طرح زندان هوشمند

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: به زودی طرح زندان هوشمند اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور؛ محمدمهدی حاج محمدی در آیین تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با کمک شرکت های دانش بنیان و راه اندازی مرکز نوآوری های سازمان زندان‌ها به زودی طرح پایلوت زندان هوشمند اجرا و مرکز نوآوری های سازمان زندان‌ها افتتاح خواهد شد.

حاج محمدی افزود: تحقق این تحول نیازمند به استفاده از حوزه فناوری و تکنولوژی های نوین است و سازمان زندان ها با انعقاد این تفاهم نامه وارد عصر جدیدی در اجرای سند تحول خواهد شد. 

وی اظهار امیدواری کرد: با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرط لازم و مورد نیاز، یعنی حاکمیت حوزه فناوری اطلاعات و استفاده از دانش و تکنولوژی های روز، محقق شود و سازمان زندان ها وارد عصر جدید اجرای فناورانه و دانش محور سند تحول گردد.

 رئیس  سازمان زندان ها تصریح کرد: انتظار می رود با امضاء  تفاهمنامه و شروع همکاری، اجرای طرح پایلوت زندان هوشمند با کمک شرکت های دانش بنیان و راه اندازی مرکز نوآوری های سازمان زندان‌ها آغاز و در کوتاه مدت محقق گردد. 

معاون راهبردی قوه قضاییه نیز در این مراسم با اشاره به  سند تحول قضایی که توسط آیت الله رئیسی ابلاغ گردیده، اظهار داشت: این سند بر اساس لزوم تحولات نوآورانه و فناوری های نوین تدوین شده و همکاری معاونت علمی و فناوری  از بخش های مختلف قوه قضاییه شروع و از امروز در سازمان زندان‌ها نیز کلید خورد. 

صاحبکار گفت: قوه قضاییه، بر اساس خدمات محوری اداره می شود و هر گونه ارائه بهتر این خدمات موجب توسعه عدالت در جامعه خواهد بود.

 سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با تاکید بر بهره‌مندی از ظرفیت نیروی انسانی برای تحول کشور گفت:  بخشی از جامعه و دارای ظرفیت‌های تاثیرگذار برای کشور، زندانیان هستند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است با وارد کردن فناوری و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، زمینه را برای یاری‌رسانی به اقدامات فرهنگی تربیتی، شکوفایی خلاقیت‌ها و ایجاد کسب و کارهای خلاق و نوآور فراهم کند. 

ستاری، رویکرد نوآورانه و نگاه جدید و تحول یافته در حوزه زندان‌ها و اقدامات تربیتی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: نیروی انسانی به مثابه ستون مستحکم اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق است و باید کاری کنیم تا این ظرفیت دوباره به جامعه بازگردد. 

وی، فناوری ها و نوآوری های بهره گرفته شده در حوزه خدمات قضایی و زندان را در ارتقای جامعه اثربخش دانست و افزود:  فناوری ها و روش های نوآورانه بسیار زیادی وجود دارد که می تواند ضمن کاهش حجم تراکم زندان ها به استفاده و بهره مندی از توانمندی فعالان زیست‌بوم صنایع خلاق کمک کند. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به تامین نیازهای دستگاه‌ها و سازمان‌ها با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق گفت: همکاری های مشابهی با ستاد مبارزه با مواد مخدر در استفاده از فناوری دانش‌بنیان‌ها صورت گرفت؛ تجربیات ارزنده در شرکت‌های دانش بنیان و خلاق می تواند به تحول در حوزه‌های گوناگون بیانجامد و به ویژه در حوزه زندان، افرادی داشته باشیم که پس از پایان محکومیت خود، حرفه جدید آموخته باشند و در مسیر کسب و کارهای نوآورانه گام بردارند.

همچنین اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با اشاره به ایجاد زیست‌بومی برای نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در تحول حوزه زندان ‌ها و اقدامات تربیتی کشور عنوان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه که همزمان به انعقاد قرارداد نیز منجر شده است، فصل تازه‌ای از همکاری‌های مشترک برای ورود شرکت های دانش بنیان و خلاق به یکی از حوزه‌های ظرفیت‌دار کشور یعنی سازمان زندان‌ها فراهم شود. 

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: ایجاد خانه های خلاق و نوآوری، شتابدهنده‌ها یا خانه های خلاقی که بتوانند زمینه استفاده از نوآوری ها و فناوری را در حوزه زندان‌ها رقم بزنند و ظرفیت‌های نوآورانه موجود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری را در این مسیر کارآمد کنند، از محورهای اساسی این تفاهم‌نامه همکاری است. 

قادری‌فر، تحول در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه خدمات الکترونیک را یکی از محورهای این قرارداد با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق عنوان کرد و افزود: با همکاری شرکت دانش‌بنیان رایانش ابری پیشرو که خدمات زیرساخت ابری فعال است با همکاری یک استارتاپ در حوزه کیف پول الکترونیکی، خدمات فناورانه را ارائه می کند.

 وی با اشاره به ایجاد فرصت‌ها و زمینه‌های لازم برای ورود نوآوری‌های دانش‌بنیان و خلاق به بخش‌های گوناگون کشور بیان کرد: شیوه حمایتی معاونت علمی و فناوری این است که ضمن حمایت مالی و معنوی از اقدامات فناورانه‌ای که برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود، حمایت‌های فرادستگاهی، تسهیل گری و توسعه‌ای را از فعالیت های خلاق و نوآور صورت می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری همچنین با حضور در کارگاه‌های تولیدی و بازدید از دستاوردها، با فعالان این کارگاه‌ها به گفت‌وگو نشست و آمادگی معاونت علمی و فناوری را  برای حمایت و  توسعه کسب‌وکارهای خلاق اعلام کرد.

بر اساس این قرارداد همکاری، از ایجاد خانه‌های خلاق و صنایع فرهنگی با هدف استفاده از ظرفیت‌های نوآورانه توسط سازمان زندان‌ها حمایت خواهد شد.