نهاد وکالت با توسعه بی‌کیفیت آموزش عالی مخالف است نه توسعه آن

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری کشور گفت: افزایش فارغ‌التحصیلان حقوق اگرچه غیرمتعارف است و در ایران بیش از تمام اتحادیه اروپا دانشجو و دانشگاه حقوق وجود دارد، اما موضوعی که نهاد وکالت با آن مخالف است توسعه بی‌کیفیت آموزش عالی است.

به گزارش ایسنا، مرتضی شهبازی‌نیا در سی‌امین همایش اسکودا در شهر کرد، اظهار کرد: نهاد وکالت در هر حوزه‌ای که بتواند به مردم خدمت کند، آمادگی این کار را دارد.

وی با بیان اینکه نهاد وکالت از تصمیم  آمریکا بر خروج از برجام متاسف است، خاطرنشان کرد: به صورت میانگین یکی از سالم‌ترین جوامع در کشور، جامعه وکلا هستند.

شهبازی‌نیا تصریح کرد: نهاد وکالت مخالف توسعه آموزش عالی نیست، بلکه این امر را یکی از دستاوردهای انقلاب به ویژه در حوزه بانوان می‌داند.

وی ادامه داد: افزایش فارغ‌التحصیلان حقوق اگرچه غیرمتعارف است و در ایران بیش از تمام اتحادیه اروپا دانشجو و دانشگاه حقوق وجود دارد، اما موضوعی که نهاد وکالت با آن مخالف است توسعه بی کیفیت آموزش عالی است.

شهبازی‌نیا با بیان اینکه این امر یک آسیب بزرگ برای کشور است به دلیل اینکه تربیت وکلای توانمند را در پی نخواهد داشت، اضافه کرد: حفظ کیفیت آموزش باید در آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد که عدم تحقق آن به صلاح مردم و کشور نیست.

شهبازی‌نیا تاکید کرد: آزمون ورودی وکالت و طی دوره کارآموزی در دنیا جزء سخت‌ترین آزمون‌ها و دوره‌ها است و این به دلیل اهمیت شغل وکالت است.

وی یکی از معضلات در دادگستری را نبود ظرفیت کافی برای پذیرش کارآموز دانست و گفت: این امکانات برای تربیت یک وکیل لازم است.

شهبازی‌نیا گفت: راه توسعه پایدار از مسیر حکومت قانون است و تا قانون در جامعه نباشد هیچ تحول پایداری در راستای توسعه رخ نمی‌دهد و وجود قاضی مستقل و وکیل مستقل از مولفه‌های تحقق این مهم است.

وی اظهار کرد: استقلال کانون وکلا در راستای منافع ملی است و دغدغه استقلال قاضی بیشتر از استقلال وکیل است، به دلیل اینکه اگر قاضی مستقل شد وکیل نیز مستقل می‌شود.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران تصریح کرد: وکالت در راستای مهم‌ترین آرمان بشریت یعنی عدالت است.

شهبازی‌نیا با بیان اینکه اکنون کشور در چنبره مشکلات اقتصادی گرفتار است، تصریح کرد: نهاد وکالت از حق عضویت اعضای آن به سختی اداره می‌شود و همواره متعهدانه مالیات خود پرداخت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است همانند سایر شغل‌ها در شغل وکالت نیز فساد دیده شود اما باید تلاش کرد تا برای ارتقاء سطح خدمات و مبارزه با فساد احتمالی برنامه‌ریزی شود.

 

طرح جامع پذیرش و آموزش وکالت, جذب وکیل, طرح مجلس برای جذب وکیل, قانون جدید دادن پروانه وکالت, وکیل