امضای تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه قوه قضاییه و سازمان پزشکی قانونی کشور

صبح امروز (سه‌شنبه) ۱۵ بهمن ماه تفاهم نامه همکاری‌های مشترک بین سازمان پزشکی قانونی کشور و پژوهشگاه قوه قضاییه به امضا رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قوه قضاییه، عباس مسجدی آرانی در ادامه این مراسم با تبریک دهه فجر اظهار کرد: از ۵ وظیفه قانونی که بر دوش سازمان پزشکی قانونی گذاشته شده، سه مورد مربوط به حوزه آموزش و پژوهش است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه فعالیت این سازمان در سلامت چه در حوزه درمان چه در حوزه پیشگیری باعث منتفع‌شدن مردم می‌شود، اظهار کرد: در این زمینه‌ها وبقیه زمینه‌های پژوهشی به هم‌افزایی در درون قوه قضاییه و بیرن آن نیازمندیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد فعالیت‌های سازمان پزشکی قانونی مربوط به معاینات است، گفت: ۸۵ درصد از ۲.۵ میلون نظر کارشناسی در سال ۹۷ مربوط به معاینات بوده است.

مسجدی آرانی با بیان اینکه ۴۰ مدل خدمت در حوزه معاینات ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: پزشکی قانونی حق و ظرفیت دستیابی به مرجعیت علمی را دارد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی افزود: مولفه‌های محتلف این مرجعیت علمی را در سازمان داریم، جنس کار و نوع مراجعات به سازمان نشان می‌دهد می‌توانیم به مرجعیت علمی دست یابیم.

وی با بیان اینکه سازمان پزشکی قانونی کشور در منطقه رتبه اول را دارد، اظهار کرد: توان ما در منطقه و در کشورهای اسلامی به واسطه مباحث حقوقی و فقهی شناحته شده و مورد تایید است.

مسجدی آرانی با اشاره به تحول در دستگاه قضا نگاه سازمان پزشکی قانونی به این تحول را جدی دانسته و افزود: در تلاش هستیم با نگاه علمی رویه‌های خود را بررسی و آنها را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به اینکه کمیسیون‌های پزشکی به ویژه روانپزشکی تخصصی‌ترین کار را در این سازمان انجام می‌دهند، گفت: این کمیسیون‌هاپرونده‌های بسیار مهمی را بررسی می‌کنند.

وی در پایان با تاکید بر لزوم استفاده از به روزترین فرآیندهای علمی در دنیا اظهار کرد: باید به اصلاح فرآیندهای خود بپردازیم، به عنوان نمونه در حوزه آزمایشگاهی طی یک اصلاح فرآیند هزینه ۳۰۰ هزار تومانی را به ۶۰ هزار تومان کاهش دادیم.

در ادامه  علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری با تبریک دهه فجر به فعالیت پژوهشکده حقوق جزا و جرم‌شناسی در پژوهشگاه قوه قضاییه اشاره و اظهار کرد: پژوهشکده مطالعات پایه در پژوهشگاه بر مباحث غیرحقوقی و بین رشته‌ای متمرکز شده است و یکی از گروه‌های این پژوهشکده روی مساله روانشناسی کار می‌کند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به فعالیت‌های مرکز آموزش پژوهشگاه قوه قضاییه تصریح کرد: مرکز نوآوری که بستری برای حمایت از گروه‌های استارتاپی است به زودی در پژوهشگاه راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه چارچوبی برای حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی تدوین شده است، اظهار کرد: در این زمینه با دانشگاه‌های مختلف تفاهم‌نامه‌هایی داشته‌ایم.

علم‌الهدی افزود: بنای ما این است که ظرفیت‌های پژوهشگاه را در خدمت به رفع نیازهای قوه قضاییه به کار گیریم.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه در پایان خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم در موضوعات مختلف کارهای پژوهشی انجام داده و برنامه‌ها و رویدادهای علمی مشترک برگزار کنیم.