امکان مطالبه مهریه بذل‌ شده در طلاق توافقی

 

آيا بعد از طلاق توافقي زوجه مطلقه می‌‌تواند مهريه‌ خود را که بخشیده است، مطالبه کند یا خیر؟ 

پرسشی که در بسیاری از موارد به ذهن افراد خطور می‌کند، این است که آيا بعد از طلاق توافقي زوجه مطلقه می‌‌تواند مهريه‌ خود را که بخشیده است، مطالبه کند یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید در مورد طلاق‌ رجعی و بائن و برخی تفاوت‌های آن، نکاتی را بیان کرد.

 

تفاوت طلاق رجعی و بائن

در طلاق رجعي شوهر مي‌تواند در زمان عده به همسرش رجوع کند و زندگي زناشويي را بدون اينكه نياز به ازدواج مجدد با همسر سابقش داشته باشد، از سر بگيرد.  منظور از رجوع، هر گفتار يا رفتاري است كه دلالت بر تمايل مرد براي ادامه رابطه زناشويي داشته باشد. اما در طلاق بائن، مرد حق رجوع ندارد بنابراين در طلاق بائن اگر مرد بخواهد مجددا زندگي قبلي با همسر سابقش را از نو آغاز کند، بايد دوباره میان این دو عقد نكاح منعقد شود البته در صورتی که ممنوعيتي در این خصوص وجود نداشته باشد. حال اين پرسش مطرح مي‌شود كه طلاق توافقي مرسوم، جزو كدام يك از انواع طلاق‌ها است؟ بائن است يا رجعي؟ طلاق خلع که جزو طلاق‌هاي بائن قرار مي‌گيرد، به این معنا است که زن به واسطه كراهتي كه از شوهر خود دارد مالي را كه مي‌تواند همان مهريه يا بيشتر يا كمتر از آن باشد به شوهر خود مي‌بخشد و از او جدا مي‌شود. طلاقي كه در دادگاه‌ها و در جامعه به نام طلاق توافقي موسوم شده، عموما همان طلاق خلع است كه در دسته طلاق‌هاي بائن قرار مي‌گيرد. يعني در اين طلاق شوهر حق رجوع به زن را ندارد. البته ممکن است طلاق توافقی، از نوع رجعی باشد، مرد مهریه زن را تمام و کمال بدهد و زن هم راضی به طلاق باشد.

 

امکان رجوع زن  به مهریه یا مالی که بخشیده 

حال بايد ديد آيا زن هم حق رجوع به مالي كه بخشيده كه عموماً مهريه است را در طلاق توافقي دارد يا خیر؟
در پاسخ بايد بيان کرد كه در طلاق بائن در زمان عده، زن مي‌تواند به مال بخشيده شده‌اش رجوع كرده و آن را از همسرش مطالبه کند اما با اين رجوع، نوع طلاق از بائن به رجعي تغيير پيدا مي‌كند. به این معنا که به محض رجوع زن، نوع طلاق رجعي شده و مرد نيز مي‌تواند متقابلا به زوجه خود رجوع کرده و رابطه زناشويي را مجدداً از سر گيرد.
همانطور كه بيان شد، اين رجوع به مال مورد بخشش بايد در زمان عده اتفاق بيفتد بنابراين زنانی كه عده ندارند بالطبع حق رجوع به مهريه بخشيده‌شده را نیز ندارند.
موضوعی كه ممكن است مطرح شود، اين است كه با توجه به اينكه رجوع به مهريه و رجوع به بخشش بايد هر دو در زمان عده انجام شود، برخی زنان با ترفندي اين رجوع خود به مهريه بخشيده‌شده را به روزهاي پاياني عده موكول می‌كنند. به‌نحوي كه شوهر از آن باخبر نشده يا اگر باخبر مي‌شود، فرصت رجوع به زندگي را در زمان عده از دست بدهد.
در اينجا بايد گفت رجوعي كه زن به بخشش خود مي‌كند بايد در زماني باشد كه مرد نيز امكان رجوع به زوجيت را داشته باشد. در غير اين صورت رجوع زوجه نيز بي‌اثر خواهد بود.

برگرفته از حمایت 

بیشتر بخوانید 

 

وضعیت هدایا ، مهریه و عکس ها بعد از بر هم خوردن نامزدی

نکات کلیدی و کاربردی مهریه

مهریه چیست

نحوه قسطی کردن مهریه