اخبار حقوقی هفته دوم مرداد ۱۴۰۰

مهمترین خبرهای حقوقی هفته سوم مرداد ۱۴۰۰ عبارت بودند از علت عدم امضاء اعتبارنامه رییسی توسط  لاریجانی و ممنوع الخروج‌ها برگردند و بازدید اژه‌ای از اوین .

چرا لاریجانی اعتبارنامه رئیسی را امضا نکرد

توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره امضا نشدن اعتبارنامه رییسی توسط آملی لاریجانی، سخنان رییس دستگاه قضا درباره ممنوع الخروج ها و بازدید وی از زندان اوین مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی این هفته بودند.

مهمترین خبرهای حقوقی هفته را در این گزارش ایسنا مرور می کنیم.

توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره “امضا نشدن اعتبارنامه رییسی از سوی آملی لاریجانی”

سخنگوی شورای نگهبان به سوالی درباره “امضا نشدن اعتبارنامه رییسی از سوی آملی لاریجانی” پاسخ داد.
به گزارش ایسنا،  نخستین نشست خبری هادی طحان نظیف در جایگاه سخنگویی شورای نگهبان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عباسعلی کدخدایی سخنگوی پیشین شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حضور یافت و یاد و خاطره شهدا از جمله شهدای خبرنگار را گرامی‌ داشت و گفت: یاد عزیزانی که در دوره سخنگویی اینجانب در خدمتشان بودیم و توفیق دیدنشان را نداریم نیز گرامی می‌داریم. قاعدتا امروز من نباید اینجا می‌بودم اما به اصرار آمدم تا سخن کوتاهی داشته باشم، طلب حلالیت می‌کنم اگر کوتاهی داشتیم و ان‌شاءالله دوره جدید را با آقای طحان نظیف که شایسته‌تر از بنده هستند شروع می‌کنیم، ایشان در یکی دو سال گذشته در حوزه رسانه به من کمک می‌کردند، از همه همکاران خودم در شورای نگهبان نیز تشکر می‌کنم من گاهی اوقات سخنگو بودم آن‌جایی که باید سخن می‌گفتم و گاهی سخن نمی‌گفتم در جایی که نباید سخن می‌گفتم، به همین دلیل سخنگو و سخن‌نگو بودم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امضا نشدن اعتبارنامه رییسی از سوی آملی لاریجانی، خدشه‌ای ایجاد می‌کند؟ گفت: بر اساس قانون خدشه‌ای در اعتبار نامه پیش نخواهد آمد. اعتبارنامه در جلسه شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ امضا شد؛ طبیعتاً اشخاصی که حضور داشتند اعتبارنامه را امضا کردند.

وی درباره «طرح صیانت از فضای مجازی و اصل ۸۵ شدن آن» نیز گفت: هیچ هماهنگی قبلی درباره مصوبات با شورای نگهبان معنا ندارد، چون ما تا آخرین لحظه نمی‌دانیم که چه چیزی توسط مجلس نهایی خواهد شد. تا زمانی که متن نهایی به شورای نگهبان نرسد ما نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم.

افراد ممنوع‌الخروج می‌توانند با هماهنگی مراجع قضایی وارد کشور شوند

رئیس قوه قضاییه گفت: افراد ممنوع‌الخروج که از کشور خارج شده و می‌خواهند برگردند، اما نگران برخورد قضایی هستند می‌توانند با هماهنگی مراجع قضایی وارد کشور شوند.
 به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه صبح امروز (دوشنبه ۱۸ مرداد) شورای عالی قوه قضاییه، با تسلیت فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان و گرامیداشت هفته «احیای امر به معروف و نهی از منکر»، یکی از مهم‌ترین وظایف قوه قضاییه را حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و کسانی عنوان کرد که از ارزش‌های دین و فضیلت‌ها دفاع می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا بر پرهیز از صدور قرارهای بازداشت موقت در موارد غیرضروری تاکید کرد و گفت: در بازدید روز جمعه با افرادی مواجه شدم که مدت قابل توجهی بازداشت موقت بودند، پیگیری کردم و مشخص شد از نظر قانونی این امکان وجود دارد که این افراد بازداشت موقت نباشند و در این مورد تذکرات لازم داده شد.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخوردهای قضایی اظهار داشت: هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای افزود: اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آن‌ها رسیدگی شود، به نفع آنهاست و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شوند.

رییس قوه قضاییه از بندهای امنیتی اوین بازدید کرد

رییس سازمان زندان‌ها گفت: عالی ترین مقام قضائی در نظام اسلامی، در اقدامی بی سابقه، سرزده از بندهای امنیتی ۲الف، ۲۰۹ و ۲۴۱ ‎زندان اوین بازدید و وضعیت متهمین را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی حاج محمدی در توئیتر نوشت: “عالی ترین مقام قضائی” در نظام اسلامی، در اقدامی بی سابقه، سرزده از بندهای امنیتی ۲الف، ۲۰۹ و ۲۴۱ ‎زندان اوین بازدید کردند و وضعیت متهمین را بررسی کردند.

پیامِ بازدید از سومین زندان در سی و پنجمین روزِ خدمت و تاکید بر حقوق بازداشت شدگان وتسریع بر تعیین تکلیف متهمین بسیار روشن است.”

محسنی اژه‌ای: ضرر فساد در عدلیه متوجه کل نظام و اسلام است

رئیس قوه قضاییه گفت: ضرر و زیان سلب اعتماد مردم از عدلیه قابل جبران نیست و به همین دلیل ما باید تمام توان و تلاش خود را صرف کنیم که اعتماد مردم به دستگاه قضایی خدشه‌دار نشود.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، صبح روز یکشنبه همزمان با روز حفاظت و اطلاعاتِ دستگاه قضا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در سی و هفتمین روز مسئولیت خود در مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه حضور یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این دیدار که مدیران مرکز، روسای کل و مدیران حفاظت و اطلاعات دادگستری استان‌ها نیز به صورت ویدئوکنفرانسی در آن حضور داشتند، ضمن بیان توصیه‌ها و نکاتی خطاب به مسئولان و مدیران مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضاییه گفت: ماموریت‌های مرکز حفاظت و اطلاعات مهم، سنگین و اثرگذار است و لازم است با یک نگاه ویژه به این مرکز نگریسته شود.

پیام تبریک رئیس قوه قضاییه به مناسبت روز خبرنگار

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در پیامی روز خبرنگار را تبریک گفت.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، متن پیام به این شرح است: سلام و درود بر سنگرنشینان عرصه اطلاع رسانی کشور که حرمت قلم را پاس داشته و دوشادوش دیگر سربازان جبهه حق و عدالت با سلاح قلم به دفاع از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی برخاسته و به عنوان روایتگران امین و صادق، مقابله با جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی قدرت‌های سلطه گر را حرفه خویش قرار داده‌اند.

مقدار زیادی از پرونده‌های موجود ناشی از کم اطلاعی و بی اطلاعی مردم است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مقدار زیادی از پرونده‌های موجود ناشی از کم اطلاعی و بی اطلاعی مردم است، گفت: از همه خبرنگاران و بخصوص صدا و سیما که امروز مرجعیت دارد، می‌خواهم که آگاهی مردم را نسبت به روش‌هایی که متخلفان، مجرمان و به خصوص کلاهبرداران استفاده می‌کنند، افزایش دهند تا از یک مسیر چند بار گزیده نشوند.

محسنی اژه‌ای: نظام بانکی نیازمند اصلاح است

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه نظام بانکی نیازمند اصلاح است، گفت: هر دولت و مجلسی که روی کار آمد از لزوم اصلاح بانکی سخن گفت، اما از نظر ما بانک‌ها باید در اصلاح بسترهای فسادزا در پیشگیری از تخلفات مالی و بانکی پیشگام باشند چرا که هر نهادی دیگری بخواهد این کار را انجام دهد به دلیل فقدان تجربه و اشراف بر موضوع نگاه تک بُعدی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در نشستی دو ساعته پای حرف‌ها و درد و دل‌های اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها نشست تا مسائل و مشکلات شبکه بانکی کشور را از زبان مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی بشنود و از برنامه‌ها و راهکارهای دستگاه قضا برای تقویت نظام بانکی و حل مشکلات سخن بگوید.

محمدرضا صارمی رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه شد

طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، محمدرضا صارمی به عنوان رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه منصوب شد.

به گزارش ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: صارمی پیش از این مشاور قضایی رییس قوه قضاییه، بیش از یک دهه قاضی دیوان عالی کشور، معاون بررسی و امور ارجاعی معاونت اول دستگاه قضا، ۸ سال ریاست دفتر دادستانی کل کشور و همچنین به مدت پنج سال فرمانده مرکز مقاومت بسیج قوه قضاییه بوده است.

توضیح وکیل سعید مرتضوی درباره تبرئه از اتهام معاونت در قتل در کهریزک!

وکیل مدافع سعید مرتضوی از تبرئه موکلش از اتهام معاونت در قتل خبر داد.

سعید ایوبی در گفت وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: دیوان عالی کشور موکلم را از معاونت در قتل در اعتراضات سال ۸۸ تبرئه کرد.

وی افزود: استدلال قاضی شعبه یک دیوان عالی این بوده که” انتساب بزه معاونت محل خدشه است، به‌خصوص اینکه دو نفر دیگر از همکاران نام‌برده که عملا در اقدامات مورد نظر دخیل بوده‌اند و حتی مباشرت در بازداشت داشته‌اند، از اتهام معاونت در قتل تبرئه گردیده‌اند.” همچنین در بخش دیگری از رأی نیز آمده که سعید مرتضوی در دادنامه صادرشده در تیرماه سال جاری، از اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی نیز تبرئه شده و به این ترتیب، اساس و مبنای اتهام معاونت در قتل منتفی شده است.

توضیح سازمان بازرسی درباره نامه به مهدی چمران

مشاور رسانه‌ای سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با نامه این سازمان به رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، ایمان شمسایی مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: محتوای نامه سازمان بازرسی کل کشور برای انتخاب شهرداران کلی است و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد.

وی افزود: مضمون این نامه کلی است و اصلا نام فردی تصریح نشده و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد. بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی وظیفه سازمان بازرسی کل کشور، نظارت بر حسن اجرای قانون است. 

طرحی ارائه کردیم تا مردم برای تنظیم سند خودرو به دو جا مراجعه نکنند

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اختلاف نظرها درباره بحث تنظیم سند خودرو گفت: ما طرحی را به مجلس در راستای مباحث مطرح شده ارائه کردیم تا مردم (برای تنظیم سند) به دو جا مراجعه نکنند.

به گزارش ایسنا، علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت قانون الزام به تنظیم سند رسمی و تصویب و عدم تصویب آن چه تبعاتی خواهد داشت، اظهار کرد: لایحه جدید الزام به تنظیم سند رسمی لایحه‌ای کامل، حقوقی و متقن است، آنچه که در مجلس در ابتدا مصوب شد و به شورای نگهبان برای تایید ارسال و ایراداتی به آن گرفته شد که مجدد به کمیسیون قضایی مجلس برگشت داده شد و این کمیسیون اقدام به رفع ایرادات کرد.

انهدام باند ۱۰۲ نفره اعمال نفوذ و کارچاق کنی در پرونده‌های ثبتی در استان تهران

رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه از شناسایی و انهدام یک باند ۱۰۲ نفره در استان تهران خبر داد که با اخذ رشوه اقدام به اعمال نفوذ و کارچاق کنی در پرونده‌های ثبتی می‌کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه از شناسایی و انهدام یک باند ۱۰۲ نفره در استان تهران خبر داد که با اخذ رشوه اقدام به اعمال نفوذ و کارچاق کنی در پرونده‌های ثبتی می‌کردند.

وی تصریح کرد: در جریان برخورد با این باند، ۲۳ کارمند سازمان ثبت اسناد و املاک، ۷۰ وکیل و ۹ کارچاق کن تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.

گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور از پیگیری دو دستور رئیس قوه قضاییه

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گزارشی درباره پیگیری دو دستور رئیس قوه قضائیه درخصوص «گرانی‌ها» و «علل معطلی مردم در ادارات» ارائه کرد.

ثبت نمره منفی و برخورد با قضاتی که آراء آنها مکررا نقض شود

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اظهارات رییس قوه قضائیه در مورد قضاتی که به صورت مکرر رأی خلاف بیّن شرع صادر می‌کنند، گفت: بر اساس تدابیر اتخاذ شده، از این پس برای قضاتی که آراء آن‌ها مشمول ماده ۴۷۷ شوند و نقض گردد، نمره منفی در نظر گرفته می‌شود و در صورت تکرار برخوردهای دیگری با آن‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، در نشست امروز هیئت عمومی دیوان عالی کشور که با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد با ارائه گزارشی از وضعیت و عملکرد این دیوان در دوره تحول، وظایف اصلی دیوان را نظارت بر احکام دادگاه‌ها و ایجاد وحدت رویه عنوان کرد.

صدور رای ۵۱ میلیارد ریالی برای قاچاق ۳۴۹ هزار لیتر سوخت

مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی از جریمه ۵۱ میلیارد ریالی برای قاچاق بیش از ۳۴۹ هزار لیتر گازوییل خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، محسن عسکری در این رابطه اظهار کرد: بر اساس گزارش اداره اطلاعات شهرستان نهبندان مبنی بر قاچاق سوخت سازمان یافته در سطح شهرستان پرونده‌ای تشکیل و در تعزیرات حکومتی رسیدگی شد.

مدیرکل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی افزود: پس از بررسی اوراق و محرز شدن تخلف قاچاق ۳۴۹ هزار و ۸۰۰ لیتر، سه متهم علاوه بر ضبط وسایل ارتکاب جرم به پرداخت مبلغ ۵۱ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند.

نیروی انتظامی در حفظ امنیت مورد حمایت جدی دادستانی کل است

دادستان کل کشور گفت: ماموریت نیروی انتظامی در حفظ امنیت جامعه و مردم مورد حمایت جدی دادستانی کل است.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی، شهادت شهید سرافراز استوار یاسر طاهری را تسلیت گفت.

نیلوفر بیانی به مرخصی رفت

رئیس سازمان زندان‌ها از اعطای مرخصی به نیلوفر بیانی -از محکومان پرونده فعالان محیط زیستی- خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمدمهدی حاج محمدی در توئیتر نوشت: “با موافقت قاضی مربوطه به خانم ‌نیلوفر بیانی هم، وفق مقررات مرخصی اعطا شده است.”

چهار محکوم ایرانی از گرجستان به کشور منتقل شدند

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری گفت: در پی رایزنی‌های مقامات وزارت امور خارجه و دادگستری ایران و گرجستان و در چارچوب فعالیت‌های بشردوستانه چهار محکوم ایرانی که دوران محکومیت خود را در زندان‌های گرجستان می‌گذراندند به کشور منتقل شدند.

به گزارش ایسنا، محمود عباسی معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و رییس کمیته انتقال محکومان جمهوری اسلام ایران اعلام کرد: در پی رایزنی‌های مقامات وزارت امور خارجه و دادگستری ایران و گرجستان و در چارچوب فعالیت‌های بشردوستانه چهار محکوم ایرانی که دوران محکومیت خود را در زندان‌های گرجستان می‌گذراندند به کشور منتقل شدند. اتهام این افراد قاچاق مواد مخدر، تظاهرات مستانه، درگیری با پلیس می‌باشد. این افراد باید ادامه محکومیت خود را در زندان‌های کشور بگذرانند.