مجازات تمرد از اموران دولتی

 تمرد در لغت به معنی سرپیچی کردن، گردن کشی کردن و نافرمانی کردن است. قانونگذار برای اجرای درست و دقیق قوانین و وظایف دولت به معنای عام تمرد نسبت به ماموران دولت را جرم معرفی کرده و برای آن مجارات تعیین کرده است.

بر اساس تعاریف حقوقی هر گونه حمله یا مقاومتی که با اقدام عملی به طور تجری نسبت به مأموران دولت در حین انجام وظیفه آنها به عمل آید تمرد محسوب می‌شود.  بر این اساس، هرگاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از 6 ماه تا دو سال، هرگاه متمرد در حین اقدام دست به اسلحه ببرد به حبس از یک تا سه سال و در سایر موارد به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود. همچنین اگر متمرد در هنگام تمرد مرتکب جرم دیگری هم بشود به مجازات هر دو جرم محکوم خواهد شد. جرم تمرد نسبت به مأموران دولتی از آن دسته جرایمی است که با فعل مثبت مادی خارجی صورت می‌گیرد. اقدام عملی باید عنوان تجری داشته باشد.
مامور دولت مترادف با مستخدم دولت بلکه اعم از آن است. در نتیجه هر مستخدم رسمی و پیمانی و قراردادی موضوع مواد 4 تا 6 قانون استخدام کشوری را شامل می‌شود بنابراین هر کسی و به هر عنوان از ناحیه دولت عهده‌دار انجام وظیفه‌ای باشد اعم از ماموران قضایی و غیر قضایی داخل در این مفهوم است.

برگرفته از روزنامه حمایت

اگر همین الان نیاز به  اخذ مشاوره تلفنی با وکیل متخصص در زمینه تمرد از مامورد دولت  و سایر موضوعات حقوقی دارید به اینجامراجعه کنید .