پربازدیدترین خبرهای حقوقی هفته اول اسفند ۹۸

پربازدیدترین خبرهای حقوقی و قضائی هفته اول اسفند ۹۸ که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود که بالاترین بازدید نیز به خبر “ابراز نگرانی وکیل مدافع محمدعلی نجفی از احتمال ابتلای موکلش به کرونا” اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر پربازدیدترین خبرهای حوزه‌های مختلف حقوقی و قضائی در هفته‌ای که سپری شد:

پربازدیدترین خبر این هفته به متاثر از شیوع ویروس کرونا در کشور به نگرانی وکیل مدافع محمدعلی نجفی از احتمال ابتلای موکلش به کرونا اختصاص داشت.

نگرانی وکیل مدافع محمدعلی نجفی از احتمال ابتلای موکلش به کرونا

وکیل مدافع محمدعلی نجفی با ابراز نگرانی نسبت به احتمال موکلش به ویروس کرونا در زندان، از قوه قضاییه خواست که با قبول وثیقه به او مرخصی بدهند.

حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: با توجه به این که موکلم به درمانگاه زندان مراجعه کرده و اقدامات درمانی را انجام داده و علائم‌سرماخوردگی او ادامه دارد و با توجه به اینکه بیماری‌های زمینه‌ای مثل قلبی و دیابت از مواردی است که در صورت بیماری کرونا خطر مرگ برای افراد دارد و موکلم تحت عمل جراحی قرار گرفته است و دیابت دارد؛ لذا خطر مرگ بیش از همیشه او را تهدید می‌کند.

دومین خبر پربازدید این هفته ایسنا به برگزاری سومین جلسه دادگاه روح الله زم مربوط بود.

در جلسه سوم دادگاه روح‌الله زم چه گذشت؟

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات روح الله زم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، قاضی صلواتی از متهم زم خواست در جایگاه حاضر شود و ادامه دفاعیات خود را بیان کنید.

متهم زم با اشاره به ماده ۲۸۶ قانون مجازات گفت: یکی از عناوین اتهامی من افساد فی الارض است که آن را رد می‌کنم یکی از افراد نامدار اصلاحات طی پیامی به آمد نیوز نوشت که شما در خارج از کشور هستید یا داخل؟ که گفتیم در خارج و آن شخص تعجب کرد که مواضع ما همچون رسانه‌های داخل کشور است. آمد نیوز نقش غیر قابل انکاری در انتخابات ۹۶ داشت .

وی افزود: از اواسط سال ۹۶ به دلیل خستگی ناشی از کار مسئولیت آمد نیوز را به سام سرابی واگذار کردم .

نماینده دادستان گفت: متهم در بخشی از اقرارش گفته که اعلام زمان و مکان عملیات‌های سوریه، تردد فرماندهان مخصوصا سردارشهید حاج قاسم سلیمانی جزء ماموریت هایش بوده است.

متهم زم هم گفت: اقرارم را قبول دارم، اما مگر تمام این موارد صورت گرفته است؟

سومین خبر پربازدید حقوقی این هفته ایسنا هم به برگزاری سومین جلسه دادگاه روح الله زم اختصاص داشت.

سومین جلسه دادگاه روح الله زم برگزار شد

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده روح الله زم روز دوشنبه (۵ اسفندماه) در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

جلسات اول و دوم رسیدگی به پرونده روح‌الله زم ۲۱ و ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به ریاست قاضی صلواتی  برگزار شده بود.

۲۲ مهرماه سال ۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از دستگیری «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب «آمدنیوز» خبر داد.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه ۱۴ آبان ماه ۹۸ در باره این پرونده گفت: در این پرونده در گام اول تحقیقات مفصلی انجام شده و مستندات فراوانی به دست آمده است. بر اساس مستندات حاصله ارتباط مستمر و وابستگی این فرد به سرویس های بیگانه محرز  و نحوه ارتباط مشخص شده است.

خبر پربازدید بعدی این هفته به اظهارات سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور در رابطه با نابسامانی قیمت خودرو بود.

علت نابسامانی قیمت خودرو از زبان معاون دادستان کل کشور

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشور در این رابطه گفت: علت اصلی نابسامانی در قیمت خودروها این است که علی‌رغم درخواست‌های مکرر، مرجعی برای قیمت گذاری مشخص نشده است.

به گزارش ایسنا، جواد جاویدنیا اظهار کرد: تا امروز درخواست‌های زیادی به دادستانی کل کشور و مرکز ملی فضای مجازی و پلیس فتا داشتیم که مرجع قیمت گذاری‌ها باید تعیین شود و  با ابزار این سایت‌ها می‌شود براحتی اقدام کرد. حذف قیمت‌ خودرو در سایت‌های فروش کالا دو ضرر دارد، اولا درج قیمت‌ها در سایت‌ها ابزاری است که تلاطم بازار را متوجه می‌شویم و این موضوع به ضرر دلال‌ها است و آیینه‌ای هست که تورم و نابسامانی بازار را نشان می‌دهند، به همین دلیل دلالان سعی دارند صورت مسئله را عوض کنند و تقصیر افزایش قیمت‌ها را گردن این سایت‌ها بیاندازند، در صورتی که اصلا این چنین نیست.

وی گفت: ضرر دوم حذف قیمت‌ها از روی سایت‌های فروش کالا این است که قیمت گذاری‌ها به سمت شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور می‌رود که هیچ گونه نظارتی روی آن‌ها وجود ندارد.

پنجمین خبر پربازدید این هفته مربوط به جزئیات گزارش‌های دریافتی از تخلفات انتخاباتی به تفکیک استان‌ها بود.

جزئیات گزارش‌های دریافتی از تخلفات انتخاباتی به تفکیک استان‌ها

شورای نگهبان در گزارش شماره پنج سامانه «مردم ناظر» به ملت ایران جزئیات گزارش‌های دریافتی از تخلفات انتخاباتی به تفکیک استان‌ها را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، در گزارش شماره پنج سامانه «مردم ناظر» به ملت ایران اعلام شده است که از ساعت ۸:۰۰ صبح تا ساعت ۱۹:۰۰ روز جمعه ۲ /۱۲/ ۱۳۹۸ از میان ۶۳۷ گزارش واصله مردمی، تعداد ۶۸ مورد گزارش از تخلفات انتخاباتی که با جزئیات دقیق و قابل پیگیری و با پیوست مدارک و مستندات از تخلف توسط مردم عزیز از سراسر کشور به سامانه مردم ناظر شورای نگهبان اعلام شده بود، جهت بررسی دقیق‌تر و اقدامات قانونی لازم به دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات در استان‌ها ارجاع شده است.

همچنین آمار گزارش‌هایی که جهت بررسی دقیق‌تر به استان‌ها ارسال شده به تفکیک بیشترین استان تهران با ۸ مورد بود و کمترین آن با ۱ مورد در استان‌های آذربایجان غربی، البرز، اردبیل، قم، یزد و قزوین بودند و نیز خرید و فروش رأی با ۲۳ مورد گزارش از جمله موارد دیگر بود که به استان‌ها ارجاع شد.

خبر پر بازدید بعدی هم از قول معاون منابع انسانی قوه قضاییه بخشنامه‌ای  در خصوص ویروس کرونا بود.

ثبت اثر انگشت ورود و خروج الزامی نیست

معاون منابع انسانی قوه قضاییه طی بخشنامه‌ای “الزامی نبودن ثبت اثر انگشت” را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت منابع انسانی قوه قضاییه، در بخشنامه ابلاغی از سوی حجت الاسلام والمسلمین علی‌رضا امینی اشاره شده است که به منظور پیشگیری از هرگونه مشکلات احتمالی ناشی از شیوع بیماری‌های واگیردار، به مدت دو هفته تا تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ ثبت اثر انگشت الزامی نبوده و همکاران محترم می‌توانند از طریق فرایند اصلاح تردد در سامانه راهکار سازمانی ورود و خروج خود را ثبت نمایند.

پربازدیدترین خبر بعدی در رابطه با دور جدید رسیدگی به پرونده عباس ایروانی است.

نماینده دادستان: بدهی عباس ایروانی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است

دور جدید رسیدگی به پرونده «عباس ایروانی» (گروه عظام) در شعبه چهارم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

نماینده دادستان در این جلسه بدهی عباس ایروانی را به طور کامل تشریح کرد و گفت: ١٥ هزار و ٧٥٣ میلیارد و ٢٦٦ میلیون و ١١٥ هزار و ٤٢٨ تومان کل بدهی عباس ایروانی است.

خبر پربازدید حقوقی دیگر این هفته ایسنا هم به موضوع ویروس کرونا مربوط می‌شد.

کشف ۳.۵ میلیون ماسک طی ۳۶ ساعت گذشته در تهران

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از کشف ۳.۵ میلیون ماسک طی ۳۶ ساعت در تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدیاسر رایگانی در نشست خبری امروز خود از آغاز طرح نظارت نوروز این سازمان به منظور همکاری با سایر سازمان‌ها خبر داد و گفت: این طرح با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه در برابر متخلفان، سالم سازی فضای کسب و کار، نظارت بر سیستم توزیع کالا و خدمات، حمایت از فضای کسب و کار در برابر التهاب، پیشگیری از تخلفات حوزه کسب و کار به ویژه نمایشگاه‌های بهاره و حضور موثر و استفاده از تمام ظرفیت‌های سازمان در برخورد با گرانفروشی و سایر تخلفات احتمالی برگزار می‌شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از کشف ۳.۵ میلیون ماسک در ۳۶ ساعت خبر داد و گفت: علاوه بر این، ۵ میلیون ماسک هم پلیس کشف کرده که پرونده آن هنوز به تعزیرات ارجاع نشده است.رایگانی در مورد تبلیغ «یک شربت برای پیشگیری از کرونا» توسط یکی سلبریتی‌ گفت: متاسفانه مردم به این افراد اعتماد می‌کنند. از هموطنان خواهش می‌کنم به این تبلیغات توجه نکنند. حتما دوستان ما در دادگستری سراسر کشور این اقدامات را زیر نظر دارند و دادستانی تهران با کسانی که بخواهند از این وضعیت جامعه سوء استفاده می‌کنند برخورد می‌کنند.

این خبرها نیز طی هفته‌ای که گذشت جزء پربازدیدترین خبرهای حقوقی و قضائی ایسنا بوده‌اند.

کشف ۵۵۰ هزار عدد ماسک احتکار شده در تهران

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران از کشف ۵۵۰ هزار ماسک احتکار شده در یک انبار تهران و برخی داروخانه‌ها خبر داد.

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با نظارت‌های سازمان تعزیرات حکومتی بر بازار فروش ماسک و دستکش یکبار مصرف در پی شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: ما طی روزهای پنجشنبه، شنبه و همچنین امروز (یکشنبه) اکیپ‌های متعددی از گشت‌هایمان را در سطح شهر اعزام کردیم که منجر به این شد که روز گذشته یک انبار احتکار ماسک و مواد ضدعفونی کننده را با حدود ۵۰۰ هزار عدد ماسک در تهران کشف کنیم.

وی افزود: خوشبختانه این تعداد ماسک ضبط شده و تحویل دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌شود تا به داروخانه‌ها برای مصرف مردم تحویل دهند.

نامه جمعی از خانواده‌های زندانیان به مسئولان قضایی

با توجه به اخبار نگران کننده در مورد شیوع ویروس کرونا جمعی از خانواده‌های زندانیان به مسئولان قضایی نامه نوشتند.

به گزارش ایسنا، جمعی از خانواده‌های زندانیان در این نامه با اشاره به وضعیت زندان‌های کشور و  میزان برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران شده‌اند.

اطلاعیه سازمان ثبت اسناد در ارتباط با آزمون کتبی دفتریاری

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اطلاعیه‌ای در خصوص آزمون کتبی جذب دفتریاری منتشر کرد.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با توجه به اینکه آزمون کتبی جذب دفتریاری، روز جمعه مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۳ رأس ساعت ۹ صبح در مرکز آموزش علمی کاربردی کانون سردفتران و دفتریاران واقع در تهران به نشانی: خیابان ولی عصر (عج)، بعد از پل شهید همت، نرسیده به میدان ونک، جنب ساختمان خورشید، پلاک ۲۵۳۰ برگزار خواهد شد، لذا افرادی که در اجرای ماده ۳ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران از ناحیه سران دفاتر اسناد رسمی به عنوان دفتریار اول یا دفتریار دوم معرفی شده اند، لازم است از تاریخ ۹۸/۱۲/۵ لغایت ۹۸/۱۲/۱۰ با مراجعه به درگاه الکترونیکی مؤسسه معین اداره به نشانی اینترنتی  WWW.SAAZMOON.COM   نسبت به ثبت نام و دریافت کد رهگیری اقدام نمایند. ضمنا کارت ورود به جلسه آزمون دفتریاری از تاریخ ۹۸/۱۲/۱۹ لغایت ۹۸/۱۲/۲۲ با اعلام کد رهگیری، از طریق سایت مذکور قابل دریافت خواهد بود.

رییسی: مقابله با کرونا همکاری ملت و همت همگانی می‌طلبد

رییس قوه قضاییه گفت: مقابله با ویروس کرونا همکاری ملت و همت همگانی می طلبد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضائیه، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای‎عالی قوه قضاییه با تقدیر از حضور پرشور مردم در صحنه انتخابات اظهار داشت: انتخابات آزمونی الهی، سیاسی و ملّی است و مردم با حضور ارزشمند خود در این عرصه، دشمن را ناامید کردند.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تهدید آن برای کشور، گفت: امروز سلامت اجتماعی و سلامت مردم جزو ضروری‎ترین مسائل کشور و از وجوه مهم حقوق عامه است که توجه به آن نیازمند نگاه و همراهی همگانی است.

دومین دادگاه عباس ایروانی برگزار شد

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان پرونده گروه عظام در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه،  دومین جلسه رسیدگی به اتهامات عباس ایروانی و سایر متهمان در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

قاضی صلواتی در ابتدای این جلسه ضمن قرائت مواد ۳۵۲، ۳۵۴ و ۳۵۸ آیین دادرسی کیفری از نماینده دادستان خواست تا ادامه کیفرخواست را قرائت کند.

پس از پایان قرائت کیفرخواست، قاضی صلواتی خطاب به متهم ایروانی گفت: اگر نمی‌توانید ادامه دهید، با توجه به وضعیت جسمیتان همین الان دادگاه را پایان دهیم.