امکان طرح مجدد دعوا از سوی قیم و ولی پس از صدور حکم قطعی

طرح دعوا از سوی قیم و ولی واجد اعتبار امر مختومه نبوده و مانع طرح مجدد همان دعوا توسط قیم ، ولی و یا وکیل در مقام اصیل نمی باشد .

طرح مجدد دعوی خلع ید

امکان طرح مجدد دعوی خلع ید بعد از صدور حکم قطعی نظریه مشورتی در خصوص  امکان طرح مجدد دعوی خلع یدسوالاگر در ملکی به لحاظ عدم احراز تصرف پس از اجرای قرارهای معاینه و تحقیق محل و تحقیق از شهود معلوم شود که خوانده تصرف در ملک ندارد و دعوای خواهان رد شود، آیا چند سال بعد که خواهان، مجددداً علیه خوانده دعوی خلع ید طرح کند، دادگاه می‌تواند به این دعوا دوباره رسیدگی کند یا خیر؟

زوال دادرسی

موارد زوال دادرسی دادگاه‌ها مکلفند در صورت تنازع بین اشخاص رفع تنازع کنند؛ این رفع تنازع ممکن است از سوی خواهان و وکیل وی یا از سوی خوانده یا وکیل وی یا از سوی طرفین و وکلای آنها نیز صورت پذیرد و موجبات زوال دادرسی را فراهم کند.

امکان طرح مجدد دعوایی که منجر به صدور قرار رد دعوی شده

امکان طرح مجدد دعوایی که منجر به صدور قرار رد دعوی شده در دعوایی به استناد بند ۴ ماده ۸۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی، دادگاه قرار رد دعوی صادر کرده و این قرار قطعی است. آیا خواهان می‌تواند مجدداً همان دعوی را به طرفیت همان خوانده بدون اینکه بعدا تغییری ایجاد کرده یا امری حادث شده باشد، مطرح کند و آیا اصولاً طرح دعوای مجدد با همان کیفیت و به طرفیت همان خوانده قابل استماع است؟

Go to Top