نحوه اعتراض به افراز ملک

قانون افراز و فروش املاک مشاع، افراز ملک مشاعی را که جریان ثبتی اش خاتمه یافته، در صورتیکه مورد تقاضای یک یا چند شریک باشد، بر عهده واحد ثبتی محلی که ملک مورد نظر در حوزه آن واقع شده، قرار داده است. وقتی واحد ثبتی تصمیمی بگیرد با شرایطی قابل اعتراض است.

بررسی قانون زمین شهری

قانون زمین شهری مطابق ماده ۲ این قانون در مورد اراضی شهری یعنی زمین‌هایی که در محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهرها و شهرک ‌ها هستند صحبت می ‌کند. سپس از سه نوع زمین نام برده و آنها را تعریف می‌کند.

قانون زمین شهری

قانون زمین شهری (مصوب ۱۳۶۶)ماده ۱ - به منظور تنظیم و تنسیق امور مربوط به زمین و ازدیاد عرضه و تعدیل و تثبیت قیمت آن به عنوان یکی از عوامل عمده تولید و تامین رفاه عمومی و اجتماعی و ایجاد موجبات حفظ و بهره برداری هر چه صحیح تر و وسیع تر از اراضی و همچنین فراهم نمودن زمینه لازم جهت اجرای اصل ۳۱ و نیل به اهداف مندرج در اصول ۴۳ و ۴۵ و ۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تامین مسکن و تاسیسات عمومی مواد این قانون به تصویب می رسد و از تاریخ تصویب در سراسر کشور لازم الاجرا است .

آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری

قانون زمین شهری (مصوب ۱۳۶۶)ماده ۱ - به منظور تنظیم و تنسیق امور مربوط به زمین و ازدیاد عرضه و تعدیل و تثبیت قیمت آن به عنوان یکی از عوامل عمده تولید و تامین رفاه عمومی و اجتماعی و ایجاد موجبات حفظ و بهره برداری هر چه صحیح تر و وسیع تر از اراضی و همچنین فراهم نمودن زمینه لازم جهت اجرای اصل ۳۱ و نیل به اهداف مندرج در اصول ۴۳ و ۴۵ و ۴۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای تامین مسکن و تاسیسات عمومی مواد این قانون به تصویب می رسد و از تاریخ تصویب در سراسر کشور لازم الاجرا است .

نحوه اخذ پروانه ساختمانی برای املاک واقع در طرح های  شهرداری

یکی از مهمترین مشکلات مردم نحوه و چگونگی فروش ، اجاره ، دریافت تسهیلات از بانک ها و اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری برای املاکی است که در طرح های مصوب شهرداری یا وزارتخانه ها نظیر طرح تفصیلی قرار گرفته اند که در این نوشتار تلاش می کنیم به ضوابط و مقررات مربوط به فروش و تملک املاک واقع در طرح و همچنین دریافت پروانه ساختمانی از شهرداری برای اینگونه املاک بپردازیم .

شرایط و نحوه نوسازی ساختمان های قدیمی

برای بازسازی ساختمان باید به این نکته توجه داشته باشیم که با موافقت چه تعداد از اعضا این کار امکان پذیر است. ساختمان فرسوده، بدون موافقت اقلیت واحد‌ها هم قابل بازسازی است و در ماده ۱۳ قانون تملک آپارتمان‌ها به این موضوع اشاره شده است.

 شرایط و ضوابط تملک اراضی برای برنامه های عمرانی ، عمومی ، نظامی

 شرایط و ضوابط تملک اراضی برای برنامه های عمرانی ، عمومی ، نظامی دستگاههای تملک کننده برای اجرای برنامه های عمومی ، عمرانی و نظامی خود به اراضی ، ابنیه ، مستحدثات ، تأسیسات و سایر حقوق مربوط به اراضی مذکور و متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی نیاز داشته باشند 

مهلت اعتراض به رأی کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری

ابطال رای کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر ابطال سند مالکیت تشخیص عمران و احیاء و تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دائر و تشخیص بائر از موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است که این کار توسط کمیسیون ماده دوازده قانون زمین شهری  انجام می­ گردد و بعد از اظهار نظر کمیسیون  طبق ماده واحدة «تعیین مهلت اعتراض به نظریة وزارت مسکن و شهرسازی موضوع مادة 12 قانون زمین شهری»،  هرگاه  مالک از مفاد نظریه مطلع شود می تواند ظرف سه ماه اعتراض خود را به نحو مقرر در قانون به دادگاه عمومی تسلیم نماید .

نحوه افراز اموال مشاع

نحوه افراز اموال مشاع مال مشاع به مالی گفته می‌شود که بیش از یک مالک دارد و مالکیت هر یک به نحو اشاعه است یعنی هر مالک در جزء جزء کل ملک حق تصرف دارد.

آیین نامه اجرایی قانون زمین شهری

آئین نامه قانون زمین شهری مصوب ۲۲ / ۶/ ۱۳۶۶ هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۵ / ۴ /۱۳۶۷ بنا به پیشنهاد شماره ۹۸۸۷ /۱ مورخ ۲۵ / ۱۲ / ۱۳۶۶ وزارت مسکن و شهرسازی آئین نامه قانون زمین شهریمصوب ۲۲ / ۶/ ۱۳۶۶ مجلس شورای الامی را بشرح زیر تصویب نمودند :

نحوه ابطال رای کمیسیون ماده ۱۲ زمین شهری

ابطال رای کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر ابطال سند مالکیت تشخیص عمران و احیاء و تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دائر و تشخیص بائر از موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است که این کار توسط کمیسیون مربوطه انجام می­ گردد. وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است نظریه خود را در تشخیص نوع زمین، اعم از آنچه تاکنون صادر نموده و به آن اعتراض نشده یا نظریه ای که بعداً صادر می­ نماید به مالکین اعلام نماید.

کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری

کمیسیون ماده ۱۲ قانون زمین شهری زمین موات چیست از دیدگاه حقوقی و دو قانون حاکم بر اراضی موات ، زمین موات اینگونه تعریف شده است : ( کمیسیون ماده ۱۲ ) ماده ۳ قانون زمین شهری : اراضی موات شهری زمین هایی است که سابقه عمران و احیاء را نداشته باشد. ماده ۲۷ قانون مدنی : زمین هایی که معطل افتاده و آبادی و کشت و زرع در آنها نباشد.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل 

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل  امروزه با توجه به اینکه در شرکت های خصوصی و دولتی دعاوی مختلفی ممکن است مطرح شود نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل همواره احساس می‌شود لذا در هر وقت و یا زمانی که نیاز به مشاره حقوقی با بهترین و مجرب ترین وکلای  پایه یک دادگستری داشتید می توانید با تلفن ثابت با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۸۳۵ تماس بگیرید .

تغییر کابری توسط شهرداری برای تملک اراضی و املاک اشخاص

تغییر کابری توسط شهرداری برای تملک اراضی و املاک اشخاص نظریه مشورتی در مورد تغییر کاربری توسط شهرداری  سوال  آیا شهرداری می‌تواند در تملک اراضی و املاک دارای سند عادی و حکم تنفیذ قطعی یا دارای سند شش‌دانگ ماده ۱۴۷ قانون ثبت، واقع در طرح احداث یا تعریض خیابان، با وجود کاربری مسکونی اراضی و املاک طبق آخرین طرح تفصیلی، در ارزیابی و کارشناسی جهت تملک، کاربری آن را زراعی تلقی کند؟

تشریح نحوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی

روند و نحوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی نحوه رسیدگی به تخلفات ساختمانی، جزء مباحث مهمی است که امروزه به‌خصوص در شهرهای بزرگ بیشتر مطرح می‌باشد و در نقاط مختلف کشور اشخاص زیادی را درگیر این موضوع کرده و پرونده‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

نحوه تغییر کاربری

برای تغییر قانونی کاربری اراضی چه باید کرداراضی که در محدوده‌ی شهر قرار گرفتند با توجه به نیازهایی که در درون شهر وجود دارد دارای کاربری‌های متفاوتی هستند. در تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری قیدشده که شهرداری‌ها باید در پروانه‌ای که صادر می‌کنند، نوع کاربری ملک را قید کنند.

اما و اگرهای تخلفات ساختمانی در شهرها

اما و اگرهای تخلفات ساختمانی در شهرهابحث رسیدگی به تخلفات ساختمانی، جزء مباحث مهمی است که امروزه به‌خصوص در شهرهای بزرگ بیشتر مطرح می‌باشد و در نقاط مختلف کشور اشخاص زیادی را درگیر این موضوع کرده و پرونده‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

Go to Top