آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده

آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده در اجرای مواد ۱۷، ۲۱، ۴۱ و ۵۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده» به شرح مواد آتی است :

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده

اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده در اجرای ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱/۱۲/۱ مجلس شورای اسلامی و بنا به پیشنهاد وزیر دادگستری، «آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده» به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

نحوه عزل وکیل در وکالتنامه بلاعزل

عقد وکالت بنا به تعریف و ذات خود  جایز است و نمی ­تواند آن را  عقد لازم تلقی نمود به همین دلیل عده ای با افزودن شرط سلب حق عزل وکیل تلاش می کنند وکالت را به عقدی لازم تبدیل نمایند در حالیکه عده کثیری از حقوقدانان اعتقاد دارند شرط سلب حق عزل وکیل ، خلاف مقتضای عقد و باطل است .

طلاق به جهت اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه

رای اصراری دیوان عالی کشور در خصوص طلاق به جهت اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه قضات دیوان عالی کشور، دو پرونده حقوقی با موضوع الزام زوج به طلاق به دلیل اعتیاد زوج به مواد مخدر و عسر و حرج زوجه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

طلاق به جهت مشکل روانی زوج

رای اصراری دیوان عالی کشور در خصوص طلاق به جهت مشکل روانی زوج قضات دیوان عالی کشور، دو پرونده حقوقی با موضوع الزام زوج به طلاق به دلیل تخلف از شرط ضمن عقد و سوءرفتار را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

حق طلاق زن چیست

معنی حق طلاق زن حق طلاق به دست مرد است، اما مرد می‌تواند اجرای حق خود در طلاق را به همسرش یا هر شخص دیگری وکالت دهد.

رجوع از طلاق 

معنی رجوع از طلاق  رجوع از طلاق به این معناست که با خواست و اراده مرد، در صورتی که حقی برای رجوع مرد به زن پس از طلاق، وجود داشته باشد، بدون نیاز به عقد ازدواج مجدد و بدون رعایت شرایط خاصی، زن و شوهر سابق، دوباره به هم محرم می‌شوند.

چرا ایرانی‌ها وکیل خانوادگی ندارند؟

با عنایت به پیچیدگی‌های دنیای امروز، داشتن وکیل خانواده یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که خود، مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه برای این منظور است .

نحوه ابطال یا بی‌اثر کردن وکالت در طلاق

نحوه ابطال یا بی‌اثر کردن وکالت در طلاق اگر وکالت در طلاق زوجه در ضمن عقد نکاح و در سند ازدواج نوشته و شرط شده باشد، وکالت بلاعزل طلاق قابل ابطال از سوی مرد نیست؛ به این معنا که تا وقتی که عقد نکاح باقی است، شرط وکالت هم پابرجاست.

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت

لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت آخرین وضعیت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان : ارسال از دولت به مجلس برای طی تشریفات قانونی در ۱۳۹۹/۱۰/۲۴

طلاق توافقی و مراحل آن

طلاق توافق , نحوه انجام طلاق توافق , وکیل طلاق توافق , مشاوره در مورد طلاق توافق , مهریه در طلاق توافق , زمان طلاق توافق , چگونگی طلاق توافق , فرق طلاق معمولی و طلاق توافق ,

قلمرو حق زوج در طلاق

کارشناسان فقهی و حقوقی با تبیین «قلمرو حق زوج در طلاق» تاکید کردند که مذمت طلاق در روایات اسلامی بیشتر از جنبه اخلاقی و فرهنگی قابل بررسی است و اسلام با تعیین محدودیت‌هایی در این زمینه سعی در حفظ بنیان خانواده دارد. مفهوم طلاق , اقسام طلاق , معنی طلاق عاطفی ,معنی طلاق رجعی , معنی طلاق بائن , معنی طلاق خلع , معنی طلاق مبارات ،مشاوره با وکیل طلاق ,

نحوه گرفتن طلاق غیابی

در قانون مدنی به پیروی از فقه، حق طلاق اصولا در اختیار مرد است و به موجب ماده ۱۱۳۳ این قانون، مرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه، چه زن در دادگاه حاضر شود و چه نشود، طلاق همسرش را تقاضا کند البته او باید قبل از اجرای صیغه طلاق، حقوق قانونی همسرش را پرداخت کند. این در حالی است که اگر زن در دادگاه حضور نیابد و لایحه ندهد، حکم راجع به طلاق، غیابی است

مفهوم قانونی همسر آزاری

از نظر قانونی، تنبیه از افراد سلب شده و فقط در موارد استثنایی مانند اطفال و مجانین در بند (ت) ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ با رعایت شرایطی تجویز شده است. لذا ایراد صدمه یا ضرب و جرح توسط زوجین تحت عنوان تنبیه که از آن تحت عنوان همسر آزاری یاد می شود فاقد محمل قانونی است، که البته همسر آزاری  شامل انواع خشونت روانی مانند توهین، تحقیر و تمسخر یکدیگر نیز می‌شود.

آشنایی با موارد طلاق قضایی

در شرایطی مثل اینکه مرد غایب بوده یا زن در عسر و حرج باشد، زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و تقاضای طلاق کند. به این نوع طلاق اصطلاحا طلاق قضایی گفته می‌شود.

چرا ایرانی‌ها وکیل خانوادگی ندارند؟

با عنایت به پیچیدگی‌های دنیای امروز، داشتن وکیل خانواده یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی است که خود، مستلزم تمهیدات مسئولان مربوطه برای این منظور است .

نحوه گرفتن طلاق غیابی توسط زن 

نحوه گرفتن طلاق غیابی توسط زن  در فرض غیبت زوج یا مجهول المکان بودن او و عدم دسترسی زوجه به نشانی و آدرس وی، زن می تواند به طرفیت خوانده «مجهول المکان» دادخواست طلاق غیابی تقدیم نماید که دو راه را برای اخذ طلاق غیابی می تواند انتخاب نمایدکه در ادامه به آن ها اشاره می نماییم .

شرایط تعلق نصف اموال مرد به زن

زن و شوهر می توانند با امضا زیر این شرط توافق کنند که زوجه در اموالی که شوهر بعد از ازدواج بدست می آورد سهیم باشد. اما اینکه این شرط در چه شرایطی اجرا می شود و زوجه چگونه می  تواند از امتیازی که با این شرط به دست آورده است استفاده کند موضوعاتی هستند که در این مطلب به آن می پردازیم.

طلاق در نظام حقوقی آمریکا

طلاق در نظام حقوقی آمریکا در ایالات متحده آمریکا طلاق بر دو پایه، طلاق مبتنی بر خطا یا طلاق بدون خطا اتفاق می افتد.در نوع نخست زمینه هایی شامل ترک همسر، زنا که در قانون این کشور به معنای رابطه جنسی ارادی بین فرد متاهل با فردی غیر از همسر خود است، عنن یا عدم توانایی جنسی، خشونت، محکومیت به مجازات زندان به بیش از یکسال، اعتیاد به الکل و مواد مخدر و در برخی موارد اعتیاد به قمار است. 

تنهایی دو نفره نتیجه طلاق عاطفی

طلاق عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که زوجین تنهایی دو نفره را تجربه می‌کنند، افزود: سرد شدن عواطف یا بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر پس از مدتی به شکل عادت رفتاری در می آید و فرد احساساتش را از همسرش پنهان می‌کند.

Go to Top