اخبار پربازدید حقوقی هفته دوم اسفند ۹۸

تودیع و معارفه رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، سخنان آیت الله محقق داماد در خصوص تخلف از حرفه پزشکی، بازداشت فرد خاطی در حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)، درگذشت مشاور رییس قوه قضاییه و… پربازدیدهای اخبار حقوقی و قضایی ایسنا در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، این گزارش مروری بر پربازدیدهای اخبار حقوقی هفته گذشته است: 

تجهیزات میدان فناوری اطلاعات قوه قضائیه باید به روز شود

یکی از اخبار پربازدید هفته گذشته، تودیع و معارفه رییس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه بود.

در این مراسم از زحمات حجت الاسلام شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و رئیس پیشین مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تقدیر بعمل آمد و عیسی زارع پور رییس جوان و نخبه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بعنوان رییس جدید این مرکز معرفی شد.

در این مراسم حجت الاسلام محسنی اژه ای گفت:  تجهیزات میدان فناوری اطلاعات قوه قضائیه باید به روز شود. 

دستور رییس قوه قضاییه برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها

در پی شیوع بیماری کرونا در کشور، آیت الله رییسی رئیس قوه قضاییه طی بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور، دستوراتی را در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها صادر کرد.     

آیت‌الله رییسی به دادستان‌های سراسرکشور دستور داد که  “به احتکار کنندگان اقلام بهداشتی و دارویی رحم نکنند.”

علی القاصی دادستان تهران نیز در خصوص محتکرین مواد ضد عفونی کننده و همچنین برهم زنندگان بازار ارز هشدارهایی داد.                                 

ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها

یکی دیگر از اخبار هفته گذشته مربوط به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها برای پیشگیری از بیماری کرونا بود که در این راستا جواد جاویدنیا معاون فضای مجازی دادستان کل کشور گفت: بر اساس قوانین و مقررات کشور و مصوبات شورایعالی فضای مجازی هر گونه استفاده دستگاه‌ها از شبکه های اجتماعی خارجی ممنوع بوده و تخلف است و در برخی موارد جرم محسوب می شود. 

 در شرایط فعلی کشور تخلف از حرفه پزشکی گناه کبیره است

آیت الله محقق داماد حقوقدان برجسته کشورمان گفت: اصولا حرفه پزشکی از نظر فقهی از واجبات کفائی است که در برخی شرائط همچون شرائط فعلی که کشور با هجوم بیماری واگیر مواجه است، در فرض گسترده شدن نیاز، به واجب عینی مبدل می شود و تخلف از آن گناه کبیره است.   

درخواست رییس کانون وکلای مرکز برای تعویق رسیدگی‌های قضایی

یکی دیگر از اخبار مهم هفته گذشته نامه عیسی امینی رییس کانون وکلای مرکز به محمدجواد حشمتی رئیس دادگستری کل استان تهران بود.

امینی در این نامه در پی شیوع کرونا در کشور خواستار به تعویق افتادن جلسات رسیدگی و امور اداری در نقاط پرتراکم، مجتمع‌های قضایی و مراجع انتظامی شده بود. 

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه بخشنامه‌ای مبنی بر تعویق زمان رسیدگی دادگاه‌ها تا پایان فروردین ۹۹ خطاب به کلیه واحدهای قضایی و اداری قوه قضاییه صادر کرد.                                 

 تمدید مهلت ثبت نام آزمون کتبی دفتریاری سال ۹۸/ تعویق زمان برگزاری آزمون

روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در هفته گذشته اعلام کرد که ثبت نام آزمون کتبی دفتریاری سال ۹۸ تمدید شد.

گفتنی است که ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی دادگستری سال ۹۸ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نیز از سه شنبه هفته گذشته  ۱۳ اسفندماه  آغاز شد.

با شیوع کرونا در کشور معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مصاحبه‌های علمی پذیرفته‌شدگان آزمون قضاوت تا پایان اسفند ماه لغو شد. همچنین این معاونت در اطلاعیه ای دیگر اعلام کرد: اعزام اسفندماه سربازان امریه قوه قضاییه به مراکز آموزشی به تعویق افتاد.        

 اخلال در نظام سلامت مردم در حد افساد فی الارض است

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت بر آمادگی دادستانی کل کشور در برخورد با اخلالگران نظام سلامت تاکید کرد.                                                    

فرد مرتکب اقدام غیر متعارف در حرم امام رضا (ع) بازداشت شد

در  پی شیوع کرونا در کشور فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که اقدام غیر متعارف یک فرد در حرم امام رضا (ع) را نشان می داد  که واکنش های زیادی را به همراه داشت. در پی این موضوع محمدحسین درودی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی از بازداشت این فرد در هفته گذشته خبر داد.         

همچنین در هفته گذشته با توجّه به انتشار فیلم اقدام غیر متعارف یک فرد در حرم حضرت معصومه (س) و وصول گزارش به سامانه گزارشات مردمی قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای قم، با دستور دادستان مرکز استان و با تلاش عوامل نیروی انتظامی این فرد شناسایی، دستگیر و بازداشت شد و برای او پرونده قضایی تشکیل و در حال رسیدگی می‌باشد.      

همچنین زارع معاون دادستان قم گفت: فردی که تصاویر غسالخانه آرامستان بهشت معصومه(س) قم را بدون مجوز منتشر کرده بود، دستگیر و پرونده او به قوه قضائیه ارجاع شد.                                 

بزودی اسامی محتکران ماسک اعلام می‌شود

یکی دیگر از اخبار مهم هفته گذشته در سایه کرونا تشکیل ۳۵۸ پرونده مربوط به این موضوع در سراسر کشور بود که سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی آنرا اطلاع رسانی کرد و گفت: ۷ میلیون ماسک، ۸۵ میلیون دستکش، ۱۸ تن ژل ضدعفونی و ۷ هزار لیتر الکل در ۱۰ روز  کشف شده است.   

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی همچنین از کشف انبار دپوی ۳۰ میلیون عددی دستکش در شهر ری خبر داد. 

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی همچنین از کشف یک انبار زیرزمینی با ۲۲ هزار عدد ماسک و تعداد قابل توجهی اقلام پزشکی در زابل خبر داد و گفت: اخفاء کالا در مغازه‌های همجوار و یا درون خودروها و عرضه آن با قیمت چندین برابر به اشخاص خاص از شیوه‌های جدید محتکرین اقلام پزشکی است.

محمدعلی اسفنانی رئیس سازمان تعزیرات استان تهران نیز گفت: به محض قطعی شدن آراء و حکم صادره محتکران ماسک، اسامی را اعلام می‌کنیم.

احمد تویسرکانی درگذشت

یکی از اخبار تلخ هفته گذشته درگذشت احمد تویسرکانی رییس سابق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مشاور رییس قوه قضاییه بود. 

اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه درگذشت احمد تویسرکانی بر اثر ابتلا به کرونا بوده است.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین خلفی – معاون قضایی قوه قضاییه – نیز پس از تحمل یک دوره بیماری هفته گذشته دار فانی را وداع گفت.                                 

نازنین زاغری در سلامت کامل است/ مرخصی بیش از ۵۴ هزار زندانی

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفته گذشته که بصورت زنده از شبکه خبر سیما پخش شد با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و اقدامات قوه قضاییه در این راستا گفت:  طبق بخشنامه معاون اول قوه قضاییه قرار است رسیدگی محاکم تا حد امکان به صورت غیر حضوری انجام شود.     

ترک همدانی وکیل هنگامه شهیدی نیز در توییتر نوشت: مقامات قضایی پذیرفته‌اند هنگامه شهیدی در قبال تامین وثیقه به مرخصی بیاید. در صورت تامین وثیقه، موکلش تا پس فردا آزاد شود.

چهارمحالی رییس مجتمع ندامتگان تهران نیز گفت: با اقدامات واحد قضایی و تلاش‌های مددکاران مجتمع، پس از بررسی درخواست آزادی مشروط کلیه مددجویان، ۱۴۴۰ درخواست که واجد شرایط استفاده از آزادی مشروط بود به مراجع قضایی ذی‌صلاح جهت سیر مراحل قانونی ارسال شد.