مهمترین اخبار حقوقی هفته سوم فروردین ۹۸

سال ۹۸ آغاز شد و با شروع اولین روز کاری رسانه‌ها در سال جدید شاهد خبرهای مهمی در حوزه‌های حقوقی و قضائی و مسائل مطرح شده از سوی مسئولان و کارشناسان این حوزه بودیم.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضائی در هفته‌ای که سپری شد.

اولین روز این هفته با خبر بازگشت حمید بقایی و اسفندریار رحیم مشایی آغاز شد که پس از پایان مرخصی نوروزی‌شان بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضائیه صورت گرفت.

مشایی به زندان بازگشت

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس دولت دهم به زندان بازگشت. وی که برای تعطیلات نوروز به مرخصی آمده بود، پس از اتمام مرخصی به زندان بازگشت.

پایان مرخصی نوروزی حمید بقایی

وکیل مدافع حمید بقایی هم از اتمام مرخصی نوروزی موکلش خبر داد و گفت: آقای بقایی و مهندس مشایی امروز (شنبه -۱۷ فروردین‌ماه) پس اتمام مرخصی نوروزی‌شان به زندان اوین بازگشتند.

بخشی از آسیب‌های سیل ناشی از سو مدیریت‌ها است


نباید هر مکانی را به فضای سبز تبدیل کنیم

دادستان کل کشور هم گفت: بخشی از آسیب‌هایی که از طریق سیل به مردم و زیرساخت‌های کشور وارد شد، ناشی از سوءمدیریت و عدم توجه به اصول‌های مدیریت بحران بوده است.

حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در دیدار نوروزی با قضات و کارکنان دادستانی کل به ملزومات ایجاد تحول در دستگاه قضائی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و متن حکم انتصاب ریاست قوه قضائیه، اشاره کرد و گفت: از دادستانی کل کشور این انتظار می‌رود که اقداماتش مطابق با برنامه‌ریزی‌های تعیین و ابلاغ شده پیش رود و کارکنان و قضات این نهاد مهم در جهت تحولی که باید اتفاق بیافتد، حرکت کنند.

همچنین منتظری تجاوز به بستر و حریم رودخانه‌ها، لایروبی نکردن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم رعایت اصول شهرسازی را از جمله عوامل مؤثر در بروز سیل‌های اخیر دانست.

۱۳۹ میلیارد ریال جریمه متخلفان حاصل گشت نوروزی تعزیرات

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم در در نشست خبری اختتامیه طرح نوروزی ۹۸ گفت: در ۴۵ روز اجرای طرح مشترک نوروزی تعداد ۵ هزار و ۶۶۹ تیم گشت مشترک تشکیل و ۲۷ هزار و ۵۰۱ مورد بازرسی انجام شده است.

وی با اشاره به شناسایی ۹۷۴۱ واحد متخلف، اظهار کرد: ۱۰ هزار و ۷۳۰ واحد در این گشت‌ها بدون تخلف بوده‌اند و ۷۰۳۰ واحد نیز با توجه به مرتبه اول انجام تخلف و رویکرد پیشگیرانه طرح، تذکر برای اصلاح دریافت کردند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از افزایش بی رویه نرخ بلیط هواپیما به استان‌های در معرض سیل خبر داد و گفت: متأسفانه با وجود حضور جهادی دستگاه‌های مختلف و مردم برای امدادرسانی و کمک به هموطنان آسیب دیده، اما برخی سودجویان تا چهار برابر قیمت معمول بلیط هواپیما را افزایش دادند.

رایگانی همچنین از سازمان هواپیمایی خواست تا سقف قیمت بلیط هواپیما را اعلام کنند زیرا در این صورت، تعزیرات برای رسیدگی به این وضعیت تلخ می‌تواند اقدام کند.

کشته‌های سیل نوروز به ۷۰ نفر رسید

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام آخرین آمار تلفات حوادث سیل پایان سال ۱۳۹۷ و نوروز ۱۳۹۸ گفت: جمعاً در ۱۳ استان کشور، ۷۰ نفر بر اثر سیل و حوادث مرتبط با آن، جان خود را از دست دادند که استان فارس با ۲۱، لرستان با ۱۵ و گلستان و همدان با ۸ کشته، استان‌های با بیشترین تلفات ناشی از سیل و حوادث مرتبط با آن هستند.

دومین روز هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نیز خبرهای مهمی بر روی خروجی رسانه‌های شنیداری و دیداری قرار گرفت.

سفر رئیس قوه قضائیه به گلستان

رئیس قوه قضائیه برای بازدید از مناطق سیل‌زده گلستان به این استان سفر کرد و از مناطق سیل‌زده آق‌قلا و گمیشان بازدید کرد.

بازدید مدیر کل زندان‌های استان تهران از تمامی ندامتگاه‌های تابعه

مدیر کل زندان‌های استان از ابتدای تعطیلات نوروز سال جاری به صورت نوبه‌ای از تمامی ۹ ندامتگاه تابعه با حضور مسئولین ذی ربط بازدید کرد و به بررسی شرایط موجود پرداخت.

انصاری: چابک سازی تعزیرات نیازمند قوانینی متناسب با جنگ اقتصادی است

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نخستین جلسه شورای مدیران این سازمان در سال جاری؛ ضمن تسلیت درگذشت هموطنان سیل زده گفت: برای چابک‌سازی فعالیت‌های سازمان نیازمند قوانینی هستیم که مطابق با شرایط جنگ اقتصادی باشد و در خصوص ضمانت اجراها باید بیشتر تلاش کنیم.

وی با اشاره به تسریع در خدمت رسانی نیروی انسانی موجود در سازمان هم گفت: تجربیات و توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند برگ برنده سازمان در سال جاری باشد.

حکم متهمان پرونده دکل نفتی غیر قطعی است

وکیل مدافع متهمان پرونده دکل نفتی هم اعلام کرد که حکم صادر شده در این پرونده غیر قطعی است.

محمود علیزاده طباطبایی با اشاره به انتشار خبری مبنی بر حکم متهمین پرونده موسوم به دکل نفتی، اظهار کرد: حکم متهمان پرونده صادر شده است اما با توجه به اینکه حکم هنوز قطعی نشده است از بیان جزئیات حکم معذور هستم و صرفاً مراجع قضائی می‌توانند در رابطه با احکام صادر شده در این پرونده اطلاع رسانی کنند و همانطور که در گذشته گفته‌ام قرار نیست پولی به خزانه بازگردانده شود.

روند کاهشی پرونده‌های مهم در دادسراها و دادگاه‌های نظامی

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح هم گفت: رفتار ما با وکلا و افراد مرتبط با پرونده نباید دور از شأن قضاوت باشد تا در مظان اتهام قرار نگیریم.

این مقام قضائی همچنین با اشاره به اهمیت مسئله آموزش و پیشگیری از وقوع جرم در برنامه‌های سازمان قضائی نیروهای مسلح گفت: آموزش قضات و کارمندان در تمام زمینه‌ها مخصوصاً امور فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد و برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح هم با جدیت دنبال شود.

امدادرسانی‌ها در سیل گلستان نشان داد در سختی‌ها همه کنار هم هستیم

رئیس قوه قضائیه نیز گفت: در سیل گلستان شاهد حضور و یکپارچگی نیروهای مردمی، امدادی، دولتی، سپاه، ارتش، بسیج و انتظامی بودیم که نشان داد در سختی‌ها همه کنار هم هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در جمع مردم روستای میرزاعلی یلقی شهرستان آق قلا اظهار کرد: نوروز امسال کام مردم به خاطر مشکلاتی که در چند استان کشور پیش آمد، تلخ شد. از همان ابتدای حادثه سیل سازمان بازرسی را مأمور کردیم که این حادثه را آسیب شناسی کنند. از دولتی‌ها، مردم، فعالان حوزه محیط زیست و دلسوزان و دغدغه مندان به مردم می‌خواهیم در این موضوع همکاری داشته باشند. دیگر نباید این آسیب‌ها را داشته باشیم، نزولات آسمانی همواره وجود داشته و خواهد داشت و باید از آن برای آباد کردن منطقه استفاده کنیم.

احضار تعدادی از مقصران احتمالی در حادثه سیل شیراز

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس هم از احضار تعدادی از مقصران احتمالی در حادثه سیل شیراز خبر داد و گفت که اخبار تکمیلی در این باره، در آینده اعلام خواهد شد.

جلسه بعدی دادگاه حسین هدایتی ۲۵ فروردین ماه برگزار می‌شود

وکیل مدافع حسین هدایتی از برگزاری جلسه دادگاه موکلش در روز یکشنبه هفته آینده- ۲۵ فروردین ماه – خبر داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جلسه هفته آینده جلسه آخر دادگاه است گفت که از این موضوع اطلاعی ندارد.

۵۶۵ هزار پرونده در سال ۹۷ وارد دادگستری استان کرمان شده است

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی سال گذشته در مقاطع مختلف ۵۶۵ هزار و ۷۲۶ فقره پرونده وارد سیستم قضائی استان کرمان شده است و در راستای تکریم مراجعان به سیستم قضائی و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها و با تلاش قضات و کارمندان اداری در سال گذشته موفق شدیم ۴ درصد از موجودی پرونده‌های دادگستری استان کرمان را کاهش دهیم.

اعزامی‌های تیرماه، مجاز به ثبت نام امریه سربازی در قوه قضائیه هستند

امور اداری و استخدامی کارکنان اداری قوه قضائیه اعلام کرد: در حال حاضر فقط مشمولین متقاضی امریه سربازی در قوه قضائیه اعزامی تیرماه مجاز به ثبت نام هستند و زمان ثبت نام مشمولین متقاضی امریه اعزامی ۱۳۹۸/۰۴/۰۱ از تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۳۰ لغایت ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ می‌باشد.

سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های استان تهران معرفی شد

مراسم معارفه سرپرست معاونت سلامت، اصلاح و تربیت زندان‌های استان تهران با حضور مدیر کل زندان‌های استان تهران، معاونین، مدیران ستادی و رؤسای زندان‌های سطح استان برگزار شد و مصطفی محبی با تجلیل از خدمات رشیدی معاون اسبق سلامت و اصلاح تربیت، در پایان، رستمی معاون اداری و مالی اداره کل زندان‌های استان تهران با قرائت لوح انتصاب و اهدا این لوح از سوی مدیر کل، اسماعیلی را به عنوان سرپرست معاونت اصلاح و تربیت معرفی کرد.

بازدید سراج از مناطق سیل‌خیز تهران

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بعد از ظهر امروز با حضور در مناطق سیل‌خیز تهران، از نزدیک در جریان اقدامات پیشگیرانه شهرداری تهران برای جلوگیری از وقوع سیل احتمالی قرار گرفت و همچنین با حضور در مرکز کنترل ترافیک تهران (ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران) و مشاهده تصاویر برخط مناطق پر ریسک در سطح شهر، وضعیت معابر، کانال‌ها و رود دره‌ها را بررسی کرد.

در این بازدید یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران توضیحاتی در خصوص اقدامات پیشگیرانه نظیر لایروبی مسیل‌ها و آبراه‌ها و رودخانه‌ها، استقرار ایستگاه‌های خدمات شهری در نقاط مختلف شهر و استقرار ماشین‌آلات سنگین اعم از لودر و بیل مکانیکی در سطح شهر ارائه کرد.

در ادامه این سفر، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از مسیل گلابدره در میدان تجریش و دربند و همچنین حریم مسیل وردآورد (روددره قوری‌چای) در جاده قدیم تهران-کرج بازدید و تذکرات لازم را به مدیران شهرداری جهت پیشگیری از وقوع سیل احتمالی در تهران گوشزد کرد.

خسارات سیل‌های دوران اوباما هنوز جبران نشده است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: ایالات متحده در ۳۵ سال گذشته سیل را از سر گذرانده اما هنوز برخی از سیل‌زدگان آواره هستند و خسارات سیل‌های پیشین که در دوران اوباما رخ داده، هنوز جبران نشده است.

وی با تقدیر از بسیج نیروهای مردمی و دستگاه‌ها و مسئولینی که در کمک به مناطق سیل‌زده فعال‌اند، آن را پاسخ محکمی به یاوه گویی‌های مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دانست.

سومین روز از هفته‌ای که گذشت نیز شاهد انتشار خبرهای مهمی در حوزه حقوقی قضائی بودیم.

۲۱ فروردین؛ جلسه سوم دادگاه متهمان پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی

وکیل مدافع سه نفر از متهمین پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی گفت: جلسه بعدی رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق شرکت پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر ۲۱ فروردین‌ماه برگزار می‌شود.

ارائه تسهیلات ویژه به محبوسان غیرعمد مناطق سیل‌زده

سید اسدالله جولایی گفت: در راستای حمایت از مردم مناطق سیل زده موضوع ارائه تسهیلات ویژه به زندانیان جرایم غیرعمد مورد موافقت اعضای هیأت مدیره ستاد دیه کشور قرار گرفت.

وی افزود: برای همین منظور با هماهنگی صورت گرفته ضمن مشارکت حداکثری در امر امدادرسانی، نمایندگی ستاد دیه در استان‌های گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان و فارس موظف شدند ضمن شناسایی محبوسان واجد شرایط، صرف نظر از قیود مندرج در شیوه‌نامه‌های مربوط به پرداخت تسهیلات نسبت به آزادی محکومان یاد شده اقدام نمایند.

متهم به قتل سه عضو یک خانواده به قصاص محکوم شد

رئیس کل دادگستری استان زنجان گفت: حکم قصاص متهم به قتل سه عضو یک خانواده در شهرستان قیدار که در بیست و چهارم بهمن ماه سال گذشته به قتل رسانده بود، صادر شد. در پی اتهام متهم م. ح نسبت به قتل سه عضو یک خانواده در شهرستان قیدار و طی فرآیند رسیدگی، متهم به سه بار قصاص نفس توسط اولیای دم محکوم شد که پرونده در مرحله تجدید نظرخواهی است و پس از قطعیت حکم صادره اجرا خواهد شد.

با اقدام احتمالی آمریکا در قبال سپاه، مقابله به مثل شود

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی سیلاب‌های اخیر در کشور به دور از فضاهای هیجانی و رسانه‌ای، گفت: دستگاه قضائی به دنبال یک مسئول خاص در مقطعی خاص نیست بلکه معتقدیم با انجام یک کار تحقیقی و دقیق، هر مسئولی در هر مقطع زمانی باید پاسخگوی عملکرد خود در زمینه سیلاب‌های اخیر باشد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه شد
محسنی اژه‌ای معاون اول ماند

رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضائی، غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران را به عنوان سخنگوی قوه قضائیه معرفی کرد و اعلام شد که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای نیز همچنان به عنوان معاون اول قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

چهارمین روز هفته‌ای که گذشت نیز خبرهای دیگری در حوزه حقوقی و قضائی بر روی خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت.

دکل نفتی یک پرونده مالی پیچیده بود
حکم نامتناسب باشد اعتراض می‌کنیم

دادستان تهران با اشاره به رسیدگی به پرونده نیشکر هفت تپه ادامه داد: در این پرونده با سیاستی که تولید متوقف نشود و کارگران بیکار نشوند، اقدامات لازم را انجام دادیم.

وی درباره حکم پرونده دکل نفتی هم گفت: این پرونده سال ۹۱ در دادسرا مفتوح شد. ۶ متهم داشت و دو متهمش در خارج بودند و یکی طباطبایی و یکی دیگر که به ایران نیامد و محاکمات ۱۱ جلسه طول کشید. پرونده مالی پیچیده بود. هنوز حکم به ما ابلاغ نشده است که اگر نامتناسب بود اعتراض می‌کنیم. باید حکم را ببینم. این پرونده از پرونده‌هایی بود که به سختی جلو می‌رود مانند پرونده پتروشیمی. آقای طباطبایی که در محاکمات نبود مصاحبه مفصلی با رسانه‌ای کرده بود و خودش نیامد ولی وکیلش آمده بود. پرونده مهمی است.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی درباره مسدود شدن حساب نرگس کلباسی هم گفت: جلسه بعدی توضیح می‌دهم.

توضیحات معاون دادستان کل درباره مسدودسازی حساب‌های بدون ضابطه، فروش چادرهای هلال احمر و…

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در مسدودسازی حساب‌های بدون ضابطه در خصوص جمع آوری کمک‌های نقدی به سیل زدگان گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ فقره گزارش در این زمینه داشتیم که از این تعداد در مورد حدود ۱۰۰ فقره از حساب‌های بی‌ضابطه بررسی و مسدودسازی انجام دادیم که ۷۵ درصد این حساب‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و ۲۵ درصد مربوط به اشخاص حقوقی بوده است.

جاویدنیا گفت: با توجه به شفاف سازی و تمرکز در جمع آوری کمک‌های مردمی که در این مقطع انجام شد و حساب‌ها مشخص شدند، هر گونه گزارش تخلفی که دریافت کنیم کاملاً قابل پیگیری و پیگرد قانونی لازم است.

درباره ظرفیت پذیرش وکیل در سال ۹۸ تصمیمی گرفته نشده است

رئیس مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش این مرکز برای افزایش پذیرش کارآموز وکالت را تکذیب کرد و گفت: در رابطه با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه به دنبال افزایش ظرفیت پذیرش کارآموزی وکالت در سال ۹۸ است، ضمن تکذیب این اخبار، تعداد کارآموزان وکالت برای هر سال توسط هیئت نظارت مرکز مشاوران تعیین می‌شود.

وی در رابطه با ظرفیت پذیرش وکیل در سال ۹۸ گفت: تا این لحظه چیزی مشخص نیست و تا این لحظه وارد این مبحث نشدیم. تازه ابتدای سال هستیم و باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

دیوان عدالت دستور توقف تخریب ویلای دختر وزیر سابق را نداده است

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری گفت: دادخواست توقف موقت تخریب ویلای دختر وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در یکی از شعب دیوان در حال رسیدگی است و دیوان دستور توقف تخریب نداده است. به موجب قانون هر یک از شهروندان جمهوری اسلامی ایران در صورتی که احساس کنند از ناحیه دستگاه‌های دولتی مورد ظلم واقع شده‌اند می‌توانند در دیوان عدالت اداری شکایت خود را مطرح کنند.

مصوبه «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد

مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد و بر اساس آن بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ سالانه به میزان هفت درصد (۷%) افزایش می‌یابد.

۷۲۲۸ نفر پذیرفته شده آزمون کادر اداری قوه قضائیه معرفی شدند

رئیس امور اداری و استخدامی کارکنان اداری قوه قضائیه هم گفت: آزمون کادر اداری قوه قضائیه در قالب ۶۴۰۰ سهمیه استخدامی در مورخ ۹۶/۰۹/۱۰ برگزار شد و تعداد ۷۲۲۸ نفر به عنوان نفرات قبول شده جهت مصاحبه به دادگستری استان‌ها معرفی شدند و اطلاعات پذیرفته‌شدگان نهایی در سامانه راهکار ثبت شده و آماده صدور ابلاغ انشائی است.

در پنجمین روز هفته‌ای که گذشت نیز خبرهای مهم دیگری در حوزه‌های مختلف حقوقی و قضائی انتشار یافت.

سومین جلسه رسیدگی به پرونده بازرگانی پتروشیمی آغاز شد

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد و طی آن متهم ردیف اول (رضا حمزه‌لو)، وکیل مدافع و نماینده دادستان به دفاعیات و توضیحات خود در رابطه با این پرونده پرداختند و در انتهای این جلسه قاضی مسعودی مقام جلسه بعدی را به روز شنبه -۲۴ فروردین‌ماه- موکول کرد.

گزارش ایسنا از سومین جلسه دادگاه شرکت بازرگانی پتروشیمی

قاضی مسعودی مقام در ابتدای سومین جلسه رسیدگی به اتهامات مدیر عامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر این پرونده ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ به متهمین اظهار کرد: در جلسه قبل آقای حمزه لو دفاعیاتی را در قبال اتهامات انتسابی خود داشتند و حالا وکیل ایشان قرار است که دفاعیات خود را بیان کند.

به بهانه تحریم می‌خواهید از خود دفاع کنید

در ادامه سومین جلسه رسیدگی به پرونده مدیرعامل شرکت پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر، وکیل مدافع حمزه‌لو متهم ردیف اول این پرونده گفت: دوستان سوابقشان مشخص است. تمام زندگی خود را برای مملکت و نظام می‌دهند.

وی افزود: تمام مبالغ در حساب‌های پوششی وارد شده اما این پول‌ها بلوکه شد و هنوز به کشور برنگشته است. آقایان حمزه‌لو و صمیمی به نظام کمک می‌کردند که بتوانند به کشور سود برسانند.

اختلاسی نبوده، بخشی از پول برای نیازهای محرمانه کشور خرج شده است

حمزه لو افزود: جناب آقای قاضی شما در جلسه قبل به رسانه‌ها به صراحت اعلام کردید که در این پرونده اختلاسی صورت نگرفته است اما در روزنامه‌ها به صورت مکرر تیتر شد که اختلاس ۱۰۰ هزار میلیاردی صورت گرفته است. در این خصوص باید گفت که اصلاً چنین چیزی نبوده است، بخشی از این پول برای نیازهای محرمانه کشور خرج شده است، پول شرکت بازرگانی خصوصی بوده اما برای مصارف شخصی کمک خرج کشور شده است.

۱۰۰ درصد پول دولت را داده‌ایم

حمزه لو گفت: لذا مجدداً تأکید می‌کنم که ما ۱۰۰ درصد پول دولت را داده‌ایم و پول پی‌سی‌سی هم در بهترین جا هزینه شده است و یک ریال هم صرف نفع شخصی نشده است.

در ادامه همزمان با اذان ظهر، قاضی مسعودی مقام ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه به روز شنبه – ۲۴ فروردین‌ماه- موکول می‌شود.

وی خطاب به حمزه لو گفت: در جلسه بعدی شما باید در مورد نقش خانم مرجان شیخ الاسلامی آل آقا در پرونده توضیحات کافی ارائه کنید و وکیل مدافع وی نیز باید در رابطه با موکلش، دفاعیات خود را ارائه کند.

بخش زیادی از خسارت‌های سیل اخیر به خاطر خطای انسانی است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به همراه هیئتی از بازرسان این سازمان از سد لتیان بازدید کرد و با اشاره به حضور پاسداران هم در جنگ و هم در حوادث غیرمترقبه از جمله سیل اخیر، گفت: وقتی نیروهای سپاه در بحبوحه بحران میان کارزار هستند، برخی چه در داخل و چه در خارج از کشور شروع به انتقاد و حمله به این عزیزان می‌کنند.

قائم مقام ستاد دیه کشور معرفی شد

در جلسه همکاران ستاد دیه کشور در سال جدید، علی مهربان به عنوان قائم مقام سید اسدالله جولایی معرفی شد.

جنتی: نتیجه حماقت‌های آمریکا عبرت تاریخ خواهد شد

دبیر شورای نگهبان اقدام رئیس جمهور آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را نابخردانه توصیف کرد و گفت: این اقدام احمقانه صد در صد به نفع این نهاد انقلابی خواهد شد.

دادستان کل کشور: اقتدار سپاه بیش از پیش خواهد شد

دادستان کل کشور هم در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: آن‌ها بدانند با این حرکت نابخردانه‌ای که داشتند قطعاً اعتبار، ارزش و اقتدار سپاه بیش از پیش خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود هم اذعان کرد: این اقدام از لحاظ حقوقی فاقد اعتبار و کاملاً محکوم است و امیدواریم که سر عقل بیایند و بفهمند که راه اشتباهی را طی می‌کنند.

قاضی دادگاه شرکت بازرگانی پتروشیمی: بیشتر نظارت‌ها در کشور واقعی نیست

قاضی رسیدگی کننده به پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی در پایان سومین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمین این پرونده در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نظارت در کشور ما معمولاً نظارت واقعی نیست، گفت: اگر نظارت واقعی باشد در سال مالی تمام موارد مربوط بررسی می‌شود ولی متأسفانه نظارت ما کمرنگ و بیشتر بر اساس اعتماد است.

مسعودی مقام در خصوص اینکه آیا امکان آزادی یکی از متهمین پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی که وثیقه تودیع نکرده است وجود دارد، گفت: اگر وثیقه تودیع کنند امکان آزادی وجود خواهد داشت. وثیقه‌هایی که تغییر دادیم به جهت متناسب بودن با میزان مجازات و خسارت‌های وارد شده و بحث‌های تحصیلی بوده که خودشان مطرح کردند که اگر تودیع کنند آزاد خواهند شد.

وی مبلغ وثیقه این متهم را ۱۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

موافقت رئیس قوه قضائیه با مرخصی ۱۵ روزه زندانیان مناطق سیل زده کشور

سخنگوی قوه قضائیه هم گفت: ریاست قوه قضائیه با اعطای ۱۵ روز مرخصی به زندانیانی که خانواده آن‌ها در استان‌های سیل زده زندگی می‌کنند و خانه و زندگی آن‌ها آسیب دیده است، موافقت کرد.

وی افزود: این مرخصی نیز همانند مرخصی نوروزی شامل حال زندانیانی که مرتکب جرایم مهم از قبیل: سرقت مسلحانه، سرقت مقرون به آزار، سارقان حرفه‌ای و سابقه دار، و نیز جرایم عمده مواد مخدر و دیگر مستثنیات مرخصی قبلی بوده‌اند، نخواهد شد.

درخواست ستاد حقوق بشر از شورای امنیت در پی اقدام اخیر آمریکا در خصوص سپاه

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای ضمن اعلام انزجار از اقدام اخیر دولت ترامپ و هشدار نسبت به عواقب نقض سیستماتیک حقوق بین الملل توسط آمریکا، از دبیرکل سازمان ملل، شورای امنیت و کمیسرعالی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواست تا ضمن ورود جدی به موضوع فوق، اقدام قانونی و عملی قاطع خود در این زمینه را به کار گیرند.

مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله مؤمن برگزار می‌شود

شورای نگهبان، در اطلاعیه‌ای به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله مؤمن اعلام کرد که به این مناسبت مراسمی در روز پنج شنبه، در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

افزایش ۱۷ درصدی ثبت اسناد تنظیمی در سال ۹۷/ نظام ثبت رکن اساسی شفافیت کشور است

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم از افزایش ۱۷ درصدی ثبت اسناد تنظیمی سال گذشته نسبت به سال ۹۶ خبر داد و گفت: نظام ثبتی باید به عنوان رکن اساسی شفافیت در کشور پذیرفته شود.

وی با اشاره به استان‌هایی که بالاترین نرخ تنظیم سند را در سال گذشته داشته‌اند، گفت: استان اردبیل با ۲۷ درصد، قم با ۲۵ درصد و کرمانشاه با ۲۴ درصد بالاترین نرخ را داشته اند، این استان‌ها در کنار سه استان آذربایجان غربی کردستان و البرز بیشترین نرخ تنظیم سند را سال ۹۷ داشته‌اند.

صدور حکم تعطیلی دو واحد متخلف تولیدی و درمانی

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس هم از تعطیلی دو واحد متخلف خبر داد و گفت: دلیل تعطیلی این دو واحد عدم رعایت موازین استاندارد و راه اندازی مؤسسه غیرمجاز احراز شده است.

در ششمین روز هم خبرهایی در حوزه حقوقی و قضائی ایسنا منتشر شد.

ارتقا جایگاه سردفتران؛ مهمترین برنامه کانون در سال ۹۸

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بررسی عملکرد یکساله مالی کانون سردفتران و دفتریاران در جلسه شورای عالی کانون‌ها و جوامع سردفتری، گفت: مهمترین برنامه کانون در سال جدید اجرای برنامه‌هایی است که جایگاه سردفتران را بیش از پیش ارتقا دهد.