مروری بر دستورالعمل ساماندهی توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه

دستورالعمل ساماندهی فرآیند توقیف، انتقال، نگهداری و ترخیص وسایل نقلیه توسط رئیس قوه قضاییه و در قالب بخشنامه‌ای به مسئولان قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

سربازی حرفه ای؛ سربازی غیر حرفه ای

  چندی است که در جامعه بحث هایی در مورد ضرورت حرفه ای شدن سربازی و اصلاح نظام قدیمی وظیفه عمومی مطرح می شود و برخی مسئولان نیز اظهارنظرهایی در این زمینه کرده اند و اخیرا طرحی هم از سوی نمایندگان تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شده است.

طرح نمایندگان برای الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی

 ۲۹ نماینده مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان طرح الحاق یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی کرده اند که بر اساس آن امکان معافیت مشمولان مازاد خدمت وظیفه عمومی فراهم می شود.

معافیت قانونی برای سربازان فراری

معافیت قانونی برای سربازان فراری رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور با اشاره به اجرای طرح «بازگشت به سنگر» از اعمال معافیت‌های قانونی در مجازات سربازان فراری خبر داد.

ضابط دادگستری محسوب شدن ماموران پلیس راهور

نظریه مشورتی در مورد ضابط دادگستری محسوب شدن ماموران پلیس راهور اداره کل حقوقی قوه قضاییه، در پاسخ به این پرسش که آیا مأموران پلیس راهور و پلیس راه، ضابط دادگستری محسوب می‌شوند، یک نظریه مشورتی صادر کرد.ضابطان دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی، به موجب قانون اقدام می‌کنند.

مجازات جعل کارت پایان خدمت

جرم جعل زمانی محقق می‌شود که فرد نوشته، سند، مهر و  امضای شخص دیگری را به نام خودش بزنند و با خراشیدن، دست بردن یا قلم زدن در سند، اقدام به تقلب کند که این موضوع شامل جعل کارت پایان خدمت نیز می شود .

مجازات تقلب برای گرفتن معافیت خدمت سربازی

مجازات تقلب برای گرفتن معافیت خدمت سربازی برخی افراد برای نرفتن به خدمت مقدس سربازی، دست به هر کاری می‌زنند که یکی از مصادیق آن تقلب و گواهی‌سازی برای دریافت معافیت است، در این میان افراد فرصت‌طلب و سودجو نیز به عنوان دلال برای خودشان کاسبی دارند.قانونگذار، تقلب و دسیسه در امور نظام وظیفه را به صورت جرمی خاص تعریف کرده و برای آن مجازات در نظر گرفته است.

شرایط حمل و استفاده از سلاح توسط ماموران نظامی

برای اینکه ماموران بتوانند سلاح حمل کنند باید شرایطی داشته باشند که در ماده ۲ قانون نحوه به‌کارگیری سلاح توسط ماموران آمده و شامل داشتن سلامت جسمانی و روانی متناسب با ماموریت محوله و داشتن آموزش‌های لازم و تسلط کامل در به‌کارگیری سلاح در اختیار و آشنایی کامل به مقررات مربوطه به استفاده از سلاح است.

تخلفاتی که طبق قانون منجر به توقیف خودرو توسط پلیس می شود

 تخلفات راهنمایی و رانندگی درجات مختلفی دارد و به همین جهت، واکنش پلیس در برابر این تخلفات همیشه یکسان نیست. برای برخی از تخلفات فقط جریمه تعیین می‌شود اما تخلفاتی هم هست که علاوه بر جریمه، به توقیف وسیله نقلیه نیز منجر می‌گردد. در این مطلب با تخلفاتی که منتهی به توقیف وسایل نقلیه می‌شوند، آشنا خواهیم شد.

تغییر مدت خدمت سربازی نیروهای وظیفه

اعمال تغییرات جدید در طول مدت خدمت سربازی  رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از اعمال تغییرات جدید در تغییر طول مدت خدمت سربازی برحسب بومی و غیربومی بودن سربازان و محل خدمتشان خبر داد.

منظور از پلاک سوم خودروها و نحوه دریافت آن

منظور از پلاک سوم خودروها و نحوه دریافت آن جدا از پلاکی که روی خودرو در طرح تعویض پلاک نصب می‌کند باید یک پلاک سومی هم روی ماشین‌ها نصب می‌کردند که به آن پلاک سوم می‌گویند

امکان توقیف خودرو به جهت عدم ارائه مدارک توسط راننده

امکان توقیف خودرو به جهت عدم ارائه مدارک توسط راننده هر چند رانندگان مکلف هستند گواهینامه، کارت خودرو، بیمه و معاینه فنی را به همراه داشته باشند، اما برخلاف باور عمومی به همراه نداشتن این مدارک را موجب توقیف خودرو می دانند صرف به همراه نداشتن هر یک از این مدارک دلیلی برای انتقال خودرو به پارکینگ نیست.

 امکان حمل خودرو با جرثقیل در حضور راننده 

طبق قانون مأموران راهنمایی و رانندگی حق ندارند در حضور راننده خودرو او را به پارکینگ منتقل کنند.

اصلاح عناوین و جریمه‌های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور

طرق اعتراض به جریمه‌های نادرست پلیس راهور در کنار تمامی وظایف پلیس راهور، یکی از امور بسیار مهمی که این نیرو برعهده دارد تامین نظم و امنیت شوارع و جاده‌ها و نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی است. این وظیفه خطیر، نیازمند رعایت مبادی آداب و اصول اخلاقی شغلی از سوی ماموران است.

مجازات مخدوش‌کردن پلاک خودرو 

تبعات مخدوش‌کردن پلاک خودرو  رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهور پایتخت گفت: رانندگانی که اعداد و ارقام پلاک خودروی خود را تغییر دهند، باید خلافی پلاک جدیدی را که با آن مرتکب تخلف شدند نیز پرداخت کنند.

افزایش جریمه ورود به محدوده‌های ممنوعه ترافیکی به ۹۰ هزار تومان 

افزایش جریمه ورود به محدوده‌های ممنوعه ترافیکی به ۹۰ هزار تومان  مدیرکل حمل و نقل وزارت کشور از افزایش جریمه ورود به محدوده‌های ممنوع ترافیکی از ۲۰ به ۹۰ هزارتومان خبر داد.

آیین‌نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری

آیین‌نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستریمصوبه شماره ۹۰۰۰/۷۰۱۴۵/۱۰۰ مورخ ۱۳۹۸/۶/۶ رئیس قوه قضاییهدر اجرای تبصره ۲ ماده ۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحیه آن و به پیشنهاد وزیر دادگستری "آیین‌نامه اجرایی احراز عنوان ضابط دادگستری" به شرح مواد آتی است:

شرایط توقیف خودرو توسط پلیس

موارد توقیف و انتقال وسایل نقلیه تخلفات راهنمایی و رانندگی از رایج‌ترین تخلفاتی هستند که در جامعه‌ واقع می‌شود. رایج بودن این تخلفات با احتمال ایجاد خطرات جانی شدید همراه است. از این رو قانونگذار سعی کرده با روش‌های مختلفی با این تخلفات برخورد کند که توقیف و انتقال وسیله نقلیه از مهمترین این روش‌هاست.

تخفیف مجازات سربازان فراری

تخفیف مجازات سربازان فراری با اجرای طرح «بازگشت به سنگر» رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اجرای طرح بازگشت به سنگر برای سربازان فراری، گفت: اگر سربازان فراری، خود معرف باشند، از سوی نیروهای مسلح به آن‌ها مساعدت می‌شود.

ضابطین دادگستری 

ضابطین دادگستری ضابطان دادگستری مامورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علائم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی، به موجب قانون اقدام می‌کنند.

Go to Top