دعاوی ظنی و احتمالی

دعاوی ظنی و احتمالی از مواردی است که در آن احقاق حق در چارچوب قواعد شکلی، دشوار می‌شود. طبق بند ۹ ماده ۸۴ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که «دعوا جزمی نبوده بلکه ظنی یا احتمالی باشد» از موارد صدور قرار رد دعواست. 

اولین جلسه دادرسی و آثار آن

معنای لغوی دادرسی، به داد مظلوم رسیدن، رسیدگی به دادخواهی دادخواه و محاکمه است. در اصطلاح علم حقوق دادرسی به معنای اعم، رسیدگی به درخواست متقاضی توسط مرجع قضاوتی برای صدور رای است،که بالحاظ پاسخ طرف مقابل صورت می‌گیرد. بنابراین شامل تمام مراحل دادرسی اعم از نخستین و تجدید نظرخواهد بود. دادرسی به معنای اخص، رسیدگی مرجع قضاوتی به ادعاها، ادله، استدلالات و خواسته خواهان با لحاظ پاسخ احتمالی خوانده، برای صدور رای قاطع می باشد. دادرسی به این معنا معمولا با پیشوند "جلسه" یعنی "جلسه دادرسی" به کار می‌رود.

نحوه نوشتن دادخواست 

گرفتن حق در دادگاه‌ها و مراجع قضایی در دعاوی حقوقی، با تقدیم دادخواست حقوقی میسر می‌شود به عبارت دیگر برای طرح دعوی و احقاق حق در امور حقوقی در بسیاری از موارد اولین کاری که باید مدعی یا وکیل وی انجام دهد  نوشتن دادخواست است. دادخواست شناسنامه دعوای شماست و بسیاری از تصمیم‌های دادگاه به نکاتی وابسته است که در متن دادخواست به آن اشاره کرده‌اید. 

هزینه دادرسی اموال غیر منقول

مبنای محاسبه هزینه دادرسی دعاوی مربوط به اموال غیر منقول نظریه مشورتی در خصوص  نحوه محاسبه هزینه دادرسی دعاوی موضوع اموال غیر منقول 

طرح مجدد دعوی خلع ید

امکان طرح مجدد دعوی خلع ید بعد از صدور حکم قطعی نظریه مشورتی در خصوص  امکان طرح مجدد دعوی خلع یدسوالاگر در ملکی به لحاظ عدم احراز تصرف پس از اجرای قرارهای معاینه و تحقیق محل و تحقیق از شهود معلوم شود که خوانده تصرف در ملک ندارد و دعوای خواهان رد شود، آیا چند سال بعد که خواهان، مجددداً علیه خوانده دعوی خلع ید طرح کند، دادگاه می‌تواند به این دعوا دوباره رسیدگی کند یا خیر؟

مهلت اعتراض در صورت ابلاغ دادنامه در تاریخ های متفاوت

مهلت اعتراض در صورت ابلاغ دادنامه در تاریخ های متفاوت نظریه مشورتی مهلت اعتراض در صورت ابلاغ دادنامه در تاریخ های متفاوت سوالاگر تجدیدنظرخواه در مرحله رسیدگی بدوی دارای دو وکیل باشد که هر کدام به طور منفرد حق اقدام داشته باشند و دادنامه بدوی به هر یک از وکلا در تاریخ جداگانه‌ای ابلاغ شود، مهلت تجدیدنظرخواهی از تاریخ کدام ابلاغ شروع می‌‌شود؟

مفهوم دادخواست و نحوه نوشتن آن

دادخواست به معنی برگه دادخواست استفاده می‌شود یعنی برگه‌ای که شخص به وسیله آن دادخواهی خود را به دادگاه ارائه می‌کند.دادخواست یک نوع درخواست نامه ویژه است که در ساختار و فرم ویژه مخصوص دادخواست، به دادگاه تسلیم میشود و اساسا؛ دادگاه پس از دریافت دادخواست به درخواست متقاضی رسیدگی می کند

Go to Top