک استاد دانشگاه ۷۴ ساله که ۲ سال به خاطر مهریه در زندان بود

یکی دیگر از اخبار قضایی هفته گذشته، طبق اعلام منوچهر رحمانی مدیر نمایندگی ستاد دیه استان تهران، آزادی یک استاد دانشگاه ۷۴ ساله بود که دو سال به خاطر مهریه در زندان محبوس شده بود و  بعد از دو سال با کمک نمایندگی ستاد دیه استان تهران آزاد شد.