نحوه تقسیم آپارتمان

 

وقتی یک مجموعه آپارتمان طی مدت زمان مشخص بین چند شریک مشاعی ساخته و آماده بهره‌برداری می‌شود، نکته حائز اهمیت چگونگی استفاده و بهره‌برداری مالکین از آنها می‌باشد که ضوابط و مقررات قوانین و رعایت عرف خاص خود را دارد. در ادامه در مورد تقسیم آپارتمان نکاتی بیان خواهد شد. با ما همراه باشید.

وقتی یک مجموعه آپارتمان طی مدت زمان مشخص بین چند شریک مشاعی ساخته و آماده بهره‌برداری می‌شود، نکته حائز اهمیت چگونگی استفاده و بهره‌برداری مالکین از آنها می‌باشد که ضوابط و مقررات قوانین و رعایت عرف خاص خود را دارد. پس از اخذ گواهی مالیاتی ملک و گواهی پایان کار ساختمان، لزوماً باید سهام اختصاصی مالکان واحد مورد نظر هر یک از نفرات با ملزومات و ملحقات آن مشخص و تکلیف مشاعات از جمله حیاط، راه‌پله، پشت بام، اتاق سرایداری، ورودی ها، خروجی و انشعابات کنتورها مشخص شود.
لازم است بدانید صورت‌ مجلس تفکیکی که از اداره ثبت املاک و اسناد منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده است و گواهی مالیاتی اداره امور مالیاتی منطقه و گواهی پایان کار ساختمان از شهرداری محل صورت می‌گیرد.
اشخاص تقسیم‌کننده هم مالکان معین و مشخص مشاع ملک می‌باشند که هر کدام به قدرالسهم مشخص مالک مشاعی ملک بوده‌اند و آنچه به عنوان نتیجه تقسیم آپارتمان‌ها بدست می‌آید، سهم هر یک از مالکان مشاع، به صورت قانونی تقسیم و مجزا می‌شود. برای نمونه وقتی تمام شش دانگ یک دستگاه آپارتمان به همراه پارکینگ و انباری با عرصه و سایر مشاعات و مشترکات طبق قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن در سهم اختصاصی یکی از مالکین مشاع قرار می‌گیرد.
هرچند باید دقت‌ نظر داشته باشیم تقسیم باید به عرصه کل ملک به مساحت متر مربع مشخص و معین با حیاط به متراژ تعیین شده و موجود در صورت مجلس تفکیکی انجام شود، همچنین در صورت موجود بودن حیاط خلوت و اینکه کدامیک از مالکین حق دسترسی و استفاده از آن را دارند که به تبع هزینه‌های نگهداری آن را نیز بایستی متقبل شوند، موثر است. واحد سرایداری آن نیز از قسمت‌های مشترک و مشاعی مجموعه آپارتمان می‌باشد که سرایدار و خانواده اش در آن زندگی می‌کنند و به تبع موارد استفاده از گاز، آب و برق و مخابرات نیز جزء هزینه‌های مشترک مالکین می‌باشد. وجود باغچه و پارک کوچک در حیاط نیز با تشریک مساعی مالکین ایجاد و شرایط حفظ و نگهداری و هزینه‌های مصروفه آن مشخص و معین می‌شود.
راه‌پله و پشت‌بام در تقسیمات جزو مشترکات و مشاعات همه واحدها می‌باشد که امکان دسترسی برای قرار دادن کولر و آنتن در پشت‌بام‌ها و قراردادن کلید ورودی پشت‌بام به همه مالکین از ملزومات و ضروریات است.
نحوه نصب و عبور شبکه‌های برق، لوله‌های آب و فاضلاب، لوله‌های گاز و کانال‌های کولر و رعایت حقوق ارتفاقی مالکین، طبق قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین‌نامه اجرایی آن می‌باشد.
همچنین حتما باید در مورد مشترکات در تقسیم‌نامه قطعات تفکیکی به قطعه اول و آخر به تفصیل آورده‌شود. برای نمونه کف با سقف زیرزمین برای طبقه اول و سقف با طبقه فوقانی مشترک تا دست آخر که کف با سقف طبقه تحتانی مشترک می‌باشد. در تقسیم حدود ملک نیز تعیین شود از شمال به کدام قطعه و از شرق به کدام قطعه و شرق و غرب آن دقیقا مشخص شود.
مالکان هم در مورد حدود پارکینگ‌ها و انباری‌ها و هرگونه تفاوت ارزش و مرغوبیت‌های احتمالی در مورد تقسیم نسبت به سهم اختصاصی خود در مقابل یکدیگر مصالحه می‌نمایند همچنین مالکان مجتمع به همدیگر اجازه، اختیار و وکالت می‌دهند که اگر در تنظیم صورت‌مجلس تفکیکی و در تنظیم تقسیم‌نامه فی مابین احتمالاً اشتباه و سهو قلمی اتفاق افتاده باشد، نسبت به رفع آن با تنظیم و امضای اسناد بدون اینکه در ماهیت تقسیم خللی وارد شود، اقدام نمایند.

برگرفته از مهداد

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطالب  زیر راهم مطالعه نمایید 

معنی مقدار قدرالسهم آپارتمان از عرصه

تازه‌های حقوقی قانون پیش‌فروش آپارتمان

قانون تملک آپارتمان ها

آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها

تفاوت مشترکات با مشاعات ساختمان

شرایط حقوقی ساخت و سازها