آخرین وضعیت پرونده اسید پاشی افسریه

وکیل مدافع «فاطمه» -قربانی اسیدپاشی در افسریه تهران- ازتعیین وقت رسیدگی به پرونده موکلش در دادگاه کیفری یک تهران، خبر داد.

جواد پارسا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پرونده اسیدپاشی افسریه که در آبان‌ماه سال ۹۵ اتفاق افتاده بود، اظهار کرد: این پرونده بعد از تحقیقات مقدماتی منجر به صدور کیفرخواست و جلب به دادرسی شد و اکنون، ساعت ۱۰:۳۰ روز سه‌شنبه ۱۱ دی‌ماه به عنوان وقت رسیدگی به این پرونده در شعبه دو دادگاه کیفری یک تهران، تعیین شده است.

وی افزود: جلسه رسیدگی به این پرونده به صورت علنی برگزار می‌شود.

وکیل مدافع «فاطمه.ق» که در این حادثه مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود، خاطرنشان کرد: تحقیقات مقدماتی این پرونده در شعبه ۸ دادسرای جنایی تهران انجام شده است.  

پارسا یادآور شد: فرد اسیدپاش بیش از دو سال است که در زندان به سر می‌برد و در این مدت هنوز به جرم اقرار نکرده و اصرار دارد که این کار را انجام نداده است، اما با توجه به تناقض‌ گویی‌ های فراوانی که در پرونده وجود دارد، انکار ایشان بلا وجه بوده و بر همین اساس بازپرس در ابتدا اقدام به صدور قرار جلب به رسیدگی و نهایتاً با تأیید آن توسط دادستان ، کیفرخواست صادر و به دادگاه کیفری یک، جهت رسیدگی ماهوی ارسال شده است.

وی در خصوص این پرونده توضیح داد: دو سال قبل همسر برادر این خانم، از او درخواست می‌کند که برای نگهداری از فرزندش به منزل آنها برود و موکله می‌پذیرد. صبح روز بعد موکل در حالی که شخصی در حال خفه کردن او بوده از خواب می‌پرد و مشاهده می‌کند که فردی با کاپشن و کلاه به وی حمله کرده است. موکل با شنیدن صدای فرد متهاجم متوجه می‌شود که وی همسر برادر اوست.

وکیل مدافع این قربانی اسید پاشی، افزود: بعد از مقاومت موکلم در برابر متهاجم این فرد اسید را به صورت او می‌پاشد که بعد از آن «فاطمه» به سمت راه پله ساختمان فرار می‌کند و از همسایگان کمک می‌خواهد. در این هنگام یکی از همسایگان به کمک او می‌آید که وی نیز در حین کمک به موکل،‌ از ناحیه دست‌ها دچار سوختگی می‌شود. پس از حضور پلیس و اورژانس موکل و همسایه او به بیمارستان منتقل می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این حادثه در حالی برای فاطمه رخ داده بود که وی برای مراسم عقد خود آماده می‌شده و این حادثه باعث می‌شود که نامزد او نیز با توجه به شرایط پیش آمده برای وی، بعد از مدتی فاطمه را ترک کند. همچنین فاطمه تاکنون بیش از ۲۰ عمل جراحی بر روی صورتش انجام داده است و در پی این حادثه، بینایی یک چشم او از دست رفته و تخلیه شده، همچنین لاله گوش و بینی وی نیز از بین رفته بود که بعد از چندین جراحی پر هزینه به شکل امروز در عکس در آمده است.

وکیل مدافع فاطمه، گفت: طی تحقیقات، متهم مورد بررسی پزشکی قانونی نیز قرار گرفت که پزشکی قانونی نیز تأیید کرده است وی مشکل روانی و ذهنی نداشته و مشکل اصلی که با موکلم داشته حسادت مطرح شده است.

پارسا در پایان سخنان خود یادآور شد: آخرین قانونی که در ایران در خصوص اسیدپاشی تصویب شده مربوط به سال ۱۳۳۷ است که از این تاریخ به بعد قانون‌ مناسب دیگری که با توجه به مقتضیات امروز باشد، در این خصوص نداشته‌ایم.

وی سهولت دسترسی عامه مردم به اسید با درجه غلظت بالا را یکی دیگر از موارد مهم بروز این نوع جرم خواند و گفت: در این خصوص نیز قانونی خاصی برای خرید و فروش اسید نداریم.

به گزارش ایسنا، ۲۴ آبان‌ ماه سال ۹۵، قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران از وقوع یک فقره اسید پاشی در منطقه افسریه خبر داد و در این باره به ایسنا، گفت: ساعت ٩صبح روز (۲۴ آبان) در منطقه افسریه، خیابان سی‌ام، خانمی ٢٣ ساله اعلام کرد، زمانی که در منزل زن برادر خود حضور داشته و خواب بوده، مشاهده می‌کند که زن برادر وی در حال خفه کردنش است که پس از بیداری با وی درگیر شده، ولی در این حین زن برادرش اقدام به پاشیدن اسید بر صورتش می‌کند.

وی افزود: هر دو نفر مصدوم و در بیمارستان بستری هستند اما شدت مصدومیت خانمی که مورد اسیدپاشی قرار گرفته، شدید بوده و در ناحیه سر، صورت و بدن است.

شهریاری گفت: تحقیقات در خصوص صحت و سقم و انگیزه اسید پاشی ادامه دارد.