نقش ارشادی و صیانتی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان بسیار پر اهمیت است

رییس سازمان زندان‌ها در دیدار با اعضای جدید هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان سازمان زندان‌ها بر نقش ارشادی و پیشگیرانه هیات‌ها در توسعه سلامت اداری تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر با تاکید بر ضرورت انجام آسیب‌شناسی در سیستم‌های اداری گفت: هیات‌های تخلفات باید با انجام مطالعات دقیق بر روی پرونده‌ها و تحلیل محتوای آن‌ها، نقاط آسیب خیز محیط را شناسایی نمایند تا مجموعه مدیریتی نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام نمایند.
رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه ادامه داد: افراط و تفریط در مدیریت یکی از آسیب‌هایی است که می‌تواند زمینه بروز تخلف در بین کارکنان را فراهم نماید و این یکی از آسیب‌هایی است که متوجه مجموعه مدیریتی است.
جهانگیر افزود: مجموعه زندان‌های کشور به دلیل نگهداری افراد بزهکار و مجرمین، محیطی با شرایط خاص است که باید سیستم‌های نظارتی توجه زیادی به صیانت از نیروی انسانی داشته باشند و هیات‌های رسیدگی به تخلفات نقش مهمی در این زمینه دارند.
وی ادامه داد: هیات‌های رسیدگی به تخلفات، علاوه بر اینکه به کارمندان و حفظ اعتبار و آبروی آن‌ها توجه می‌کنند باید در ایجاد بسترهای لازم برای پیشگیری از وقوع تخلفات نیز توجه نمایند.
رئیس سازمان زندان‌ها بیان کرد: باید با صدور احکام دقیق که بتوان از دل آن‌ها آسیب‌های سیستم را شناسایی کرد نسبت به صیانت از نیروی انسانی و سلامت محیط اداری اقدام نمود و این احکام باید به حدی دقیق باشد که قابلیت دفاع از آن آرا در مراجع بالاتر وجود داشته باشد.
جهانگیر در ادامه با نقد برخی از برنامه‌های هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری گفت: پرونده‌ها باید با توجه به اهمیت و ضرورت رسیدگی طبقه بندی شوند و نباید تاخیر در رسیدگی و صدور رای بویژه در پرونده‌های مهم اصل بازدارندگی مجازات‌ها را از بین ببرد.
وی تاکید کرد: اطلاعات و پرونده‌های افراد باید کاملا به صورت دقیق مستند سازی، طبقه بندی و به صورت محرمانه باشد تا ضمن اجرای وظایف هیات‌ها به‌شان افراد آسیبی وارد نیاید.
این مقام ارشد قضایی وجود وحدت رویه در صدور آراء را یکی دیگر از نکات مهم در هیات‌ها دانست و گفت: برخورد دوگانه با یک تخلف مشخص در هیات‌های مختلف غیر قابل قبول است و ضروریست اعضای هیات‌ها برای ایجاد این وحدت رویه برنامه ریزی لازم را داشته باشند.
جهانگیر با تاکید مجدد بر نقش ارشادی و حمایتی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان گفت: هر چند نقش ارشادی می‌تواند در پیشگیری از وقوع تخلف و حفظ سلامت اداری موثر باشد اما نباید افراد متخلف تصور نمایند که می‌توانند به تخلف خود ادامه دهند.
وی تصریح کرد: رافت و برخورد ارشادی نباید در همه تخلفات باشد به ویژه در تخلفاتی مانند ارتباط نامتعارف با خانواده زندانی و یا ورود مواد مخدر به زندان‌ها هیچ نوع رافتی وجود ندارد و هیات‌ها باید در کمترین زمان رای قاطع و بدون گذشت صادر نمایند.
رئیس سازمان زندان‌ها در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: اعضای هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان می‌بایست در راستای توسعه عدالت و توانمند سازی هیات‌ها ضمن شناخت کامل محیط و افراد نسبت به کسب آخرین اطلاعات حقوقی و قضایی اقدام نمایند.
در ابتدای این جلسه که به عنوان شروع فعالیت اعضای جدید هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری محسوب می‌شد، آقای شیخ‌پور معاون قضایی و اجرای احکام و نماینده رئیس سازمان در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری گزارشی از فعالیت‌های دوره قبلی ارائه کرد.
هیات‌ رسیدگی به تخلفات اداری, اصغر جهانگیر, رئیس سازمان زندان‌ها, وظیفه هیات‌ رسیدگی به تخلفات اداری