مهمترین اخبار حقوقی هفته دوم خرداد ۱۴۰۲ 

حکم حبس و شلاق برای راننده متهم به برخورد عمدی با یک روحانی و دستگیری یک تیم تروریستی در آذربایجان غربی و صدور کیفرخواست سارقان مسلح طلافروشی‌های شرق تهران از مهمترین اخبار حقوقی هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، مهمترین اخبار حقوقی هفته گذشته را در این گزارش می خوانید:

بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند به وطن خود بازگردند

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه گفت: بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور می‌توانند به وطن خود بازگردند و بازگشت آن‌ها به ایران نه تنها هیچ ایراد و ضرری ندارد بلکه واجد منفعت برای خودشان و کشور است؛ بالعکس، از نظر ما، این ماندن آن‌ها در خارج از کشور است که واجد ضرر است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم متدیّن ما با تمام وجود وارد میدان شده‌اند و از طریق تریبون‌های مختلف، نظرات و دغدغه‌های خود را در قبال مقوله ناهنجاری‌های اجتماعی طرح می‌کنند، گفت: این موضوع خیلی امر مبارکی است البته در این اثناء همانطور که مردم متدیّن ما عنایت دارند، نباید در وحدت جامعه خلل ایجاد شود و فضای دوقطبی شکل گیرد.

محسنی اژه ای  با تبیین و تشریح علل قیام خونین ۱۵ خرداد گفت: اینکه حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم»، بدین معناست که قیام ۱۵ خرداد که قدرت ستم‌شاهی و طاغوتی را درهم شکست، قیامی است که امتداد دارد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه تولید قدرت از ناحیه نیروهای مسلح برای مردم به ویژه جوانان ما امیدآفرین شده است، گفت: مردمی‌بودن مجموعه نیروهای مسلح ما نیز بی‌نظیر است.

همچنین در هفته گذشته دستورالعمل ساماندهی فرآیند توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه از سوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شد.

رشد مصوبات ستاد مرکزی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه

حجت الاسلام و المسلمین منتظری دادستان کل کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹ جلسه در ستاد پیگیری ستاد مرکزی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه برگزار و منتهی به ارائه ۴۶ مصوبه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل توجه جلسات و مصوبات را نشان می‌دهد که البته تصمیمات مذکور توسط دبیرخانه ابلاغ و اجرای آن پیگیری شده است.

دادستان کل کشور گفت: دشمن نمی‌خواهد کشور و مردم ما لحظه‌ای آرامش و آسایش داشته باشند.

دستگیری یک تیم تروریستی در آذربایجان غربی

عبداللهی رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه از دستگیری یک تیم تروریستی توسط مجموعه اداره اطلاعات استان آذربایجان غربی با هماهنگی دستگاه قضایی خبر داد و گفت: در جریان این اقدام ۱۴ عنصر مرتبط با جریانات صهیونیستی که درصدد شناسایی افراد و ترور آنها بودند، دستگیر شدند.

کیفرخواست سارقان مسلح طلافروشی‌های شرق تهران صادر شد

علی القاصی دادستان تهران گفت: برای اعضای یک باند جرایم خشن که به صورت مسلحانه از طلافروشی‌های تهرانپارس سرقت می‌کردند و با شلیک گلوله به سمت مردم، موجب ایجاد رعب و ناامنی می‌شدند، در دادستانی تهران، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شده است.

سرنوشت لایحه عفاف و حجاب قوه قضاییه 

بهزاد پورسید معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در نشست خبری هفته گذشته در پاسخ به سوالی در خصوص مجازات افراد چهره‌ در حوزه کشف حجاب گفت: در لایحه عفاف و حجاب بین مردم عادی و چهره‌های شاخص تفاوت وجود دارد و چهره‌ها با جریمه مشدّد و محرومیت‌های اجتماعی روبرو خواهند شد. 

قوه قضاییه نیز  اعلام کرد: لایحه عفاف و حجاب قوه قضائیه بر اساس اجماع نظر سران قوا و دستگاه‌های مسئول کشور آماده شده است.

ضرورت نظارت بر نحوه مدیریت و فروش املاک نهادهای مختلف در خارج از کشور

ذبیح الله خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر نحوه مدیریت و فروش املاک نهادهای مختلف در خارج از کشور را از وظایف مهم وزارت خارجه عنوان و تاکید کرد که هر سوء جریانی در این زمینه را به سازمان بازرسی اطلاع دهند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در صندوق توسعه ملی ۱۵۱ میلیارد دلار ارز داشتیم که ۱۰۰ میلیارد دلار به دولت واگذار و به خزانه دومی برای دولت تبدیل شده است.

 آزادی اسدی نتیجه تلاش‌ها برای پیگیری حقوق هموطنان در خارج از کشور است

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق‌بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: آزادی اسدی نتیجه تلاش‌های دستگاه های ذیربط در پیگیری حقوق هموطنان خود در خارج از کشور است.

وی افزود: حکم بازداشت آقای اسدی توسط بلژیک و دستگیری ایشان در آلمان و لغو مصونیت دیپلماتیک ایشان توسط دولت اتریش، خلاف اصول و قوانین بین المللی بود.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه آمریکا دارای بیشترین زندانی است، گفت: زندانیان زیادی در زندان‌های آمریکا به دلیل برخورد بد فوت می‌کنند.

 غریب آبادی در بازدید سفرا و دیپلمات‌های ۲۸ کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی از ندامتگاه زنان تهران نیز گفت: این ندامتگاه، درحال حاضر تنها زندان زنان با حدود ۷۰۰ زندانی در استان تهران می‌باشد که بیش از ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد. اصولا زنان حدود دو و نیم درصد جمعیت زندانیان ایران را تشکیل می‌دهند که این حاکی از نرخ بسیار پائین جرم میان جامعه زنان ایرانی است که در مقایسه با نرخ جهانی، بسیار کمتر می‌باشد.

واکنش القاصی نسبت به انتشار نامه مرتبط با ایمنی بیمارستانی در تهران

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران نامه منتشر شده در فضای مجازی در خصوص اینکه ساختمان یکی از مجموعه‌های بهداشتی در تهران در شرایط و وضعیت ناایمن قرار دارد را تایید کرد و  با اشاره به انتشار مکاتبه اخیر خود با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیان کرد: در راستای پیگیری گزارش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وضعیت ساختمان‌های ناایمن، این موضوع مهم در دستور کار شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران قرار گرفته و ساختمان مربوط به بیمارستان جدیدالاحداث ۱۰۰۰ تختخوابی از مجموعه‌های تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز جزء این ساختمان‌ها قرار داشته است.

رییس کل دادگستری استان تهران همچنین از صدور حکم برای راننده پراید متهم به برخورد عمدی با یک روحانی خبر داد و گفت: از حیث جنبه عمومی جرم، این فرد مجرم به ۸ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق تعزیری و دو سال محرومیت از رانندگی و تصدی هرگونه وسایل نقلیه محکوم شد.

ایران مقصد ۶۳ درصد از پناهندگان کشور افغانستان است

کاظمی دبیر مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری با ذکر این نکته که ایران مقصد ۶۳ درصد از پناهندگان کشور افغانستان است، افزود: دولت در حد توان برای پذیرش و استقرار توام با کرامت این اشخاص تلاش می‌کند اما انتظار دارد سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دیگر نیز در راستای مسؤولیت‌های بشردوستانه خود و تکالیف ناشی از اسناد حقوق بشری کمک‌های بیشتری را در این زمینه ارائه کنند.

آغاز بررسی طرح «اصلاح قانون انتخابات» در شورای نگهبان

هادی طحان‌ نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در هفته گذشته  از آغاز بررسی طرح «اصلاح قانون انتخابات» خبر داد و  درباره طرح «مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی» گفت: این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شده است. ما در حال بررسی این طرح هستیم و جزئیات نظر شورا را بعد از اظهارنظر نهایی اعلام خواهیم کرد.