اعطای فرصت چهارسال برای دریافت سند رسمی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با تصویب نهایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، در مجموع حدود ۴ سال به مردم برای دریافت اسناد رسمی اراضی و املاک قولنامه‌ای فرصت داده شده است.

امکان طرح ادعای مخالف با مندرجات سند رسمی

یکی از ابهاماتی که معمولا در میان طرفیی دعوا در دادگاه مطرح می گردد امکان طرح ادعای مخالف با  مندرجات سند رسمی ارائه شده توسط طرف مقابل می باشد برحسب ماده ی ۱۳۰۹ قانون مدنی  در مقابل سند رسمی یا سندی که اعتبار آن در محکمه محرز شده دعوایی که مخالف با مفاد یا مندرجات آن باشد به شهادت اثبات نمی گردد.

اعتبار رونوشت اسناد رسمی

طبق ماده ی ۷۴ قانون ثبت رونوشت اسناد رسمی ثبتی به منزله ی اصل سند و دارای آثار اصل می باشد مشروط بر اینکه مطابقت آن با ثبت دفتر وسیله ی مسؤول دفتر اسناد رسمی گواهی شده باشد.

دادنامه برائت متهم به رغم نگهداری ۸۰ لیتر مشروبات الکلی به جهت کسب دلیل غیر قانونی 

نمونه دادنامه دادگاه تجدید نظر در خصوص صدور حکم برائت متهم به نگهداری ۸۰ لیتر مشروبات الکلی به جهت کسب دلیل غیر قانونی توسط نیروی انتظامی

اقرار چیست

اقرار در زمره مهمترین ادله اثبات دعوا محسوب می‎شود و عبارت از اعلام وجود حقی به ضرر اقرارکننده و به نفع دیگری است. 

نحوه دفاع در برابر شهادت دروغ

شهادت شهود به عنوان بینه شرعی و دلیل قانونی محسوب می‎ شود و با شهادت دو شاهد مرد یا یک شاهد مرد و دو زن یا یک شاهد مرد به ضمیمه قسم مدعی، بسیاری از دعاوی یا ادعاهای مالی و حقوقی قابل اثبات است.یکی از مهمترین دلایل اثبات دعوا «شهادت» یا به ‌اصطلاح «شهادت شهود» یا «گواهی گواهان» است که از دیدگاه فقهی «بینه» نامیده می‌شود. با توجه به اهمیت زیادی که شهادت‌ دارد، قانونگذار ادای شهادت دروغ را جرم‌انگاری کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است.

نکات کاربردى در خصوص سند رسمی

بر اساس ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی «اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأموران رسمی در حدود صلاحیت آنها و طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، رسمی است.»

ادله اثبات دعوی در امور حقوقی و کیفری

دعاوی حقوقی دعاوی هستند که در دادگاه عمومی مطرح می‎شوند و بیشتر مربوط به مسایل خسارت و جبران آن است. در واقع در دعوای حقوقی، به جرایم و مجازات‎ها رسیدگی نمی‎شود. ادله اثبات دعوا نسبت به دعاوی که در دادگاه حقوقی مطرح می‎شود، به پنج دسته تقسیم می شوند

نحوه اعتراض به افراز ملک

قانون افراز و فروش املاک مشاع، افراز ملک مشاعی را که جریان ثبتی اش خاتمه یافته، در صورتیکه مورد تقاضای یک یا چند شریک باشد، بر عهده واحد ثبتی محلی که ملک مورد نظر در حوزه آن واقع شده، قرار داده است. وقتی واحد ثبتی تصمیمی بگیرد با شرایطی قابل اعتراض است.

شرایط شهود و شهادت در دادگاه

یکی از ادله قانونی شهادت است که بر اساس قانون می‌توان در امور حقوقی و کیفری به شهادت شهود استناد کرد و به کمک آن دعوا را به اثبات رساند. البته باید توجه داشت که شهادت شهود نیازمند رعایت شرایط قانونی است.

نحوه شهادت دادن شاهد در دادگاه

یکی از مهمترین دلایلی که در قانون برای اثبات ادعا و دعوا به آن اشاره شده شهادت است بر اساس قانون طرفین دعوا می‌توانند  در امور حقوقی و یا در امور کیفری به شهادت شهود استناد کنند  و به کمک آن ادعای خود را به اثبات رسانند البته باید توجه داشت که شهادت شهود نیازمند رعایت شرایط قانونی است که رعایت آنها الزامی است.

مفهوم اقرار و آثار آن

اقرار به زبان دادرسی عبارت از اعترافی است که کسی به صحت امری که علیه او اظهار شده بنماید» به بیانی دیگر: «اقرار عبارت است از إخبار از وضع خاص موجود که به سود غیر و به زیان مخبر و یا موکل اوست .

روش‎ های تقسیم ملک مشاع

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که در مورد املاک مشاع به وجود می‌آید، بروز اختلاف نظر مابین مالکان در مورد فروش ملک مشاع یا تقسیم ملک مشاع مورد نظر است. طبق تعریف قانونی که در مورد ملک مشاع وجود دارد، سهم تمامی مالکان در بخش‌های مختلف ملک مزبور پراکنده است.

سازوکارهای رسیدگی به ادعای بی‌گناهیِ محکومان

محکومیت افراد بی‌گناه به معنای وجود خطا در عملکـرد نظـام عـدالت کیفری اسـت. ایـن احتمال وجود دارد که فردی به خطا تعقیب، بازجویی و محاکمه شود. گاه، بـی‌گنـاهی فـرد در مراحل اولیه فرایند کیفری مشخص می‌شود؛ ولی گاه، فرد در مرحله تحقیقات مقدماتی مجـرم شناخته شده و در دادگاه بدوی نیز بر اساس کیفر‌خواست صادر شـده محکـوم مـی‌شـود

آموزش های حقوقی

دریافت چک و سفته از کارگر  گاهی اوقات کارفرمایان برای ضمانت حسن انجام کار از کارگران خود سفته یا چک اخذ می‌کنند که باید بررسی کرد که آیا این کار قانونی است یا خیر؟

نحوه افراز اموال مشاع

نحوه افراز اموال مشاع مال مشاع به مالی گفته می‌شود که بیش از یک مالک دارد و مالکیت هر یک به نحو اشاعه است یعنی هر مالک در جزء جزء کل ملک حق تصرف دارد.

بخشنامه جلوگیری از شهادت کذب 

بخشنامه جلوگیری از شهادت کذب  به منظور حفظ شان و اعتبار شهادت شهود در نظام قضایی و جلوگیری از انحراف روند تحقیقات و دادرسی‌ها توسط شهود ساختگی و شهادت کذب لازم است ضمن رعایت دقیق مقررات قانونی اعم از ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی و مواد ۲۱۰ و ۲۱۱ و ۳۲۰ تا ۳۳۰ و ۶۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری و مواد ۲۳۲ تا ۲۴۷ قانون ایین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی در خصوص چگونگی احضار ، اخذ اظهارات شهود و جلوگیری از تبانی و مواضعه انها با طرفین پرونده نسبت به انجام امور ذیل اقدام نمایید:

امکان اثبات ادعا در دادگاه از طریق اسکرین شات 

هر ادعایی نیاز به اثبات دارد»! این، از معروف‌ترین جملاتی است که در دنیای حقوق مطرح می‌شود. بنابراین، به‌صرف طرح یک ادعا که می‌تواند در قالب شکوائیه یا دادخواست مطرح گردد، نمی‌توان خود را پیروز یک پرونده‌ حقوقی دانست. به‌طور سنتی شهادت، اقرار، سند، سوگند و اَماره به‌عنوان ادلّه اثبات مطرح می‌شوند.

فرق سند لازم‌الاجرا و سند رسمی

به استناد ماده ۲ قانون صدور چک، چک «در حکم سند لازم‌الاجرا» است؛ یعنی از میان مزایای اسناد رسمی، فقط از یک مزیت برخوردار است و آن، لازم‌الاجرا بودن است. 

تأثیر انکار پس از اقرار

تأثیر انکار پس از اقراردر بسیاری از پرونده هافردی نزد نیروی انتظامی یا بازپرس اقرار به قتل عمدی می‌كند، ولی پس از ارسال پرونده به دادگاه اقرار پیشین خود را انکار می‌کند. حال این پرسش مطرح می‌شود كه آیا عدول متهم از اقرار مؤثر است؟ یا این‌که قاضی بر اساس همان اقرار اولیه رأی صادر می‌كند ؟

Go to Top