پرداخت هزینه تعمیر و سرویس آسانسور توسط ساکن طبقه همکف 

ساکنان طبقه همکف باید هزینه تعمیر آسانسور را بپردازند؟

پرداخت هزینه تعمیر آسانسور توسط ساکنان طبقه همکف از جمله ابهاماتی است که برای افراد ساکن در ساختمان‌های مسکونی همواره مطرح می‎شود که این موضوع در قانون نیز پیش‎بینی شده است.
در قسمت آخر ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر، الزامی است، البته در مواردی که هزینه‌های آسانسور نسبت به کل هزینه‌های ساختمان تفکیک شده باشد، موضوع به نحو دیگری است.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا هزینه ماهانه تعمیرات آسانسور شامل حال افرادی که در طبقه همکف ساکن هستند، هم می‌شود یا آنها معاف هستند؟

اگر هزینه‌های آسانسور در شارژ ساختمان به صورت سرفصلی جدا آورده نشده باشد، مالک طبقه اول به هیچ عنوان نمی‌تواند از پرداخت هزینه‌های تعمیر آسانسور خودداری کند. حتی اگر از آسانسور استفاده نکند. زیرا اولا هزینه تعمیر آسانسور نباید به‌طور مجزا و مستقل، از تک‌ تک واحدها اخذ شود بلکه از محل صندوق ساختمان باید پرداخت شود همچنین آسانسور یا هر تاسیسات دیگری که در ساختمان نصب و تعبیه شده، جزو منصوبات ساختمان است و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها بر عهده مدیر ساختمان است که باید از واحدها گرفته شود.