مهمترین اخبار حقوقی هفته سوم بهمن ۹۸

این هفته همزمان با برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن مسئولان حقوقی و قضائی با شرکت در این راهپیمایی خبرهایی را اعلام کردند که از مهمترین آنها خبر تایید صلاحیت ۷۱۰۰ نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس یازدهم توسط سخنگوی شورای نگهبان بود اما خبر برگزاری دادگاه روح‌الله زم در صدر پربازدیدترین خبرهای حقوقی و قضائی ایسنا در هفته جاری قرار داشت.

به گزارش ایسنا این خبر مروری است بر پربازدیدترین خبرهای حقوقی در هفته‌ای که گذشت:

پربازدیدترین خبر حقوقی این هفته به برگزاری دادگاه “روح الله زم” اختصاص داشت؛

دادگاه «روح‌الله زم» برگزار شد

دادگاه رسیدگی به پرونده «روح الله زم» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی ساعت ۸ صبح روز دوشنبه برگزار شد و در این جلسه دادگاه، متن کیفرخواست توسط نماینده دادستان قرائت شد که عناوین کیفرخواست شامل ۱۷ بند اتهامی و از جمله آن «افساد فی الارض، تشکیل و اداره کانال معاند آمدنیوز و صدای مردم با هدف برهم زدن امنیت کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی اسرائیل به واسطه سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام به طور گسترده، عضویت و مدیریت پایگاه خبری معاند سحام نیوز با هدف برهم زدن امنیت کشور و…” است.

دومین خبر پربازدید این هفته در خصوص سخنان دبیر شورای نگهبان در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن است.

آیت‌الله جنتی: ما کار خود را کردیم، مردم عزیز شما هم کار خود را کنید

دبیر شورای نگهبان در رابطه با انتخابات اظهار کرد: ما کار خود را کردیم و ای مردم عزیز شما هم کار خود را کنید.

آیت الله جنتی با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار کرد: سلام بر همه مردم عزیز، من باید دست و پای این مردم را ببوسم که ۴۱ سال است عقب نشینی نمی‌کنند و مقاومت کردند و با قدرت‌ها جنگیده‌اند.

دبیر شورای نگهبان در رابطه با انتخابات اظهار کرد: ما کار خود را کردیم و ای مردم عزیز شما هم کار خود را کنید. کسانی را انتخاب کنید که طعم گرسنگی را چشیده باشند و درد مردم را بدانند و به داد فقرا برسند. وقتی به مجلس می‌روند به فکر جیبشان نباشند.

در جلسه اول دادگاه روح الله زم چه گذشت؟

اولین جلسه محاکمه متهم روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب استان تهران و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، بخش‌هایی از دادگاه به این شرح است: قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دادگاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و شهید حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: شروع اولین جلسه محاکمه متهم روح الله زم را در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با حضور مستشار، وکیل مدافع و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری به صورت علنی اعلام می‌کنم.

وی در ادامه با اشاره به مواد ۳۵۴، ۳۵۸ و ۳۵۹ قانون آیین دادرسی کیفری از وزیری نماینده دادستان خواست تا برای قرائت کیفرخواست در جایگاه قرار گیرد.

نماینده دادستان ضمن حضور در جایگاه گفت: حسب محتویات پرونده متهم روح الله زم فرزند محمدعلی با اسم مستعار نیما، متولد ۵/۵/۵۷ صادره از ری، متأهل، دارای دو فرزند، فوق دیپلم، مدیر کانال معاند آمد نیوز، بازداشت و دارای یک فقره سابقه کیفری، دارای وکیل به وکالت آقای دبیر دریابیگی و دارای پرونده شخصیت که بر اساس آن، مشارالیه دارای سلامت جسمی و روحی است.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم مردم را به تحریک، شورش، درگیری، اقدامات خشونت آمیز و شایعه پراکنی تشویق می‌کرد.

پربازدیدترین خبر بعدی به سخنرانی ریاست دستگاه قضا در روز ۲۲ بهمن در جمع مردم مشهد بود.

ابراهیم رییسی: مردم رای‌شان به مقاومت است نه مذاکره

رییس قوه قضاییه گفت: مردم در تشییع جنازه سلیمانی اثبات کردند رای شان به مقاومت است نه مذاکره.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در سخنرانی پایانی راهپیمایی ۲۲ بهمن در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: اجتماع عظیم امروز تنها یادآور سالگرد ۲۲ بهمن ۵۷ نیست بلکه امروز در تاریخ انقلاب شکوهمند ما نقطه عطف و یک انقلاب است مبتنی بر همان انقلاب ۵۷ و با تاکید بر همان اصول و مبانی، اما سخن نو داشته و پیام‌ها و آثار بسیاری به همراه دارد.

وی افزود: آن روز اعلام پایان حکومت ستم شاهی و آغاز حاکمیت الله بر سرنوشت جامعه اسلامی بود. آن روز اعلام پایان استبداد و استعمار امریکایی و سلطه بیگانگان بود.

۲۷ کارمند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بازداشت شدند

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم اعلام کرد که ۲۷ کارمند این سازمان و واحدهای ستادی آن در راستای سیاست مبارزه با فساد بازداشت شده‌اند.

دوربین‌های مداربسته زندان رجایی شهر راز فوت زندانی را آشکار کرد

با بررسی دوربین‌های مداربسته زندان رجایی شهر توسط بازپرس کشیک قتل، راز فوت یکی از زندانیان در پرونده وی ثبت شد.

به گزارش ایسنا به نقل از  روابط عمومی زندان رجایی شهر، روز دوازدهم بهمن ماه زندانی م.ع که به جرم آدم ربایی، سرقت مقرون به آزار و عمل منافی عفت عمومی به هفت سال حبس محکوم شده و از بهمن ماه سال ۹۳ تحمل حبس می کرد، به علت شتاب در راه رفتن به سوی فروشگاه هواخوری، تعادلش را از دست داده و با شدت به زمین خورد. با اعزام فوری این زندانی به بیمارستان زندان و معاینه توسط پزشک اورژانس مشخص شد او در همان لحظات اولیه بر اثر شدت ضربه به سر، جان خود را از دست داده است.

گزارش ایسنا از دومین جلسه دادگاه “داریوش امان کی” و ۴ متهم دیگر اقتصادی

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده “داریوش امان کی ” و ۴ متهم دیگر به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی صبح امروز (دوشنبه) ۲۱ بهمن ماه در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام ضمن اعلام رسمیت دادگاه گفت: به مامورین بدرقه زندانیان تذکر می‌دهم، زیرا آنها مکلفند زندانی را در مجتمع حاضر و تحویل بدهند اینکه زندانی را در خیابان‌ها می‌گردانید، خلاف مقررات است و این موضوع به زندان اوین گزارش می شود.

در ادامه جلسه دادگاه، داریوش امان کی متهم ردیف اول پرونده در ادامه دفاعیات خود گفت: من بیشتر از هر کسی با خلق و خوی این دادگاه آگاهم و تجربه من بیشتر از شما بوده و می‌دانم باید مُر قانون را رعایت کنم.

در ادامه نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست گفت: آقای امان کی نقش رهبری شرکت را در دریافت متقلّبانه تسهیلات از بانک سرمایه دارد.

کدخدایی: بیش از ۷۱۰۰ نفر تایید صلاحیت شدند

سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت بیش از ۷۱۰۰ داوطلب نمایندگی انتخابات مجلس یازدهم خبر داد.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در حاشیه حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۸ اظهار کرد: ایام دهه فجر و امروز که ۲۲ بهمن روز پیروزی انقلاب اسلامی است را سپری می کنیم، روزی که اراده مردم بر آن قرار گرفته تا نظام جدید اسلامی را پی‌ریزی کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد تعداد افراد تایید صلاحیت‌ شده بیان کرد: بیش از ۷ هزار و ۱۰۰ نفر صلاحیتشان تایید شده است و ان شاءالله امروز در اختیار فرمانداری‌ها قرار خواهد گرفت.