اخبار حقوقی و قضایی هفته اول آذر ۹۹

برگزاری مراسم تودیع و معارفه معاون راهبردی قوه قضاییه، بازداشت ۱۲ نفر از کارکنان متخلف قوه قضاییه، برگزاری دادگاه سیاسی حسام الدین آشنا (مشاور رییس جمهور) و … از جمله اخبار حقوقی و قضایی  هفته اول آدر سال ۹۹ بود.

به گزارش ایسنا، مهمترین اخبار حقوقی و قضایی هفته گذشته را در این گزارش می خوانید:

 اگر در رسیدن به اهداف انقلاب کوتاهی‌ شده باید نواقص را رفع کنیم

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در مراسم تودیع  محمدباقر ذوالقدر در زمان تصدی معاونت  راهبردی قوه قضاییه و معارفه  سید محمد صاحبکار به عنوان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی قوه قضاییه  گفت: چنانچه در رسیدن به اهداف متعالی انقلاب کوتاهی‌هایی وجود داشته باید به سرعت با آسیب شناسی‌های متقن در صدد رفع آن نواقص گام برداریم.

تاکید رئیس سازمان زندان‌ها بر مراقبت از زندانیان در مقابل ویروس کرونا

حاج محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور  در نشست ماهانه با مدیران زندان‌های سراسر کشور با تبریک فرا رسیدن هفته بسیج گفت: ادعای بسیجی بودن آسان است اما در عمل بسیجی بودن ساده نیست چرا که باید حرف و عمل یکی باشد.

وی افزود: بسیج می تواند در ماموریت ما شریک باشد.

ادامه فعالیت کاری شوراهای حل اختلاف بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا

حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی رییس مرکز توسعه حل اختلاف در خصوص شرایط و ضوابط کاری شوراهای حل اختلاف در ایام کرونا گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا، همه‌ ادارات و نهادها موظف به خدمت رسانی به مردم می‌باشند و شوراها نیز، از این قاعده مستثنی نیستند.

صادقی تصریح کرد: یکی از امتیازات مهمی که در لایحه جدید شوراهای حل اختلاف مورد توجه و مورد تصویب قوه قضاییه و دولت قرار گرفته است، احتساب سوابق کاری همکاران و کارکنان در شوراهای حل اختلاف است و امیدواریم که مجلس شورای اسلامی با قدرت و سرعت هرچه بیشتر، این لایحه را تصویب کند تا در بهمن ماه سال جاری، قانون جدید را اجرایی کنیم و زمینه جذب همکاران و احتساب سوابق آنها فراهم شود.

هیات منصفه دادگاه جرایم سیاسی: حسام الدین آشنا مجرم است

احمد مومنی راد سخنگوی هیات منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی از رسیدگی به پرونده حسام الدین آشنا -مشاور رییس جمهور- در دادگاه کیفری یک تهران خبر داد و گفت:  پس از تفهیم اتهام، حسام الدین آشنا به عنوان متهم جرم سیاسی بابت دو مورد اتهام نشر اکاذیب با شکایت معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و همچنین شکایت سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، مجرم شناخته شد.

شوراهای شهر و روستا مرجع صدور حکم تغییر کاربری نیستند

حجت الاسلام والمسلمین رییسی رییس قوه قضاییه در نشست با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: شوراهای شهر و روستا مرجع صدور حکم تغییر کاربری نیستند و سودجویان و سوداگران حق ندارند با مجوز شوراها به اراضی کشاورزی دست اندازی کرده و کاربری آن‌ها را برای ویلاسازی یا ایجاد مراکز تفریحی تغییر دهند. 

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: سازمان ملل در برخورد با مبارزه جمهوری اسلامی با مساله مواد مخدر و قاچاقچیان، دچار تناقض است و از یک سو از عملکرد ما تقدیر می کند و از سوی دیگر علیه ما قطعنامه می دهد.

بازداشت ۱۲ نفر از کارکنان قوه قضاییه به اتهام گرفتن رشوه

حجت الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه  گفت که در ماه های اخیر ۱۲ نفر از کارکنان دستگاه قضا در بخش‌های مختلف به اتهام ارتشاء دستگیر و همچنین ۱۸ نفر از وکلایی که در بخش‌های مختلف قضایی برای اعمال نفوذ در پرونده‌ها با پرداخت رشوه تلاش می‌کردند بازداشت شدند.

آموزه‌های اسلام آنقدر غنی است که به سند ۲۰۳۰ نیاز نداریم

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: آموزه‌های ما در اسلام آنقدر غنی و متناسب با نیازهای بشر است که ما را در مقابل آموزه‌های غربی و سکولار از جمله سند ۲۰۳۰ بی‌نیاز می‌کند.

در پی دستور رییس سازمان بازرسی کل کشور، هفته گذشته اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت به همراه معاونین و بازرسان آن امور با حضور در میدان بهمن تهران بر نحوه عرضه مرغ در غرف اعم از عمده و خرده فروش نظارت کردند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیشنهاد کرد که یک خط ارتباطی مردمی میان سفارتخانه و کنسولگری‌های دو کشور برای دریافت شکایات شهروندان دو کشور از دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود تا این شکایات در اختیار سازمان بازرسی کل کشور ایران و همچنین کمیسیون درستکاری عراق گذاشته شود و در اسرع وقت رسیدگی و نتیجه آن اعلام شود.

اعطای صلاحیت به سازمان تعزیرات برای رسیدگی امور قضایی، مغایر قانون شناخته شد

هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در اینستاگرامش نوشت: اعطای صلاحیت به سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی به مواردی که دارای ماهیت قضایی است، مغایر قانون اساسی شناخته شد.

برگزاری آزمون تشریحی قضاوت در انتظارتصمیم ستاد مبارزه با کرونا

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای درباره جزییات آزمون تشریحی جذب عمومی منصب قضا سال ۱۳۹۹ اعلام کرد: برگزاری آزمون تشریحی قضاوت در انتظارتصمیم ستاد مبارزه با کرونا است و متعاقبا اعلام خواهد شد. 

محکومیت مدیرکل سابق ورزش و جوانان فارس به اتهام ۲۸ بار دریافت رشوه

محکومیت مدیرکل سابق ورزش و جوانان فارس و همدستان او با اتهامات رشاء، ارتشاء و تبانی در دادگاه تجدیدنظر استان فارس قطعی شد.

رونمایی از سامانه ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح

سامانه جامع ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان قضایی نیروهای مسلح «سجاپ» رونمایی شد و حجت الاسلام بهرامی رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح که از طریق ویدئوکنفرانس با روسای سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح سخن می‌گفت با بیان اینکه در ارزیابی‌ها ملاک قوانین و مقررات است، تصریح کرد: سلیقه‌ها را کنار بگذاریم و مطابق موازین و بدون کم و کاست قانون را در ارزیابی‌ها اجرا نماییم.

نتایج آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۹ اعلام شد

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه ای در هفته گذشته نتایج آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۳۹۹ را اعلام کرد.

داوطلبان پذیرفته شده در مرحله آزمون تستی اعم از دانشگاهی و حوزوی، در آزمون تشریحی شرکت خواهند کرد